Gazelle P van 1961

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door asterduc »

jrietveld schreef:Het begin van een nieuwe trend; E-klassiekers??
Mooi gedaan Ed, zowel de restauratie als de nauwelijks zichtbare ondersteuning, complimenten!
Bedankt Jos, ... en zonder jouw e-bike topic vorige maand had ik dit project hier niet durven posten :D

Aan het 'nauwelijks' zichtbare wordt nog gewerkt.

hjwspan schreef:De motor voor en accu achterop is geen gek idee, al zou het prachtig zijn als de accu op een of andere manier zo dichtbij het midden en zo laag mogelijk kan blijven.
Goede opmerking Harrie, een belangrijk punt dat ik vergeten te vermelden ben.
Het was van bij het begin mijn bedoeling om het geheel in balans te krijgen. Dat is vrij aardig gelukt moet ik zeggen.
Bij het niet-ondersteund rijden merk je 'bijna' niets aan het rijgedrag.
Ik zeg bewust 'bijna', want het extra gewicht van de batterijen laat zich op het 'slappe' frame wel voelen. Dat zou dan weer één van de reden zijn om toch naar lichtgewicht batterijen over te stappen.
Van de motor merk je eigenlijk niets. Alleen als je de fiets achteruit rolt merk je de magnetische weerstzand (dan werkt de vrijloop uiteraard niet).
hjwspan schreef: Bent u van plan alle contactpunten nog verder af te werken?
zeer zeker. Wat op de fotos te zien is, is een prototype opstelling.
Nu, prototypes blijven in de praktijk al eens eindeloos lang prototype :lol:
hjwspan schreef: Gaat u de kabels in het zicht laten of stiekem door het frame steken? Het lijkt me prachtig als er vrijwel niks van te zien is.
Zoals in de tekst aangegeven is het de bedoeling om het geheel discreet op te bouwen zodat op het eerste zicht een oude fiets wordt herkend. Hoever ik daar in wil gaan, weet ik nog niet. Eerst moet de techniek op punt staan, dan volgt de afwerking.
hjwspan schreef: Verder vind ik dit echt een te gek idee, ik denk dat een slimme henk nog wel een mooi kastje kan maken voor de bediening wat meer bij de stijl van de fiets past!
heb ik ook overwogen, maar ik wel eigenlijk geen enkele bediening in het zicht hebben. Vandaar het plan om de manuele bediening in het handvat in te bouwen (à la Gazelle 3-naaf handvat versteller) en de keuzeschakelaar in de koplamp.

Verder zijn er nog de cruise controle toets en de remsensoren. De cruise controle zou in de bel kunnen of een drukknop onder het uiteinde van het linker handvat.

De remsensor wil ik graag onder de trapas, als de achterste velgrem wordt gemonteerd.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door asterduc »

Remmen:

dit was ik nog vergeten vermelden in de vorige post.

Het mag duidelijk zijn dat een hogere snelheid ook betere remmen vereist.
Die enkele terugtraprem was echt wel onvoldoende om de zwaardere fiets van meer dan 30 km/u tijdig tot stoppen te brengen.

Aangezien er door de motor geen trommelrem meer kan gemonteerd worden heb ik een optrekrem gemonteerd.
Dat is tevens de reden waarom er aluminium Westwood velgen zijn gebruikt.
De remwerking van de optrekblokken op de aluvelg is voldoende om het voorwiel sterk te vertragen (zelfs wanneer de motor trekt).

Dit systeem zal ook naar achter worden doorgetrokken zodat beide wielen, indien nodig, sterk afgeremd kunnen worden.
Voorrem.JPG
Voorrem.JPG (149.32 KiB) 5831 keer bekeken
Voor de achterste remmen moet het frame nog wel aangepast worden. Er moet dus een gat komen voor de hefboom aan het balhoofd. Onder het bracket zit gelukkig reeds de Gazelle typische draadmof.
Op die plaats ga ik proberen om de remsensor te plaatsen.
Deze sensor is echt wel nodig.
Hij dient om de motor af te koppelen wanneer plots geremd wordt.
Dit is van uiterst belang bij het rijden op 'cruise controle' maar ook bij de trapondersteuning. In deze trapondersteuning zit namelijk een digitaal filter dat het aantal pulsen uitvlakt om soepel de motor te kunnen laten lopen. Deze uitvlakking werkt met een vertraging. In de praktijk wil dit zeggen dat de motor nog even (ong 1 sec) blijft draaien als de trapas stopt. Als de remsensor geactiveerd wordt, zal de motor onmiddelijk worden onderbroken.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door Maarten Waarlé »

Ed,
Leuk om te zien hoe mensen zelf vervoersmiddelen in elkaar bedenken.
Zo heb je ook van die ligfiets-zelfbouw-freaks en natuurlijk
kunstenaar Joost Konijn met z`n hout gestookte auto en self made vliegtuigen.

Erg leuk! Ook die weggewerkte bedieningen in de bel en handvat.
Raak de fietsen van Ed nooit aan en ga er zeker nooit op zitten want je weet niet wat er met je gebeurt.


Groeten
Maarten
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door wimjansen »

Prachtig project! Overigens kan ik uit ervaring melden: een goede afstemming van voorrem en aandrijving lijkt me een vereiste, anders maakt men rare buitelingen!
Groet,
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door arjank »

fantastisch ed! uiteraard je e-experiment, maar bovenal de prachtige restauratie!

hgr, arjan
castor
Berichten: 14
Lid geworden op: 9 sep 2012, 20.45
Locatie: Eindhoven

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door castor »

Een reactie op een al wat ouder topic. Mooi geworden deze Gazelle P! Ik kwam op deze discussie toen ik zocht op Gazelle P, waarvan ik net een exemplaar uit 1967 heb gekocht. Lakwerk in ongeveer dezelfde staat, maar fiets lijkt erg origineel, met zelfs nog een Gazelle bel en dynamo (en mogelijk nog de (onbruikbare) originele voorband....). Mijn vraag betreft het 'opmatten' van de lak, voordat die opnieuw werd behandeld: gewoon met fijn schuurpapier, en zo ja, welke korrel, of op een andere manier?
Groet,
Prosper
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door Fongers1952 »

Ha Ed, ik moest wel lachen toen jij jezelf beschreef als een ziekelijke perfectionist. Eigenlijk heel herkenbaar, dat vind ik van mij zelf namelijk ook.

Vorige week zag ik bij een fietsenhandelaar in Elspeet een nieuwe Gazelle (Populair?) E-Bike staan. Het was het bekende zwarte model met een ouderwets aandoende Gazelle transfer op de zadelbuis. Op zich erg mooi vond ik.

Is iemand bekend met dit model?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door asterduc »

castor schreef:Mijn vraag betreft het 'opmatten' van de lak, voordat die opnieuw werd behandeld: gewoon met fijn schuurpapier, en zo ja, welke korrel, of op een andere manier?
Groet,
Prosper
nu ja, opmatten is hier misschien een verkeerde uitdrukking.
Aangezien ik de fiets heb voorzien van een nieuwe vernislaag moest de ondergrond waar de lak op komt, zuiver en vlak zijn alsook een goede hechting geven aan de nieuwe lak.

Zuiver wil zeggen, er mag niets op zitten dat kan reageren op de nieuwe lak. Daarvoor gebruik ik doorgaans een chemisch reiniger gevolgd door een spoeling met wasbenzine.

Met vlak bedoel ik dan dat er geen putten of bulten in zitten want die worden zwaar afgestraft als er zo'n glanzende spiegellaag op komt. Je hebt de roestdelen, die schuur ik glad en doe er eventueel een porienvuller op. De deuken worden eruit geklopt en waar nodig bijgeplamuurd.

De hechtlaag is uiteraard ook belangrijk als de vernislaag er lang op moet blijven zitten. Daarvoor gebruik ik een schuursponsje waar ik dan de wasbenzine op doe. Het haalt er net de biezen niet af. Het resultaat is een zuivere en matte afwerking.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door Elibert van Dalen »

geweldig project. het beste van 2 werelden toch het nieuwe electrisch rijden en de degelijkheid van oud
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
ThimoP
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2023, 11.04

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door ThimoP »

Wat een gaaf project!

Welke soort vernis heb je gebruikt uiteindelijk?

Ik heb een gazelle uit 1962 die ik graag ook weer wil doen opleven. Is het een spuitvernis of heb je het met de kwast gedaan?

Groetjes,
Thimo
Plaats reactie