"Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Kaspar

"Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Bericht door Kaspar »

Die intrigerende vraag kreeg Max Popma van de Stichting Mobiele Collectie Nederland van het RCE. Het RCE? Dat is de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. (Zie mijn interview met Max in Het Rijwiel 2012-4 voor meer achtergrond).
Het lijkt er waarlijk op dat er enig besef ontstaat voor de cultuurhistorische waarde van fietsen!
De gestelde vraag is zo ruim dat hij onzinnig is. Men wil ook snel een grove schatting. Verfijnen kan later.
Ik heb Max voorgesteld dat ik een schatting per leeftijdsklasse doe en op dit Forum door jullie laat toetsen. Ik baseer me op de omvang van het toenmalig bestand aan rijwielen en de indruk wat daar van over is. Ik heb "oud" vertaald in wat grove categoriëen.
Voor 1900: toen waren er ongeveer 90.000 fietsen. Ik schat dat er daarvan in Nederland bij verzamelaars en in musea nog ongeveer 500 over zijn (ongeveer de helft in musea)
Voor 1920: (al is WO1 niet echt een heel handig afbakeningspunt, het is wel de overgang naar overwegend NL fabrikaat) waren er ongeveer 900.000 fietsen in omloop. Ik schat dat er daarvan hooguit 1.000 tot 2.000 over zijn. Een laag % omdat ze een lagere verzamelwaarde hadden en meer opgebruikt werden.
Voor 1940: er waren toen ongeveer 4.000.000 fietsen in omloop. Ik schat dat er daarvan nog maximaal 10.000 over zijn. Veel van die miljoenen hebben de oorlog niet overleefd. Over naoorlogse oude fietsen, bv van voor 1963 (50 jaar oud) durf ik geen getallen te noemen. Iemand anders wel?
Graag jullie reacties! Verkondig ik onzin? Gebruik ik een verkeerde indeling? Reageer!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: "Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Bericht door maartenB »

De vraag is inderdaad wel erg ruim gesteld.
Ik vind je schattingen echt niet zo verkeerd.
1870-1900 kan ook weleens kloppen, met de belangrijke aantekening dat origineel Nederlandse fietsen uit die periode de 50 waarschijnlijk niet zal halen. Juist die lijken me belangrijk voor ons erfgoed.

Ook dit: natte vingerwerk, gewoon mijn inschatting.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: "Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Bericht door Maarten Waarlé »

Kaspar,
Ik kan me ook goed vinden in de schattingen die je maakt.
Naarmate we dichter bij nu komen zijn er ook meer fietsen
''in het wild''bij niet liefhebbers thuis in het schuurtje.
Dat maakt het inschatten dan steeds lastiger.
Van de hele vroege ben ik het met je eens omdat ik (zo als jullie) een soort grove optelling van liefhebbers en musea kan maken.

Misschien is een toekomstige vrijwillige registratie
voor oude fietsen wel aardig. Tevens certificaat van echtheid of zo. Dan met wat gegevens als framenummer kleur remsysteem framehoogte.

Groet,
Maarten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: "Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Bericht door Fotomaan »

Hoi Maarten,

Komt er op het certificaat van echtheid bij de gegevens ook te staan dat ie écht gepoedercoat is :?: ;)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: "Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Een vrijwillige registratie? Met een certificaat van echtheid en originaliteit? Door een technische commissie? Is de vereniging daar wel aan toe? Of moet een andere "autoriteit" dat gaan doen?

Interessante discussie kan dat worden.

Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: "Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Bericht door Fotomaan »

Het lijkt me lastig omdat veel van de in ons bezit zijnde oude fietsen al een heel leven achter de rug hebben.
Ik vind het verhaal van mijn Simplex erg leuk en in het kader van dit staartje is het moeilijk te bepalen wat 'echt' is.
Het is écht een mooie fiets met een mooie geschiedenis, échtwaar maar of je daar nou een certificaat aan moet hangen... :?:

http://www.transportfiets.net/2012/07/2 ... shallplan/

Het zou er allemaal een beetje zwart/wit van worden. Nou vind ik het erg leuk om mee te fotograferen maar heb geleerd dat je alleen maar een veel mooier plaatje krijgt door de grijstinten :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: "Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Bericht door Maarten Waarlé »

De karavaan trekt verder
maar ik wil nog wel even reageren
op jullie reacties omtrent registratie van rijwielen.

Ik begrijp dat het instituut waar Kaspar zijn verhaal mee begint
doet aan registratie van rollend/varend/vliegend erfgoed.
Ik keek laatst in de bieb een boekje van hun in. Wel fascinerend vooral die oude Fokkervliegtuigen boeien me.

Voordelen voor mij bij een registratie lijken me in eerste plaats dat het dan wat makkelijker wordt om bij het restaureren
een vergelijkbaar model op te sporen. (Verrek!; Piet uit Alblasserdam heeft ook zo`n Singer hoge bi ,Ik zal m eens bellen of ik n keer kan komen kijken.)
De site van Maarten is daarbij overigens ook al heel tof en nuttig.
Ander voordeel lijkt me dat mijn juweeltjes mogelijk enige bescherming krijgen bij zo`n ''paspoort''
Tenslotte zijn die 100 jaar oude fietsen nog altijd heel geschikt om mee naar het station te fietsen en ze daar neer te smijten.
Lang niet iedereen (bijna niemand) ziet de waarde van een oude fiets.
Mogelijk verbetert de herkenbaarheid met een geschreven iets.
Een papier bij verkoop met gegevens van hoe oud etc.

De omschrijving van een geschiedenis van een fiets , zo als ook van die Simplex transportfiets (mooie transfers trouwens) is over 50 jaar voor goed vergeten en verdwenen tenzij het er bij gevoegd is zwart-wit. Toch?

Hoe zo`n registratie zou moeten verlopen en hoe je voorkomt dat het binnen de korste keren niet meer actueel is dat weet ik echt niet.
Het archiveren zit mij niet echt in het bloed zo gezegd.
Zou het dan verder als het er nooit van komt ook niet zo`n ramp vinden moet ik bekennen.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: "Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Bericht door HJvMontfort »

Een gedegen plan, doch zou ik beginnen om te registreren in bepaalde stadia, te beginnen bij de grootsten met de meeste bijzondere fietsen al is dat misschien juist niet slim dan begin je met een goede start. Volgens mij is het uberhaubt slim om als eigenaar een inzicht te hebben in de 'waarde' van wat je hebt liggen al is het maar vanuit veiligheids overwegingen
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Kaspar

Re: "Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Bericht door Kaspar »

Forumgenoten!
Dank voor jullie reacties. Daar kan ik wel wat mee. Het gaat dan alleen om de geschatte aantallen. De discussie over registratie is zinnig, maar daar kom ik nog een keer apart over op de lijn. Eerst maakt Max Popma nog een keer een afspraak met onze grote roerganger Bokslag;-)
Alvast een klein voorschotje: privacy is goed gewaarborgd...
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: "Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Bericht door Michiel Röben »

Volgens mij moet je gaan organiseren op merk, leeftijd en de lokatie waar de fiets zich nu bevindt. Eerst maar een register openen en dan gaan vullen. Het kan best snel gaan. We beginnen in de vereniging en de olievlek gaat wel verder.
Handig is inderdaad als de fiets een registratie krijgt die paralel loopt aan de gegevens van de fabrieken of wat daar van over is. Vergis je niet in dit idee, ook in de museale wereld weten ze niet alles.

Het voordeel zijn de gegevens dus van de fabrieken, detailisten etc. Wij kunnen als vereniging via onze eigen databank behoorlijk wat in beeld brengen. Het wordt een hele klus maar het hoeft ook niet gisteren klaar.

groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie