Gazelle P van 1961

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Gazelle P van 1961

Bericht door asterduc »

loont het eigenlijk wel om een doffe matte met kleerscheuren en ruim van roest voorziene fiets op te maken?

Ik vermoed dat een fiets zoals deze 1961 Gazelle P een grote kans maakt om:
1. te worden afgebroken
2. te worden weggeworpen
3. als stationfiets wordt gebruikt
Gazelle P 1961 001.jpg
Gazelle P 1961 001.jpg (237.69 KiB) 8596 keer bekeken
daar sta je dan te kijken als liefhebber, je maakt een kosten / baten rekening, wikt en weegt het opmaakwerk om tot de conclusie te komen dat het eigenlijk niet loont bij zulk een jong en simpel exemplaar. Nu ja, waarom koop je hem dan, voor de onderdelen?
Gazelle P 1961 002.jpg
Gazelle P 1961 002.jpg (154.87 KiB) 8596 keer bekeken
De reden dat ik nu zo ruim 40 Gazelletje in mijn bezit heb is dat ik de slechte niet wil afbreken en de goede niet wil verkopen.

Maar goed, een zonnig weekend, je haalt alle moed samen en begint met het 'afbraakwerk'.
Gazelle P 1961 003.jpg
Gazelle P 1961 003.jpg (308.02 KiB) 8596 keer bekeken
Als alle onderdelen dan uit elkaar gehaald zijn merk je plots dat de spatborden nog van die echte oude degelijke kwaliteit zijn en ook het frame nergens echt heeft geleden.

Maar, ... ze zien er niet uit.
De groene pot commandant erbij en enkele vegen over het spatbord. Hmmm, toch nog wat satijnglans onder dat schoolbord.
De 3M Handglaze erbij en er komt zelfs wat glans te voorschijn.
Gazelle P 1961 004.jpg
Gazelle P 1961 004.jpg (293.41 KiB) 8596 keer bekeken
Je beseft dan dat er potentieel zit in die fiets.
De plannen wijzigen al snel van afbraak naar opmaak!!!
- Het frame staat nog recht
- De vele lakbeschadigingen vormen nog een probleem.
- Het chroom, kan eventueel vervangen worden
- De mechaniek, er is genoeg Gazelle oude techniek te vinden
- Transfers; aha, belangrijk! deze is gelukkig nog intact

Op de roest komt plaatselijk een roestneutralisator die het bruine deel instant omzet in zwart.
(foto is niet van deze 1961 fiets maar van een ouder spatbord)
(foto is niet van deze 1961 fiets maar van een ouder spatbord)
Gazelle P 1961 007.jpg (120.5 KiB) 8596 keer bekeken
Met zwarte lak worden de zwaarste lakbeschadigingen bijgewerkt en na het drogen vlakgeschuurd.
Gazelle P 1961 006.jpg
Gazelle P 1961 006.jpg (141.86 KiB) 8596 keer bekeken
Het frame en de spatborden worden nu lichtjes opgemat en er komt een dunne laag hoogglansvernis over.
Gazelle P 1961 005.jpg
Gazelle P 1961 005.jpg (136.58 KiB) 8596 keer bekeken
Op 3 meter afstand lijkt de fiets volledig herlakt maar dichterbij toont hij zijn leeftijd door de kleinere beschadigingen, de doorschijnende grondlak en het plaatselijk afgesleten bieswerk.
Gazelle P 1961 008.jpg
Gazelle P 1961 008.jpg (75.35 KiB) 8596 keer bekeken
Gazelle P 1961 009.JPG
Gazelle P 1961 009.JPG (64.68 KiB) 8596 keer bekeken
Het chroom wordt met metaalpoets opgefrist en daar waar het niet meer aanwezig is wordt het vervangen door een vervangstuk
Gazelle P 1961 010.jpg
Gazelle P 1961 010.jpg (254.78 KiB) 8596 keer bekeken
Deel 1 zit erop, de montage kan nu beginnen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door HJvMontfort »

Wat een prachtig werk, ik wist dat hier wat vakmensen rondhangen maar dit doet me deugd!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door fietser »

Prachtig werk! Jij krijgt ook een fiets zoals de gemeente ze uit de gracht baggert nog aan het glimmen :-)

Hoe heb je de witte spetters weggehaald, ging dat bij het matschuren mee weg? Of soms met een mesje? En zonder de biezen de raken...

Je gebruikt blanke lak. Ik ben daar altijd wat huiverig voor, ten eerste omdat zo'n behandeling irreversibel is en ten tweede omdat ik dan die groene Locomotief- en Simplex-sportfietsen uit de jaren 50 voor me zie waar de blanke lak (inmiddels vergeeld) deels afbladdert wat een lelijk en onbedoeld 2-tint-effect geeft. Hadden Gazelle's uit die tijd eigenlijk ook een blanke laklaag? Gebruikten Loc./Sim. dan alleen een slechte kwaliteit lak?

Ik ben op het moment met een Juncker sportfiets bezig (zal er misschien binnenkort eens wat foto's plaatsen) die er ook best verwaarloosd uitzag en die ik alleen met blanke meubelwas behandel (MaartenB noemde dat hier laatst ook als een mogelijkheid). Dat glanst minder maar ziet er ook netjes en verzorgd uit. Kan alleen op den duur wegslijten. Wat is jouw oordeel daarover?

En iedereen heeft het over Owatrol (Charles voorop). Dat is op lijnoliebasis heb ik begrepen, en ik zou verwachten dat het qua hardheid van het oppervlak (slijtvastheid) als laatste komt in het rijtje blanke lak - was - Owatrol. Ik zou denken dat het de neiging heeft om nog lang een plakkerig oppervlak te vormen als je het niet tot een erg dunne laag uitwrijft. En zo'n dunne laag is dan ook zo weer hier en daar open. Of zijn er alleen positieve ervaringen mee?

'
1tm100
Berichten: 153
Lid geworden op: 9 jun 2013, 12.45

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door 1tm100 »

xxxx
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 12 jul 2014, 10.28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door asterduc »

fietser schreef:Hoe heb je de witte spetters weggehaald, ging dat bij het matschuren mee weg? Of soms met een mesje? En zonder de biezen de raken...
'
deels met de commandant, deels met de duimnagel en deels met een schuursponsje.

fietser schreef: Je gebruikt blanke lak. Ik ben daar altijd wat huiverig voor, ten eerste omdat zo'n behandeling irreversibel is ...
'
Irreversibel: klopt, , nu ja, je kunt hem er met wat moeite wel terug afpolieren. Bij deze fiets denk ik dan, het is beter dat hij er een paar tiental jaar goed uit ziet en de eigenaar plezier eraan heeft. Tegen die tijd bestaat er mogelijk één of andere laserremover waar je bepaalde parameters in kunt stellen waardoor ie dan alleen die laag eraf haalt die ongewenst is.

fietser schreef: En iedereen heeft het over Owatrol (Charles voorop). Dat is op lijnoliebasis heb ik begrepen, en ik zou verwachten dat het qua hardheid van het oppervlak (slijtvastheid) als laatste komt in het rijtje blanke lak - was - Owatrol.
'
Dat is ook mijn gevoel, daarom gebruik ik het product nauwelijks. Het ruikt ook niet lekker ;-)
Ook geeft Owatrol geen voldoening aan mijn ziekelijk perfectionisme. Dat spreekt niet tegen Owatrol, dan wel tegen mezelf :( :roll:

Mijn roots in de gitarenbouw duwen mij niet zelden in de richting van het politoeren. Dat zijn verschillende dunne lagen schellak die op het oppervlak worden opgewreven. Deze zijn meestal op cellulose basis, wat echter niet meer van deze tijd is.
Als 'modern' alternatief zie ik dan Alkyd, dat in tegenstelling tot synthetische lakken weinig verkleuring / vergeling geeft.
Wat ik ook al eens gebruik is de rode wax van commandant (of een carnoba wax). Ook hier zijn vele vele dunne lagen nodig om een laklaag op te bouwen. Eigenlijk ben je dan aan het politoeren. Je vertrekpunt moet dan wel reeds erg goed zijn.

Ik heb de waarheid of ultieme werkwijze niet in pacht. Bovenstaande technieken zijn resultaten van eigen testen.

Maar verschillende wegen naar Rome, evenveel wegen naar een mooie hoogglans.
Wie steeds dezelfde weg neemt, gaat de andere nooit ontdekken. :mrgreen:

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door maartenB »

Ik ben zeer onder de indruk Ed.
Je totaal gerestaureerde fietsen vind ik zo'n beetje de enige totaal gerestaureerde fietsen die ik ken die het aanzien 100% waard zijn.
En deze opgeknapte wordt ook een parel.
Met respect voor de oude lak. Helemaal top!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door asterduc »

voor het tonen van de volgende fase heb ik bewust gewacht tot na de storm die was veroorzaakt door Jos zijn elektrische fiets.

Zodoende is het ijs gebroken en ligt de weg hopelijk vrij voor het volgende e-bike verhaal.

Mijn bedoeling met deze Gazele P was, en is nog steeds, hem om te bouwen tot fiets met electrische hulpmotor.

Om even kort in te gaan op het verhaal en de argumenten in het topic van Jos, waarom electrisch, of waarom hulpmotor überhaupt: voor mij was de motivatie het rijden van langere ritten waar je anders sneller de auto zou nemen en ook het inkorten van de reistijd bij bvb woon/werk verkeer, of nog even snel naar ... .
Stiekem moet ik er als techneut bij vermelden dat de uitdaging ook een motivatie was.
Gazelle 1962 P-E00a.jpg
Gazelle 1962 P-E00a.jpg (238.87 KiB) 8419 keer bekeken
Gazelle 1962 P-E00b.jpg
Gazelle 1962 P-E00b.jpg (241.57 KiB) 8419 keer bekeken
De keuzes voor het materiaal:
Omdat ik nog niet bekend ben in deze materie heb ik dit project vooral prijsgunstig gehouden. Kwestie van ervaring op te doen en aansluitend eventueel een meer gerichte keuze te maken. Door die lage streefprijs was de keuze eigenlijk niet zo moeilijk, omdat de betaalbare oplossingen allemaal rond hetzelfde princiepe werken.
- 250 watt motor met transmissie en vrijloop (het alternatief is 'direct drive').
- zeer eenvoudige voorgeprogrammeerde controller zonder display of andere snufjes (een discrete opbouw past best bij het 'oude fiets' gegeven).
- 12V loodakku's die in serie worden geplaatst. Als powerplant omte testen leek me dit voorlopig meer dan voldoende.

De motor
dit is een minimotor van 'goldmotor'. Chinese makkelij en door verschillende fabrikanten onder verschillende namen aangeboden. 250W opgenomen vermogen en ik heb een 36V versie gekozen omwille van de snelheid. De 24V versie heeft een lager toerental. Een 'direct drive' motor heb ik niet overwogen omdat daar geen vrijloop op zit. Dwz dat je dan steeds de weerstand van de magnetische spoelbekrachtiging moet aandrijven als je niet elektrisch aan het fietsen bent.
Als de minimotor niet wordt aangedreven draait hij even vrij als een gewone oude voornaaf.
Gazelle 1962 P-E02.jpg
Gazelle 1962 P-E02.jpg (126.63 KiB) 8419 keer bekeken
In het voorwiel of het achterwiel?
ik heb bewust gekozen voor het voorwiel omdat ik op die manier nog een versnellingsnaaf en een torpedo kan monteren.
8-) ... en het staat ook stoer als je met gierend voorwiel wegspurt! :lol:

Bediening:
eerlijk gezegd had ik geen idee wat ik prefereerde, trapondersteuning of gewoon manuele bediening. Daarom heb ik beide gemonteerd en aangesloten, met de bedoeling eerst ervaring op te doen.
De trapondersteuning wordt gecontrolleerd door een pulssensor die op de trapas is gemonteerd. Die werkt goed, maar je moet met een lange verhouding fietsen anders wil de fiets sneller dan je trapfrekwentie, en dat erkt dan niet goed. Om die reden wil ik nog een 3-naaf monteren.
Gazelle 1962 P-E04a.jpg
Gazelle 1962 P-E04a.jpg (193.37 KiB) 8419 keer bekeken
De manuele bediening werkt net zoals bij een bromfiets. In combinatie met de 'cruise control' funktie is dit leuk voor de lange afstanden (en voor vertrek met gierende banden 8-) ).
Gazelle 1962 P-E04b.jpg
Gazelle 1962 P-E04b.jpg (169.09 KiB) 8419 keer bekeken
De Akku's.
Mijn keuze voor Acid (droge loodakku) was zuiver en alleen omwille van de prijs. Ze gaan 350 laadbeurten mee, wegen 2 tot 3x zoveel als de meer moderne Ni-Mh of LifePo4 maar kosten slechts een vierde. Voor deze testfase van het project vond ik dit meer dan voldoende. Mijn volgende keuze zal zeker een LifePo4 zijn. Die gaan tot 1500 laadbeurten mee en zijn veel kleiner en lichter dan de Acid akkus.
Gazelle 1962 P-E01.jpg
Gazelle 1962 P-E01.jpg (127.03 KiB) 8419 keer bekeken
Mogelijk zijn er ook milieuredenen, maar daar heb ik nog geen kennis van genomen. :oops:

De opbouw:
het werken met de kits die worden aangeboden is zeer eenvoudig. Je hoeft eigenlijk niets zelf uit te vinden, alles is gemaakt voor de after market. Natuurlijk zijn wij als 'oude fiets' liefhebber niet tevreden met een plastig hendeltje op het stuur, een ultramoderne velg in het wiel en aludoos op de bagagedrager. Dat maakt het project dan ook iets meer gecompliceerder.

De akkus heb ik samen met de elektronica 'verborgen' in een stel canvas zakken
Om de zakken te ontlasten van het gewicht van de akku's heb ik 2 plastic platen geplooid en die in de zakken gehangen, voorzien van een trekontlasting (leren riem). Het is een eenvoudige oplossing, maar ze blijkt wel te werken.
Gazelle 1962 P-E03a.jpg
Gazelle 1962 P-E03a.jpg (150.84 KiB) 8419 keer bekeken
Gazelle 1962 P-E03b.jpg
Gazelle 1962 P-E03b.jpg (181.15 KiB) 8419 keer bekeken
Gazelle 1962 P-E03c.jpg
Gazelle 1962 P-E03c.jpg (177.68 KiB) 8419 keer bekeken
Gazelle 1962 P-E03d.jpg
Gazelle 1962 P-E03d.jpg (143.52 KiB) 8419 keer bekeken
Rond de naafmotor is een aluminium westwood velg gespaakt.

Het plastic stuurhendeltje zal worden vervangen door een discreet draaibaar handvat, waarbij de kabel dioor het stuur weg wordt geleid.

De kabel van de motor blijft langs de vork lopen maar zal vanaf het balhoofd onder de onderbuis (ipv de achterlichtstang) naar de canvas zak worden geleid.

Aan/uit schakelaar:
die wil ik graag inbouwen in een koplamp die voorzien is van een 3 standenschakelaar. De middenstand is dan 'systeem uit', de linkse stand 'pedaalondersteuning' en de rechtse stand 'gierende banden, 8-) of manuele bediening')

Uiteraard moeten er na afloop nog een lakdoek kettingkast en jasbeschermers op. Maar die zouden het werken momenteel alleen maar bemoeilijken.

Prijs:
wat heeft dit verhaaltje gekost?
met een 250W motor en loodakkus krijg je de set bij elkaar voor zo'n 300 euro. Met Ni-Mh of LifePo4 akkus moet je het dubbele rekenen, zo'n 600 euro dus.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door HJvMontfort »

De motor voor en accu achterop is geen gek idee, al zou het prachtig zijn als de accu op een of andere manier zo dichtbij het midden en zo laag mogelijk kan blijven, wat u volgens mij met uw oplossing al aardig aangepakt hebt.



Nou heb ik voor een bedrijf electrische steppen gebouwd en vroeg me het volgende af;

Bent u van plan alle contactpunten nog verder af te werken? Vooral accupolen zou ik goed 'afdoppen' en natuurlijk verder alles goed solderen en verbinden om alles zo goed mogelijk te laten lopen.

Gaat u de kabels in het zicht laten of stiekem door het frame steken? Het lijkt me prachtig als er vrijwel niks van te zien is.

Verder vind ik dit echt een te gek idee, ik denk dat een slimme henk nog wel een mooi kastje kan maken voor de bediening wat meer bij de stijl van de fiets past! De electronica is vaak zo simpel bij deze systemen!

Een reden om een loodaccu te installeren is ook dat deze veiliger zijn. als er een fout optreed in een nieuwe hypermoderne accu dan is er kans dat deze ontbrand. Dan heb je het over 4000 graden en een reactie die omonkeerbaar is.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door jrietveld »

Het begin van een nieuwe trend; E-klassiekers??
Mooi gedaan Ed, zowel de restauratie als de nauwelijks zichtbare ondersteuning, complimenten!

groet, Jos
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Gazelle P van 1961

Bericht door Nick013 »

mooi werk, super die lak weer zo mooi! :shock: :D
Less is more :mrgreen:
Plaats reactie