Herenfiets POLARIS

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
ooievaar
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2013, 19.58

Herenfiets POLARIS

Bericht door ooievaar »

Hallo,

Dit is mijn eerst inschrift op deze forum. Allereerst, ik moet sorry voor mijn slecht nederlands, die heb ik van 3 jaren gebruikt niet, maar ik beloof dat ik wil verbeter mezelf.

Een maand terug, mijn vriend heeft me een oude fiets van Nederlands gegeven (precies - van winkel in Noordwijkerhout die is gedrukt op wrijfhouts sticker). Het is genoemd POLARIS, heeft geen opschrift met plaats van productie en alleen op raam beneden het zadel is 888879 gefrankeerd.

Hebbe iemand van jullie dergelijk fiets eenmaal ontmoet? Ik denk dat het is van 1960's of 1970's vanwegens het stijl.
Ik wil stuur sommige foto's s'morgens.

Groeten!
Emil
peterl

Re: Herenfiets POLARIS

Bericht door peterl »

Polaris is het importmerk van Unikap. Het grossiers merk en de fietsen konden overal vandaan komen. De range liep van Polaris peuter model 210 tot en met Polaris Race model 150.
Deze lijst staat in de catalogus van 1967.
m.vr.groet
Peterl
ooievaar
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2013, 19.58

Re: Herenfiets POLARIS

Bericht door ooievaar »

Bedankt peterl! :) U bent de erste man die weet iets over dit fiets. Ik heb nog iets gevonden - op het metal stuk beneden het zadel staat ESGE gefrankeerd. Is ESGE sommige rijwiel industrie plant? Bedrijf mischien? M'n meisje heeft het zelfde inschrift op zijn raam (dames Batavus Sprint met intercycle plakkjes).
Ik denk dat ESGE kun een onderaanneemer voor verschilende fietsmerken zijn.

Hier zijn een paar fotos http://imageshack.us/g/443/z67i.jpg/

Groeten!
Emil
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Herenfiets POLARIS

Bericht door fietser »

De fiets komt inderdaad bij Union vandaan en is van 1974 of 1975. De kettingkast is later toegevoegd. ESGE was een Duitse toeleverancier voor de rijwielindustrie, vooral bekend van de ESGE-platen tussen de staande (voor bagagedrager) en liggende (voor standaard) achtervork naar Zwitsers octrooi.

'
1tm100
Berichten: 153
Lid geworden op: 9 jun 2013, 12.45

Re: Herenfiets POLARIS

Bericht door 1tm100 »

xxxx
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 12 jul 2014, 10.22, 1 keer totaal gewijzigd.
De IJzeren Dominee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jun 2013, 23.15

Re: Herenfiets POLARIS

Bericht door De IJzeren Dominee »

(English below)
Ter aanvulling:
Het merk ESGE bestaat nog steeds en is onderdeel van het Zwitserse Esge/Pletscher A.G.

Het wordt nu gebruikt voor onderdelen, met name standaards.

In de jaren '70 en '80 maakten ze (of assembleerden slechts?) ook 'private brand' complete fietsen, o.a. voor Duitse warenhuizen.

Die fietsen waren goedkoop en gammel, vooral de voorvork brak snel af.

Wellicht maakte Union het onbekende merk Polaris ook wel voor een derde partij zoals een warenhuis of postorderbedrijf, met voordelige 'niet-Union' onderdelenvan ESGE. Maar dat is een veronderstelling.

Mysterieus!
(Trouwens: In welk land rijden ze rond? Grappig om er eentje in combinatie met natuursteen te zien; wij hebben voornamelijk baksteen hier!)
============

In addition:
The ESGE brand is still in existence and part of the Swiss firm Esge/Pletscher A.G.

The brand ESGE is nowadays used for parts, mainly stands.

In the 70s and 80s ESGE also made (or just assembled?) full bikes, for certain German department stores, under private brands.

Those bikes were cheap and rickety, and the frontforks had a tendency to snap off.

Possiblythe Union factories made the –rather unknown– 'Polaris' brand for a third party also, like a chain of department stores or a mail order company, using cheaper and non-Union branded parts by ESGE, but that is just a presumption.

Mysterious!
(BTW: In which country are yours riding? Funny to see one in combination with stone, for we mainly have bricks here!)
De IJzeren Dominee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jun 2013, 23.15

Re: Herenfiets POLARIS

Bericht door De IJzeren Dominee »

Nog meer interessants betreffende ESGE:

Het bedrijf werd in 1953 opgericht door partners Springler en Gschwend ('S&G', Es-Ge) en maakte fieststandaards, zagen en kleine elektromotoren.

Maar ze werden wereldberoemd met de produktie van 's werelds eerste staafmixer, de nog steeds bestaande Bamix, waarvan ze later voor kapitalen de rechten verkochten aan het Amerikaanse General Electric.

Die fiets-onderdelen doen ze waarschijnlijk nog een beetje voor de lol... :?

=====

Some more interesting facts on ESGE:

The company was started in 1953by partners Springler and Gschwend (S&G: EsGe) and it produced bicycle stands, saws and small electric motors.

They became world famous by producing the world's first immersion blender or handheld food processor and mixer, the still existing Bamix, of which the rights were later sold for an enormous amount of money to General Electric.

The bicycle parts they probably still make just as a passtime or hobby... :?
ooievaar
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2013, 19.58

Re: Herenfiets POLARIS

Bericht door ooievaar »

Dank U zeer De IJzeren Dominee! ;)
Ik dacht dat mijn fiets is een van de slechte soort, maar nu ik weet heel verder over deze mysterieuze merk.

U willen m'n land te weten? Ik schrijf vanuit zuid Polen. Nederlandse fietsen zijn heel populair hier.
Voor mij, klinker baksteen is genoeg ongebruikelijk, ik denk samen als het natursteen voor U. :)
Plaats reactie