Vóóroorlogse Juncker kruisframes

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Vóóroorlogse Juncker kruisframes

Bericht door Coleine »

Ik heb een simpele vraag.

Ik ben in het trotse bezit van enkele Juncker rijwielen. Allen van begin, tot eind jaren 50 een enkele van eind 40. Zo ook heb ik drie kruisframes van verschillende hoogten.

Ik heb echter nooit een vóór-oorlogse Juncker mogen aanschouwen, ligt het aan mij of zijn deze zeldzaam. Ik vraag me al een tijdje af hoe juncker kruisframes van 1938/1939 er uit hebben gezien. Zoals de Simplex kruisframes uit die tijd heb ik enkele voorbeelden en een verroest exemplaar zonder wielen uit 1935 gesoldeerde achtervork-uiteinden.

Hadden Junckers van vóór de oorlog dit ook en droegen ze nog het oude Juncker embleem? Voor mij heest er grote onduidelijkheid over deze fietsen en dus een verzamelaars magie.

Eén foto zou mij al blij maken, dus wie is er bereid mij een vóóroorlogs Juncker-kruisframe te tonen?

Vol verwachting klopt mijn hart!

Groetjes, Colin uit Haarlem
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Vóóroorlogse Juncker kruisframes

Bericht door Eysfan »

In de Juncker catalogus van 1938 stond onderstaand kruisframemodel.
Juncker 1938 kruisframe.jpg
Juncker 1938 kruisframe.jpg (272.69 KiB) 11140 keer bekeken
De volledige catalogus van 1938 is trouwens voor leden van De Oude Fiets te downloaden vanuit onze documentatiebank.

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Vóóroorlogse Juncker kruisframes

Bericht door Coleine »

Beste Sjoerd,

Bedankt voor je reactie, ik zie het nu pas na al die maanden :o

Wat gaaf dat er nog folders zijn. Ik ben inmiddels ook lid dus ik denk dat ik maar even een kijkje ga nemen.

Wat de Juncker betreft, weinig details uit 1938 die er later niet meer op zaten, al heb ik wel een Juncker kruisframe van 71 cm hoogte gespot met een balhoofd-transfer ipv een plaatje.

Waarschijnlijk is dat dan de oudste die ik heb gezien. Wel jammer dat er nog zo veel onduidelijkheid heerst rond de Juncker Framenummers.

Ik wil je iig bedanken voor de moeite die je een paar maanden gelden nam om te reageren.

;) Groetjes, Colin
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Max1974
Berichten: 23
Lid geworden op: 6 sep 2014, 22.42

Re: Vóóroorlogse Juncker kruisframes

Bericht door Max1974 »

Colin ,
Er is mij een Juncker kruisframe aangeboden met gazelle tandwiel , wellicht het 1968 model waarbij er Juncker en Gazelle onderdelen zijn gebruikt voor het opbouwen van de laatste kruisframes ..?
Ik zou graag willen nagaan of e.e.a een beetje klopt / origineel is voordat ik tot aanschaf over ga., heb jij wellicht wat detailfoto's van jouw Juncker kruisframe fietsen ?
Alvast erg bedankt..
Max
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vóóroorlogse Juncker kruisframes

Bericht door maartenB »

in de tijd dat Juncker en Gazelle samenwerkten was er al geen kruisframe meer, dus die fiets klopt niet.
Geef me je mailadres en ik stuur je een set fotos van mijn Juncker 1957 kruisframe, een 100% originele fiets.
@ Colin: op de lentetocht van 2012 reed iemand op een (waarschijnlijk) vooroorlogse Juncker kruisframe. Ik kan je het telefoonnummer van die mensen geven, stuur me maar een pb. De fotos zijn niet duidelijk genoeg.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Max1974
Berichten: 23
Lid geworden op: 6 sep 2014, 22.42

Re: Vóóroorlogse Juncker kruisframes

Bericht door Max1974 »

Maarten ,
Peterl heeft het in een topic over de laatste kruisframe fietsen welke met Juncker en gazelle onderdelen in elkaar zijn gezet.
Ik kan het op mijn iphone zo vlug niet terugvinden maar het was een topic genaamd " even voorstellen"

Het betreft niet een typisch Juncker frame , maar meer een gazelle frame..
Afgebouwd met Juncker onderdelen en een groot voortandwiel van Gazelle.
Wel zit er een juncker transfer op de stangbuis , en een Juncker plaatje op het balhoofd..
Laatst gewijzigd door Max1974 op 28 sep 2014, 13.29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vóóroorlogse Juncker kruisframes

Bericht door maartenB »

Oh, dus dan zou het een Gazelle V of Gazelle X kruisframe zijn met Juncker plaatje?
Dat zou wel een vondst zijn zeg, heb ik nog nooit van gehoord.
Gazelle nam Juncker in 1968 over als ik het goed heb, en toen werden die Gazelle kruisframes niet meer gebouwd.

Ik stuur je mijn foto's, maar daar heb je dan niet zoveel aan.
groetjes,
Maarten

Onderstaand mijn fiets:
Bijlagen
Juncker 1957 001.jpg
Juncker 1957 001.jpg (205.73 KiB) 9899 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Max1974
Berichten: 23
Lid geworden op: 6 sep 2014, 22.42

Re: Vóóroorlogse Juncker kruisframes

Bericht door Max1974 »

Maarten ,
Ik heb een paar wazige fotos maar kan ze via mijn telefoon niet klein genoeg maken voor op het forum..
Kan ik jou persoonlijk mailen of appen?
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vóóroorlogse Juncker kruisframes

Bericht door maartenB »

je hebt nu mijn mail toch wel gehad, Max? Anders heb ik je mailadres verkeerd ontcijferd.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Max1974
Berichten: 23
Lid geworden op: 6 sep 2014, 22.42

Re: Vóóroorlogse Juncker kruisframes

Bericht door Max1974 »

Nee Maarten , geen mail gezien ...
Laatst gewijzigd door Max1974 op 28 sep 2014, 13.34, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie