gelugde frames van Burgers

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

gelugde frames van Burgers

Bericht door TheodK »

Ik ben er achter gekomen dat Burgers tot ongeveer 1934 de meest luxe modellen met gelugde frames uitvoerde. Ik bedoel hierbij de liggende achtervork en schuine achtervork. Ik heb zelf een burgers uit ca. 1921 met gelugd frame. Ik heb laatst een Burgers met C nummer uit ca. 1934 bij Fred gezien die dit ook heeft en museum de Waag in Deventer heeft een Burgers met C nummer uit 1931 met ook zo'n gelugd frame. Ik denk dat Burgers de duurste modellen " Grand Luxe" "Superbe" en "Imperial" met zo'n frame bouwde. Deze fietsen zijn echter erg schaars.
In de catalogus van 1936 (zie databank op dit forum) komen deze modellen niet meer voor. In die van 1933 nog wel. Ik denk dat Burgers er rond 1934/1935 mee gestopt is. Dat zou kunnen kloppen met de fiets uit ca. 1934 van Fred.
De dure Fongers modellen BB en BD hadden ook gelugde frames. Mijn Fongers BB uit 1926 heeft een gelugde liggende achtervork maar geen gelugde schuine achtervork. Zou Burgers nu de enige fabriek geweest zijn die deze gelugde schuine achtervork nog leverde?
Weet iemand of andere merken die luxe fietsen leverden ook gelugde frames maakten. Bijvoorbeeld Gazelle? En als jullie Burgers fietsen hebben wil je dan eens naar deze lugs kijken.
Hieronder twee foto's van het gelugde frame uit 1931 van het historische museum uit Deventer.

groet Theo
Bijlagen
burgers 1931 gelugd frame liggende achtervork.jpg
burgers 1931 gelugd frame liggende achtervork.jpg (267.31 KiB) 8807 keer bekeken
burgers 1931 gelugd frame.jpg
burgers 1931 gelugd frame.jpg (193.72 KiB) 8807 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
De IJzeren Dominee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jun 2013, 23.15

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door De IJzeren Dominee »

Ik heb helaas geen antwoord op uw vragen, maar zelf een vraag, n.a.v. de laatste foto.

Dit piefje, palletje, nippeltje, pinnetje, taasje, dingetje:
Afbeelding

Is dat voor de pomp?

Want zoiets zoek ik, met dat doel.
Bij mijn IJzeren Dominee is het frame zo hoog dat ik er mijn geliefde Zéfal er niet meer zonder meer tussen kan klemmen.

Nu meen ik me te herinneren dat er in de jaren '70 op 'racefietsen' ook wel losse, chromen beugeldingetjes zaten voor de pomp; een cupje en een nippeltje, naar believen op het frame te bevestigen.

Bestaan die nog?
Heeft dat een naam?
Heeft iemand nog een oudje liggen wellicht?

Vragon, vragon, vragon; ik zal er ook een onderwerpje over aanmaken in de daartoe bestemde rubriek trouwens.

Maar als Theo het weet, graag! Merci.
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door Hans van de Stouwe »

De lugs zitten in de staande en liggende achtervork deze zijn dus niet in de vorm gebogen en door middel van een mannetje gesoldeerd.
Maar een gegoten brug met de verbindingen in een stuk.
En dan met stukjes buis in elkaar gesoldeerd tot een achtervork.
@ ijzeren dominee je bedoeld pomphouder klemmen
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
De IJzeren Dominee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jun 2013, 23.15

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door De IJzeren Dominee »

Hans van de Stouwe schreef:[...]pomphouder klemmen
Zo simpel kan het zijn! :o

Yep, die bedoel ik.
Merci Hans, nu kan ik er gericht naar op zoek.

(Maar is dat ding op de foto er nu een, of niet?)

*UPDATE*

Het Engelse woord is pump peg, en dan vindt Google ook die versie ik me herinnerde:

Afbeelding
Ze staan op eBay, voor rond de $40...

Was daar niet ook een Hollandse boerenkinkel-versie van misschien? :(
Laatst gewijzigd door De IJzeren Dominee op 5 jul 2013, 21.01, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door Maarten Waarlé »

Theo,
Op jouw vraag of er meer merken zijn geweest met gelugde achtervorken kan ik schrijven dat Gazelle dat ook deed op bepaalde modellen.
Ik heb een Gazelle no 7 damesfiets uit 1931 met staande en liggende achtervork gelugd.
008.JPG
008.JPG (254.84 KiB) 8778 keer bekeken
009.JPG
009.JPG (225.61 KiB) 8778 keer bekeken
Gazelle no 7 is een duurdere uitvoering dan de 8.
Mijn Gazelle is ook duidelijk van een luxere uitvoering.
De handvatten zijn van hoorn en de kettingkast is van leer.

Overigens moeten deze lugs bedoelt zijn om gezien te worden. Bij de Engelse en ook wel Nederlandse fietsen van vroegere datum zijn de achtervorken ook gelugd maar zie je geen randen en verdikkingen en valt het eigenlijk niet op dat er gesoldeerd is.
Bij mijn Fongers BB is inderdaad de staande achtervork ook niet gelugd maar zijn de ogen boven aan de staande achtervork weer wel gesoldeerd ipv plat geknepen buis.Ook weer een duurdere oplossing dus die er ook mooier uit ziet.

Groeten,
Maarten
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door TheodK »

bedankt Maarten
dus meer merken hebben dit soort dure modellen gemaakt. Heeft jouw Gazelle ook een achterpad met aangesoldeerd uiteinde in plaats van samengeknepen uiteinde? Dat heeft de Burgers van 1921 van mij wel. Ik zal nog eens kijken of de Burgers van 1931 dat ook heeft.
Ik vraag me ook af of merken zoals Union, Batavus en Germaan ook dit soort dure modellen maakten. Ik zal er eens op gaan letten.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door fietser »

En niet te vergeten ook de "Super-Gruno" uit 1933 die Andre Koopmans in januari 2012 in het yahoo-forum voorstelde. Een van de mooiste fietsen (nou ja...: frames) die ik ooit in het forum heb gezien. Gelugde achtervorken en ingesoldeerde achterpatten, groefkogellagertrapas (dat is althans het vermoeden), een heleboel aangesoldeerde nokken ... daar kan geen ander Noord-Nederlands merk aan tippen:!:

'
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door Maarten Waarlé »

Theo,Fietser

Mijn Gazelle heeft de normale plat geknepen buisuiteinden.

zowel aan achter als aan de voorvork.

De herinnering aan de Gruno van André door fietser is juist.
en in de catalogi van Gruno van 1922 en of 1923 staat bij diverse modellen geschreven dat de achterbruggen vast zijn.
Dat gaat ongetwijfeld over gesoldeerde spatbord-lugs maar vreemd genoeg staat dat niet geschreven bij het duurste model.
Ik denk dat het onzichtbare solderingen zijn zonder randje.
Een half jaar geleden stond zo`n fiets op marktplaats en die had dat.
De rem constructie achter in de 1913 Gruno catalogus (a la Burgers qua uitstraling) en de F&S kogellager-naven vind ik dan weer een verrassende ontdekking.

Topstukje soldeertechniek blijft toch (vind ik) de Fongers BB met het eigenzinnige kettingspansysteem en gesoldeerde eindjes van de voorvork en de staande vork.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door wimjansen »

Mogelijk heb ik nog een paar van deze pomp(houder)klemmen liggen, ik zal morgen even kijken. Sorry voor het vage plaatje.

Groet,
Wim
Bijlagen
pompklem.jpg
pompklem.jpg (17.53 KiB) 8714 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door fietser »

Bedoel je met gesoldeerde eindjes zoiets?
gesoldeerde eindjes.jpg
gesoldeerde eindjes.jpg (100.19 KiB) 8714 keer bekeken
Plaats reactie