Beste Denis, remurk en JocoFoto,
Zoals remurk terecht opmerkt is verwarring bij de bepaling van het type heel wel mogelijk

.
In mijn verzameling catalogi bevinden zich onder meer een Engelse Rudge catalogus uit 1950, een Engelse Rudge catalogus uit 1958, een beknopte Nederlandse Rudge catalogus van importeur "Westor" Amsterdam uit 1952/1953 met prijzen geldig tot 15 maart 1953 (jawel!) en een ongedateerde Nederlandse Rudge catalogus uit, naar ik inschat, ongeveer midden jaren vijftig. Verder nog een hoogst interessante door de Amerikaanse importeur Otto C. Ling & Son Inc. New York uitgegeven "Advertising Aids for Rudge Dealers" uit naar schatting midden jaren vijftig, althans als je in enige mate geïnteresseerd bent in marketing en reclame. Dit drukwerkje staat, helemaal in lijn met het Amerikaanse hoogst commerciële gedachtegoed, vol met (verkoop)tips en reclamemateriaal. Op de laatste pagina wordt echter het volgende geconcludeerd: "The best display of all is the Rudge bicycle under two spotlights". Inderdaad gewoon terug naar de basis: ondanks alle banners, commercials, potloden, pennen, reclameborden en nog veel meer, gewoon de fiets onder twee goede lampen plaatsen en hij verkoopt zich zelf.
Een dergelijke marketing hulp ben ik nooit in Engeland of Nederland tegengekomen. Wij in Europa pakten dat toen vast en zeker wat nuchterder aan, door gewoon dat te doen wat zij op hun laatste pagina ook concludeerden

.
Verder ben ik onder meer in het bezit van een Rudge Whitworth De-Luxe Super Safety Tourist uit 1950 in Rich Burgundy enamel on Spra-Bonderized rustproof surface

, een dames Rudge Whitworth De-Luxe Super Safety Tourist uit 1951 in Rich Maroon enamel with distinctive Gold Lining en een Rudge Sports met trommelremmen met stangoverbrenging uit 1956 in High glaze Black enamel on Spra etc. etc.
(Ik geloof niet dat er ooit fietsen op de markt zijn gebracht met een nog weelderiger type aanduiding en kleurbeschrijving...)
Alledrie fietsen zijn in zeer goede en onverprutste, originele staat.
Okay, maar wat leren deze schrijfsels en fietsen nu aangaande datering en typering van de Rudge van Denis' collega?
Als het zoals ik gisteren inschatte een Rudge Whitworth De-Luxe Sports Tourist is, zou hij inderdaad, zoals remurk terecht opmerkt, af fabriek met een Dyno Three of Dyno Four naaf, Dry Battery Unit op de zadelbuis en knijpremmen op de velg zijn uitgevoerd. Verder zou hij dan standaard ook roestvrijstalen velgen en spaken moeten hebben en, en dat is misschien nog wel het meest opvallende, hij zou ofwel in Maroon of in Burgundy moeten zijn. Want dat waren de twee kleuren waarin de duurste Rudge modellen standaard werden afgeleverd, zoals Raleigh haar duurste Superbe modellen in donkergroen en Humber haar duurste modellen in diep donkerblauw afleverde.
Deze fiets is zwart en voldoet daarmee in principe niet aan de De-Luxe uitrusting. Ook de trommelremmen met kabeloverbrenging en "slechts" een freewheel achter zijn niet De-Luxe.
Blijft het feit, dat hij wel de exclusief voor de De-Luxe serie bedoelde John Bull handvatten, geen belettering op de schuine buis en stuurslot heeft.
Juist die drie kenmerken zijn in alle Engelse en Amerikaanse catalogi specifiek voor de De-Luxe serie.
Ook mijn beide De-Luxe fietsen hebben John Bull handvatten, geen belettering op de schuine buis en een stuurslot. (Verder allebei velgremmen met stangoverbrenging, een Dynohub met DBU en roestvrijstalen velgen en spaken.)
Mijn Rudge Sports uit 1956 heeft geen stuurslot en John Bull handvatten, maar wel "Rudge Sports" op de schuine buis. En hij is zwart.
Juist dat stuurslot heb ik alleen maar op de duurste modellen gezien, maar dat brengt bij mij nu ook de grootste verwarring, omdat in de Nederlandse catalogus van midden jaren vijftig alle modellen, zelfs de meest eenvoudige met terugtraprem

, worden afgebeeld met stuurslot. Ik kan me niet voorstellen dat dit werkelijk zo geleverd werd, omdat ik nooit een Sports of Roadster (101) met stuurslot heb gezien in Nederland en in Engeland; noch op Engelse en Amerikaanse sites noch in de Engelse en Amerikaanse catalogi.
Overigens voerden de Engelsen nog een Sports model tussen de De-Luxe (124) en de door remurk genoemde Sports Light Roadster (122) te weten de Sports Tourist (123) en ja, zonder stuurslot en met belettering op de schuine buis...
Dus? Ik haak even af tot er meer informatie los komt, waarbij ik Denis zou willen vragen om ook even te kijken wat er op de velgen staat ter hoogte van het ventiel.
Overigens zal dat ook niet tot volledige duidelijkheid leiden, want ik ontdek net in de Engelse catalogus uit 1950 dat je, in dat jaar althans, zelfs bij de De-Luxe modellen nog kon kiezen uit verchroomde of roestvrijstalen velgen

.
Bent u er nog?.?.?
Het begint zo waar nog een beetje op het onvolprezen Fongers te lijken ook, waar ze ook maar te pas en te onpas iets van de plank pakten (duurste remsysteem op HZ eerste soort C, aangesoldeerde nokken op model Nederland enzo)...
Groet en welterusten allemaal,
Claud