Programma kampeer/fietsweekend 14-15 september

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Programma kampeer/fietsweekend 14-15 september

Bericht door Eysfan »

Landgoed 't Zelle 2013
Landgoed 't Zelle 2013
Landgoed 't Zelle nu.jpg (137.26 KiB) 8335 keer bekeken
Waar en wanneer we gaan kamperen en fietsen lag al vast; in de Achterhoek op 14 en 15 september. Geen toevallige keus, het is dan Open Monumentendag. De gemeente Bronckhorst heeft ons dat weekend nog meer te bieden dan alleen de fraaie omgeving.

Als uitvalsbasis hebben we Camping Kom-Es-An gekozen. Deze familiecamping ligt enkele kilometers buiten Hengelo, richting Ruurlo. Dat is dus Hengelo in Gelderland en niet de gelijknamige plaats in Twente!

Voor degenen onder ons die met tent, caravan of camper komen wordt een veld vrijgehouden. Voor wie geen eigen dak meeneemt beschikt deze camping zowel over eenvoudige trekkershutten als goed ingerichte bungalows en stacaravans voor 4 of 6 personen. Hiervoor is bijtijds boeken aan te bevelen (via internet http://www.kom-es-an.nl/ of telefonisch 0575 - 467242). Vermeld dat u voor het kampeerweekend van "De Oude Fiets" komt, dan profiteert u van de groepskorting.

Zaterdagmorgen vertrekken we om 10.00 voor een fietstocht van circa 42 km. De eerste stop is bij kasteel Hackfort waar de watermolen voor ons te bezichtigen is. Hopelijk valt er nog genoeg regen in de weken ervoor om de molen in bedrijf te zien!

Hierna fietsen we naar het dorp Vierakker waar in het Ludgerusgebouw de tafels voor ons gedekt zijn. Na de lunch is er gelegenheid een kijkje te nemen in de St. Willibrordus, volgens de mensen uit de streek de mooiste kerk van de hele Achterhoek.

Hierna verandert de omgeving waar we doorheen fietsen, het wordt duidelijk dat we in de buurt van de IJssel komen. Een heel mooi plaatsje vlakbij de rivier is Bronkhorst, de kleinste stad van Nederland. De fietsen kunnen daar op een veilige plek worden neergezet zodat iedereen de kans heeft het stadje rustig te bekijken. Het is er vrij toeristisch maar zeker de moeite waard.

Hierna rijden we uit het rivierenland vandaan en komen weer in het typisch Achterhoekse coulissenlandschap. Onderweg terug naar Hengelo pauzeren we bij boerderij 't Riefel waar een schuur ingericht is als rustpunt voor fietsers. Daar kunnen we wat drinken en als we geluk hebben de door de boerin zelfgemaakte karnemelk proeven. Circa half zes zijn we terug op de camping waar we om half zeven de gezamenlijke warme maaltijd gebruiken.

Voor de zondag staat een wat kortere tocht op het programma, circa 28 kilometers worden het. Vertrek weer vanaf de camping, kwart voor tien. Ook mensen die maar een van beide dagen meefietsen zijn voor vertrek welkom in de kantine voor een kop koffie.

De route gaat weer door een heel gevarieerd landschap. Goed berijdbare zandwegen en rustige asfaltwegen wisselen elkaar af. Eén stukje weg waar we rijden is niet altijd zo rustig, het maakt deel uit van de Varsselring, het bekende motorcircuit. De plaats Hengelo is al heel lang verbonden geweest met de motorsport. Niet voor niets speelt 'Oerend Hard' zich hier af!

De eerst stop is in Zelhem bij Smedekinck, een verassend mooi ingericht plattelandsmuseum waar we ontvangen worden met koffie en krentenwegge. Vergeet niet om ook de schuren en tuin te bekijken. Voor de middagpauze is het centrum van Hengelo gekozen. Hier staat de lunch voor ons klaar. Daarna brengen we een bezoek aan het Achterhoeks Museum 1940-1945.

Het fietsweekend eindigen we op Landgoed 't Zelle, vijf km fietsen van Hengelo. Daar krijgen we thee aangeboden door de Stichting Open Monumentendag van de Gemeente Bronckhorst. De tuinen van het Landgoed, normaal niet toegankelijk, kunnen bezichtigd worden. Ongetwijfeld is er het nodige publiek dat belangstelling heeft voor onze historische rijwielen. Na afloop vinden we de camping terug op slechtst twee km van 't Zelle.

De kosten voor deelname aan het weekend zijn € 39,50. Hierin zijn o.a. inbegrepen de lunch en de gezamenlijke maaltijd op zaterdag, de toegang tot de musea en de koffie met krentenwegge en de lunch op zondag. De kosten voor wie alleen zaterdag kan komen zijn € 25,50.De kosten voor wie alleen zondag komt € 16,50. Deze prijzen gelden voor iedereen die zich voor 1 september aanmeldt. Late inschrijvers betalen € 2,50 extra. De kosten voor overnachten op de camping zijn niet inbegrepen, dus deze dient u zelf af te rekenen.

Inschrijven graag per email bij Sjoerd ter Burg of d.m.v. een reactie onder dit bericht op het forum. Telefonisch kan natuurlijk ook; 0543 516411. Laat even weten met hoeveel mensen u komt, hoe u van plan bent te overnachten en wat voor fiets(en) u meebrengt.

De inschrijvingen zijn effectief als de betaling binnen is bij onze penningmeester (rekeningnummer 631 8851 t.n.v. penningmeester De Oude Fiets te Haastrecht).

Graag tot ziens in september,
Sjoerd ter Burg

't Zelle 110 jaar geleden
't Zelle 110 jaar geleden
Landgoed 't Zelle ca. 1903.gif (128.97 KiB) 8335 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Inschrijven voor kampeer/fietsweekend vanaf nu mogelijk

Bericht door maartenB »

Beste Sjoerd,
Ontzettend leuk initiatief en ik herinner me van voorgaande jaren in Oirschot en Zoetermeer hoe gezellig het is om met wat mensen een paar dagen door te brengen, samen te eten en te kamperen en te fietsen.
Ik ga zeker mee en probeer ook nog een van mijn kinderen te strikken.
Wellicht leuk om met wat mensen al vrijdagavond te komen en het tentje op te zetten.


Is er ook nog plek voor een onderdelenmarkt? In Oirschot hadden we die op zondagochtend. Maar misschien wordt dat ook wat veel, zo rond die tijd komen ook de beurzen in Berlicum en Vianen al in zicht. Misschien gewoon kofferbakverkoop?
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Programma kampeer/fietsweekend 14-15 september

Bericht door Eysfan »

Het programma voor het fiets-kampeerweekend in de Achterhoek is bekend! Zie het bericht hier boven.

Schrijf je in door hier een reactie te plaatsen of mij een berichtje te sturen. Bellen kan uiteraard ook. Alle gegevens zijn hier boven te vinden.

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Programma kampeer/fietsweekend 14-15 september

Bericht door maartenB »

Leuk!
Voor clubleden een evenement om niet te missen, lijkt me zo, vooral de sfeer op de camping is altijd erg leuk.
Ik kom zeker, overigens zonder kinderen. Ik kom vrijdag eind van de dag al, het zou leuk zijn als we op de camping alvast samen wat konden eten met een paar mensen.


Wie doet mee?
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Programma kampeer/fietsweekend 14-15 september

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Sjoerd,

Ik wil me bij deze ook aanmelden voor het fietsweekend.
Graag zelfs. Ik kom waarschijnlijk pas zaterdag ochtend en kampeer wel tot de zondag.
De rest van de familie blijft thuis want fietsenpraat daar moet je van houden/tegen bestand zijn.
De zondag lijkt me prima voor een hoge bi ritje, de Hillman, Herbert en Cooper komt dus mee en ik hoop vanuit Beaulieu met iets te komen voor de zaterdag. Er staat wat in bestelling zo gezegd maar als ik de lagers/versnelling als (nog)risicogevoelig bestempel (oud vet en zo) dan fiets ik op iets anders.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Programma kampeer/fietsweekend 14-15 september

Bericht door maartenB »

Gezellig!
En wie komt er nog meer? Ik ben ook van plan om zowel de hoge bi als een gewone fiets mee te nemen.

Maarten: ik ben benieuwd naar je aanwinst!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Programma kampeer/fietsweekend 14-15 september

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,
Ik was er vrijdag ook graag bij geweest, Prima idee om wat te eten en zo maar helaas laat m`n werk het momenteel niet toe om de vrijdag al te komen.

Groetjes,
Maarten W
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Programma kampeer/fietsweekend 14-15 september

Bericht door Eysfan »

@ MaartenB
Als je vrijdagavond al komt zit je echt niet alleen op de camping!

@ MaartenW
Je staat genoteerd als deelnemer. Je maakt ons wel nieuwsgierig naar je 'bestelde' fiets. Hopelijk krijgen we hem te zien tijdens het kampeerweekend. Mooi dat je ook een hoge bi meeneemt. Die komt helemaal tot zijn recht in de historische omgeving die we gaan bezoeken.

Groeten,
Sjoerd
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Programma kampeer/fietsweekend 14-15 september

Bericht door TheodK »

Ik kom ook en wil vrijdag op de camping komen staan. Lijkt me leuk om daar samen wat te eten. Het programma ziet er goed uit.

Groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Programma kampeer/fietsweekend 14-15 september

Bericht door maartenB »

Ja leuk he?
Gezellig. Wie volgt?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie