gelugde frames van Burgers

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2354
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door Maarten Waarlé »

He Michiel,
Leuk dat je over de diverse merken begint .
Ik heb namelijk vakantie en bij gebrek aan een groot project
(nevens het verbouwen van een keuken) ben ik mijn roadsters aan het opwaarderen en aan het testrijden.
Ik heb de Raleigh superbe , de Fongers BB ,de Simplex cycloïde en de Premier met Armstrong versnellingen nu gehad. Ik probeer voor me zelf een keuze te maken welke nu het best rijd/zit... Ik kom er niet uit.
Ze zijn zondermeer verschillend van houding, afstand en hoogte stuur tov het zadel. Ook een gezondheidszadel zit weer anders dan een Brooks en ga zo maar door.
Er is geen winnaar (zou je dat al willen) aan te wijzen.
Het rijd gewoon allemaal voortreffelijk en waar iets niet klopt is het terug te voeren op een verkeerd verzet of een los lopende crank.
Bij een van die ritjes verloor ik een pedaaldop (van m`n BB) net op het moment van stoppen bij de ijstent. Ik hoorde m`rinkelen Geluk gehad!!

Kortom de zich zelf serieus nemende merken van weleer konden stuk voor stuk een goede soepel rijdende fiets met uitstraling bouwen.
Met of zonder gesoldeerde lugs , met of zonder stuurstroppen ,vaste kogellagers of oliebadkettingkasten.

Groet,
Maarten
ps Michiel ,ik ben bezig geweest met het oude Raleigh stuur maar ben niet geheel tevreden. Ik mail je nog.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door Michiel Röben »

Ja dat is leuk, de verschillende fietsen berijden en de verschillen en overeenkomsten vergelijken.

Ik ben zelf begonnen met het berijden van de hoge bi en ik moet zeggen het valt niet tegen. Een spelingloos voorwiel en het opstapje zit op goed vast op de backbone geklemd nu. Het achterwiel draait 20e eeuws. Het zadel zou een dikker dek moeten krijgen maar er is wel op te fietsen. Ik merk geen gekke dingen en mijn angst voor het bestijgen van dit gracieuze geval verdwijnt langzamerhand. Het stuur moet ik nog eens wat strakker vastzetten met wat van dat dunne blik van de blikjes energiedrink. Fantastisch materiaal om ergens tussen te zetten.Het nieuwe handvat moet ik even verlijmen. Het draait af en toe met opstappen. dat is eigenlijk het enige wat niet helemaal goed zit. Verder viel het me op dat voor en achterwiel niet in lijn staan dus de achtervork moet nog een keer gericht worden.

Ik denk dat ik eens ga zoeken naar een edelsmid ga zoeken om de tricyclelamp te splitsen zodat die in het voorwiel kan als hublamp. Deze zijn gebouwd zoals de hoge bi lamp dat zie je aan het model met die enigszins taps lopende behuizing.

Verder gaat de fiets weer en keertje in de verf. de gepolijste delen van de backbone en de voorvork ook weer een kleurtje.

En dan in september opstappen ergens rond Utrecht. Ik hoor niks meer van de geplande tocht. Anders met een stel gelijkgestemde geesten een rit door lommerijk Utrecht en omgeving? Ik weet niet of ik dat red want ik zit nog wat verkrampt aan het stuur. Dus de komende weken nog een paar keer oefenen.

Goed om te horen dat er aan het stuur gewerkt wordt. We mailen...

groeten,
Michiel ;)
theodorus
Berichten: 397
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door theodorus »

Michiel. De meeting voor hoge bi rijders gaat zeker door
dus oefen maar lekker door.
staat ook al in de agenda. de plaats maak ik zo snel mogelijk bekent.en misschien ken jij nog mensen met een orginele bi
wel of geen lid van de club vraag ze om mee te doen.
Theo
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door Michiel Röben »

Ha Theo,
Gelukkig, Irene en Ik komen en Kaspar ook is alleen lastig op 1 fiets dus moeten we een mouw aan zien te passen. Ontzettend leuk dat je dit organiseert. We zijn al serieus aan het oefenen en de eerste rondjes door de buurt heb ik al gereden.

Om even over de techniek te spreken vind ik het opstappen moeilijker dan het afstappen. Met kijken naar de waar de pedalen zitten gaat dat een stuk makkelijker maar daarvoor moet je eerst wat zekerder in het zadel zitten.

In het begin dacht ik dat ik nog ondersteund werd door de begeleider maar dan was ik al los aan het rijden. Voorlopig oefen ik alleen op asfalt. Tegels en klinkers komen wel als ik weer verder ben met de skills. We komen er achter dat met enige snelheid het op en afstappen ook makkelijker wordt. Dan is de balans in de hoge bi meer op orde. Vergelijk het met een hoepel, op snelheid hou je die meer in ballans. Ik ben nog niet een zekere rijder op de bi maar een paar rondjes door de buurt gaat al wel.

Wat me nog opviel dat de bocht naar links makkelijker gaat dan de bocht naar rechts. vanwege de kleinere draaicirkel naar rechts moet je echt je been uitzetten om het voorwiel niet te raken.

Verder kost het me nu nog veel energie in de armen vanwege het enigszins krampachtig onder spanning houden van het stuur en voorwiel. Daar zit de snelle vermoeidheid ook. Op de benen is het licht fietsen, eigenlijk lichter dan op een gewone fiets. Zo lijkt het althans. Misschien dat een ketting dan toch nog meer wrijving geeft dan de directe aandrijving?

Afijn genoeg hierover.

We zien elkaar in september,

groeten mIchiel ;)
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door TheodK »

zo, na al dat zijdelingse nieuws dat eigenlijk over een ander onderwerp gaat weer even terug naar de gelugde frames.
Ik heb vandaag een foto gemaakt van de achterpad van de Burgers uit 1931. Die heeft ook een aangesoldeerd achterpad. Evenals mijn Burgers uit 1921. Dus Burgers heeft de dure modellen nog tot begin jaren '30 geheel gelugd uitgevoerd.
Bijlagen
achterpad Burgers 1931
achterpad Burgers 1931
IMG_4246.jpeg (94.53 KiB) 5456 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2354
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: gelugde frames van Burgers

Bericht door Maarten Waarlé »

Theo,
Dat is wel verrassend ,zo`n totaal gesoldeerde fiets in die tijd.
Zelfs het uiteinde van de staande vork gesoldeerd.
Vreemd dan dat ze bij Burgers snel af stapte van de dure
velgremmen met de gemerkte hefboompjes en dit van die lugs dan zo lang bleven doen.
Ik zou denken dat het sjieke remsysteem zeker zo veel in het oog springt en verkoop-item zou kunnen zijn voor wie luxe zoekt.

Lastig ding om keuzen en beleid van een fabriek terug te halen.
Het waarom achter een model/uitvoering/fabricagewijze.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie