Vraag over de tandwieltjes
Vraag over de tandwieltjes
xxxx
- Bijlagen
-
- kl.jpg (56.5 KiB) 6724 keer bekeken
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 12 jul 2014, 10.27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vraag over de tandwieltjes
Hallo 1tm100,
Stel we hebben 42 tanden voor en 21 tanden achter, dan gaat het wiel tweemaal rond als we de crank eenmaal hebben rondgedraaid.
We moeten dus het aantal tanden voor delen door het aantal tanden achter. Als we voor 46 tanden hebben en achter 23 is het verzet precies hetzelfde; uiteraard moet de wieldiameter wel gelijk zijn. Standaard voor Torpedo remnaven hebben damesfietsen vaak 42 tanden voor en 19 achter (42:19=2,21) en herenfietsen 46:17=2,71. Een coureur trapt op de vlakke weg soms wel 52:13=4,00. Gewone stervelingen vinden zo'n verzet veel te zwaar. Overigens is het voor de gelijkmatige slijtage van de tandwielen aan te bevelen om geen goed deelbare getallen te kiezen. De keuze 42:20 is beter dan 42:21 ; ideaal zijn priemgetallen als 47:23. Bij naafversnellingen wordt het verhaal nog ingewikkelder....
Groeten, Wiel
Stel we hebben 42 tanden voor en 21 tanden achter, dan gaat het wiel tweemaal rond als we de crank eenmaal hebben rondgedraaid.
We moeten dus het aantal tanden voor delen door het aantal tanden achter. Als we voor 46 tanden hebben en achter 23 is het verzet precies hetzelfde; uiteraard moet de wieldiameter wel gelijk zijn. Standaard voor Torpedo remnaven hebben damesfietsen vaak 42 tanden voor en 19 achter (42:19=2,21) en herenfietsen 46:17=2,71. Een coureur trapt op de vlakke weg soms wel 52:13=4,00. Gewone stervelingen vinden zo'n verzet veel te zwaar. Overigens is het voor de gelijkmatige slijtage van de tandwielen aan te bevelen om geen goed deelbare getallen te kiezen. De keuze 42:20 is beter dan 42:21 ; ideaal zijn priemgetallen als 47:23. Bij naafversnellingen wordt het verhaal nog ingewikkelder....
Groeten, Wiel
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: Vraag over de tandwieltjes
Voor de fietsen hier op Vlieland heeft mijn baas een kennis die berekend welke verhoudingen perfect zijn.
Zolang je geen vreselijke snelheden aan wil houden zijn standaard tandverhoudingen aan te raden, dan slijt alles het minst en heb je met wind tegen een fijn verzet.
Zolang je geen vreselijke snelheden aan wil houden zijn standaard tandverhoudingen aan te raden, dan slijt alles het minst en heb je met wind tegen een fijn verzet.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Vraag over de tandwieltjes
xxxx
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 12 jul 2014, 10.27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vraag over de tandwieltjes
Hallo 1tm100,
Dat is een langer verhaal; ik heb op mijn website geprobeerd dat uit te leggen:
http://www.velofilie.nl/versnelling.htm
Kijk maar eens of je je er doorheen kunt worstelen.
Groeten, Wiel
Dat is een langer verhaal; ik heb op mijn website geprobeerd dat uit te leggen:
http://www.velofilie.nl/versnelling.htm
Kijk maar eens of je je er doorheen kunt worstelen.
Groeten, Wiel
Re: Vraag over de tandwieltjes
xxxx
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 12 jul 2014, 10.27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vraag over de tandwieltjes
1tm100 schreef:
moulton boeit mij ook wel, ik had er ooit een bijna op de kop getikt tot er iemand anders tien euro hoger bood en die vrouw toen opeens niet meer reageerde.
Mijn commentaar:
Er staat een Moulton op Marktplaats
http://link.marktplaats.nl/687821071
Groeten, Wiel
moulton boeit mij ook wel, ik had er ooit een bijna op de kop getikt tot er iemand anders tien euro hoger bood en die vrouw toen opeens niet meer reageerde.
Mijn commentaar:
Er staat een Moulton op Marktplaats
http://link.marktplaats.nl/687821071
Groeten, Wiel
Laatst gewijzigd door velophile op 14 jun 2013, 21.45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vraag over de tandwieltjes
hallo Wiel,
Dat is fascinerend wat je schrijft over goed deelbare getallen en slijtage.
Want bij goed deelbare getallen komt de ketting telkens met dezelfde schakels op dezelfde tanden? Is dat dan slecht?
@ 1 op 100:
Over het verzet van fietsen: ik heb lange tijd 48-18 als mijn ideale verzet voor een fiets zonder versnellingen beschouwd, maar sinds ik last heb van mijn knieen bouw ik fietsen op met 48-19 of zelfs 48-20. Maar lager moet je niet gaan hoor, voor een herenfiets! Met een dames-voortandwiel met 42 tanden krijg je dus een achtertandwiel met weinig tanden, kun je zelf berekenen.
Dat is fascinerend wat je schrijft over goed deelbare getallen en slijtage.
Want bij goed deelbare getallen komt de ketting telkens met dezelfde schakels op dezelfde tanden? Is dat dan slecht?
@ 1 op 100:
Over het verzet van fietsen: ik heb lange tijd 48-18 als mijn ideale verzet voor een fiets zonder versnellingen beschouwd, maar sinds ik last heb van mijn knieen bouw ik fietsen op met 48-19 of zelfs 48-20. Maar lager moet je niet gaan hoor, voor een herenfiets! Met een dames-voortandwiel met 42 tanden krijg je dus een achtertandwiel met weinig tanden, kun je zelf berekenen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Vraag over de tandwieltjes
xxxx
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 12 jul 2014, 10.27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vraag over de tandwieltjes
Dag Maarten,
De breedte ligt vast door het breedste gebruikte tandwiel; rekenen doe ik zelfs daar niet aan. Kettingen zijn gewoonlijk te lang en worden op maat gemaakt door schakels weg te halen. Op mijn tandems en de fixie, gebruik ik soms halve schakels om de ketting beter passend te krijgen.
Groeten, Wiel
Ja, dat is slecht; door steeds dezelfde tanden bij je maximale krachtontwikkeling (kwart over negen van de cranks)te belasten slijten die veel sneller. De ketting past zich altijd aan, aan het meest gesleten deel van het tandwiel, en slijt daarmee ook veel sneller.maartenB schreef:Want bij goed deelbare getallen komt de ketting telkens met dezelfde schakels op dezelfde tanden? Is dat dan slecht?
1tm100 schreef:Ik had nog een vraagje, hoe bereken je de juiste maat van de ketting?
De breedte ligt vast door het breedste gebruikte tandwiel; rekenen doe ik zelfs daar niet aan. Kettingen zijn gewoonlijk te lang en worden op maat gemaakt door schakels weg te halen. Op mijn tandems en de fixie, gebruik ik soms halve schakels om de ketting beter passend te krijgen.
Groeten, Wiel