aluminium lugs en titanium buizen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Viscount
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 jun 2012, 09.42

aluminium lugs en titanium buizen

Bericht door Viscount »

Eén van mijn racefietsen is een Koga Miyata. Het frame is opgebouwd met titanium buizen die in aluminium lugs zijn geschoven (gelijmd, neem ik aan).

Nu is de schuine buis ongeveer 1 cm uit de aluminium bracketpot geschoven. Dat moet dus gerepareerd worden. Navraag bij Koga levert helemaal niets op. Ik word naar de dealer verwezen en de dealer verwijst me weer naar Koga.

Mijn vragen:
- hoe kan ik dit frame laten repareren
- wie en waar worden deze reparaties verricht
- welke kosten zijn ermee gemoeid

Op voorhand bedankt voor het meedenken en jullie antwoorden.

Groet,

Ben
ClaudButler
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2012, 20.17

Re: aluminium lugs en titanium buizen

Bericht door ClaudButler »

Slechte reclame voor Koga Miyata!!!
Aantallen daar gaat het kennelijk alleen nog om tegenwoordig.

Maar ook voor je dealer. Ik neem toch aan dat die verstand heeft van de fietsen die hij verkoopt en dus ook van de reparatie en het onderhoud.

Of is hij ook een van die "dozenschuivers" die wel een fiets kunnen verkopen, misschien nog een bandje kunnen plakken, maar bij het vervangen van een paar`spaken en het richten van een wiel al niet meer thuisgeven?
Het lijkt erop dat deze groep tegenwoordig het fietsenmakerslandschap domineert en dat je een echte vakman nauwelijks meer kunt vinden.

Verder kan ik je zo een twee drie niet adviseren omtrent je probleem.

Succes er maar mee!
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: aluminium lugs en titanium buizen

Bericht door HJvMontfort »

Mijns inziens zou uw dealer dit moeten aangeven bij Koga, en deze dan een oplossing moeten verzorgen. Een gebrek als dit lijkt me te allen tijde de 'fout' van de fabricant te zijn.
Als dit niet werkt word het een moeilijk verhaal
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: aluminium lugs en titanium buizen

Bericht door HJvMontfort »

ClaudButler schreef:Slechte reclame voor Koga Miyata!!!
Aantallen daar gaat het kennelijk alleen nog om tegenwoordig.
Ik vraag me af of de mijnheer van de vraag op de juiste manier contact gevonden heeft met Koga, als je soms een ander persoon spreekt bij een fabrikant krijg je een heel ander verhaal. Toch is mijn ervaring dat bellen met een bedrijfsnaam altijd helpt. Wellicht is het een idee om het euvel via een andere Koga-dealer te regelen. Gewoon melden wat er voorgevallen is bij een collega detaillist.

Succes in ieder geval :)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: aluminium lugs en titanium buizen

Bericht door remurk »

Heb je er misschien een duidelijke foto van?
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: aluminium lugs en titanium buizen

Bericht door velophile »

Ik vind het geen discussie voor dit forum. Ooit heeft Koga een firma in Taiwan of Japan opdracht gegeven dit type frame te bouwen. Mogelijk bestaat die firma allang niet meer. Koga bezit echt geen mogelijkheden om dit te repareren en de dealer al helemaal niet. Sloop de fiets en gooi het frame weg. Koop voor enkele tientjes een stalen frame uit hetzelfde tijdperk of eerder, bouw hem op en fiets nog lang en gelukkig. Wij OUDE FIETSers zijn mannen van staal.

Amen, = zo is het(latijn),Wiel
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: aluminium lugs en titanium buizen

Bericht door m-gineering »

Viscount schreef:Eén van mijn racefietsen is een Koga Miyata. Het frame is opgebouwd met titanium buizen die in aluminium lugs zijn geschoven (gelijmd, neem ik aan).

Nu is de schuine buis ongeveer 1 cm uit de aluminium bracketpot geschoven. Dat moet dus gerepareerd worden. Navraag bij Koga levert helemaal niets op. Ik word naar de dealer verwezen en de dealer verwijst me weer naar Koga.
1) het frame is gemaakt door Miyata
2) om een gelijmd frame te repareren moet je de verbinding uit elkaar schuiven om hem weer brandschoon te kunnen maken. Soms lukt het om de verbinding gecontroleerd open te wrikken door een balk in het frame te wiggen. Of met warmte een andere lijmverbinding ook demonteren. Frame bij voorkeur in een mal of op een vlakplaat uit laten harden. En een goede technische epoxy gebruiken in de juiste mengverhouding.
/Marten
Plaats reactie