Verbouwing Raleigh Superbe

Voor alle off-topic zaken.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Verbouwing Raleigh Superbe

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Ik heb zo als ik al eerder schreef m`n vakantie voor wat het fietsgebeuren aangaat gevuld met het opwaarderen van m`n roadsters.
Dit hield bij mijn Raleigh Superbe in dat er iets aan het verzet gedaan moest worden .Er zat een vrijloopnaaf met
18 tanden achter en een voorblad van 46 tanden.
Deze verhouding is niet prettig te berijden althans voor mij.
Ik heb in de catalogi van Raleigh gekeken en moest constateren dat in de jaren rond 1922 (het jaar van m`n Raleigh) een gebruikelijke verhouding was. Ze spreken van 72 in. voor het tweede verzet van de SA naaf. IK kan die getallen niet thuis brengen maar vergeleken met een fongers-S.A. tabel die ik bezit kom ik dan inderdaad uit bij 46-18 tands.
Wie weet wat die getallen voorstellen? inch`s dan kom ik voor een pedaalomwenteling te kort??
Bij de latere Raleigh Superbe`s rond 1928 meen ik gaat het verzet naar 19 tands achter. Dat is wat ik ook heb gedaan met daarmee meteen een S.A. K naaf in plaats van
de vrijloopnaaf.
Raleigh Superbe met S.A.K naaf
Raleigh Superbe met S.A.K naaf
003.JPG (321.07 KiB) 7308 keer bekeken
Dat zou ik overigens nooit hebben gedaan als de oorspronkelijke combinatie origineel was maar de fiets is door mij al eens met behulp van een 1923 Raleigh terug gebouwd.
De Raleigh achternaaf heeft een 8mm as en dito opstapmoer en kettingspanners met een klein gat,best apart.
Het ombouwen had nog al wat voeten in aarde.
Zo moest ik de ketting verlengen met een halve of wel verloop schakel. Ik tel daar nog al op omdat ik de achteras altijd netjes in het midden van de vorksleuf wil hebben.
Niet op het eind ,dat is lelijk.
Nu bleek dat de originele ketting (1923)van Engelse makelij
asjes heeft van 4,2 mm. Ga daar maar eens een verloopschakel
voor vinden. Lukt niet dus moest ik er zelf een aanpassen.
Plaatjes uitboren en busje uitslijpen. Veel gedoe maar uiteindelijk heb ik de oude ketting kunnen behouden en dat is
super belangrijk voor een freak zo als ik.
Geen Duitse ketting op een Raleigh!
004.JPG
004.JPG (305.27 KiB) 7308 keer bekeken
Stuurversteller en oude buitenkabel
Stuurversteller en oude buitenkabel
002.JPG (260.19 KiB) 7308 keer bekeken
Ik had nog een stuurversteller liggen met de zelfde staat van nikkel en een stuk oude buitenkabel is natuurlijk ook wenselijk op zo`n fiets.
Ten slot heb ik de binnenkabel groen geverfd en aan het eind een messing tonnetje gesoldeerd.
Zo`n klem inrichting buiten de stelmoer vind ik voor zo`n oude fiets niets. De binnenkabel moet fraai de stelmoer in gaan.

Na wat afstel gedoe , de kabel zet zich en de naaf deksels komen vaster te zitten (speling op achterwiel neemt toe)
rijdt de Raleigh als een trein. Met inderdaad een beter verzet.

Groeten,
Maarten
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Verbouwing Raleigh Superbe

Bericht door fietser »

Je doet het weer mooi tot in de puntjes. Ik merk bij het lezen dat ik diverse keren moet denken: Hier zou ik zijn afgehaakt en zou ik dus de makkelijkere weg hebben gekozen. Maar ik ben ook niet zo'n restaurateur. Wel fraai om te lezen.

Wat de overbrenging in inchmaten betreft: de Engelsen rekenen daarvoor tandwielverhouding x achterwieldiameter. Dus 46/18 x 28 inch = 71,55 inch. Komt nog uit de tijd van de hoge bi en is een maat voor de "development" (er is ook een Nederlandse term voor maar daar kom ik even niet op): welke afstand leg je af met een omwenteling van de trappers. Je moet die 72 inch nog alleen met pi (3,14) vermenigvuldigen, dan heb je de echte "development" (in inches).

De gedachte is dat je niet alleen rekening moet houden met de tandwielverhouding maar ook met de wieldiameter. Wat dat betreft is het een beetje zinloos dat ze in de oude catalogussen zo vaak deze inch-afstanden opgaven in een tijd toen elke fiets dezelfde 28 x 1 1/2" wielen had. En toen in de jaren '60 de vouwfietsjes kwamen en het eindelijk wel weer zinvol was geweest, gaf geen fabrikant meer de overbrenging op. :?

Groeten,
Fietser
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Verbouwing Raleigh Superbe

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,
Ik zat ook een beetje met de vraag moet ik de Raleigh aanpassen?
in de catalogus staat de superbe afgebeeld met 3coaster hub en buisversneller, echter mijn Raleigh had een terugtraprem van SA. Wel heel bijzonder, ik ben ze verder nog nooit ergens tegen gekomen dus ik bewaar hem in de verzameling.
De naaf werd pas in 1925 geïntroduceerd dus zal origineel niet in de fiets gezeten hebben. De naaf die er inkomt zal dus redelijk kloppen. Ook had de naaf 40 gaten voor de spaken net als de 3 coaster. De velgen zijn voor en achter identiek dus er is waarschijnlijk later een terugtrapnaaf ingezet.

Ik moet nog ergens zo'n buisversteller hebben liggen. Ik weet alleen niet meer waar dus dat word zoeken na de vakantie.

Spreek je over een paar weken wel,

Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Verbouwing Raleigh Superbe

Bericht door Maarten Waarlé »

@Fietser ,
Bedankt voor de info, het maakt een en ander duidelijk!
De maat staat dus voor een denkbeeldig reuze wiel van 72 inch.
Interessant!
En , ja het kost me ook vaak wel hoofdbrekens maar als ik het restaureren niet doe zo als ik denk dat het moet dan blijft het
rottige plek aan zo`n fiets. Nog meer als het aanvankelijk een kloppend geheel was.

@ Michiel, dat was ook mijn gedachte bij jouw fiets & verbouwing.
Het zou natuurlijk kunnen dat je een speciale uitvoering hebt.
Al is het jaartalverschil tussen fiets en naaf wel groot idd.

We bekijken het nog,
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Verbouwing Raleigh Superbe

Bericht door maartenB »

Mooie klus Maarten!
Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Fietser. Zeker bij die halve schakel zou ik ook afhaken....

Ik hou van de restauraties zoals jij die doet. Er wordt zoveel afgerommeld en straks is alles verprutst en verklooid.

Gisteren kreeg ik weer foto's binnen van iemand met een hartstikke mooie hoge bi, lekker roestig met restjes lak, dus ik mail terug: niet overlakken!! Schrijft hij vandaag dat hij het al gedaan heeft.... bah bah.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Verbouwing Raleigh Superbe

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,

Ja ,jammer hè dat geklieder met verf.
Zo`n fiets wordt er echt niet mooier van.

Ik geloof wel dat het vroeger nog vaker gedaan werd en dat het heel langzaam een betere kant op gaat met de algemene opvatting dat authentiek resten meer waarde hebben dan nieuwe verf.
Helaas met uitschieters de verkeerde kant op.

Groeten,
Maarten
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Verbouwing Raleigh Superbe

Bericht door fongers »

Hoi Maarten,

Mooi gedaan hoor, en fijn dat hij nu lekker fietst 8-)

Zou je een paar foto's kunnen maken hoe het dragertje op jouw Raleigh precies op de staande achter vork bevestigd zit? Ik heb bij mijn Sunbeam ook zo'n soort dragertje, maar geen idee hoe het precies bevestigd heeft gezeten. Het zat met 2 stukjes ijzerdraad vast, maar dat hoort natuurlijk niet zo :lol:

Alvast bedankt.

Groetjes Mark
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Verbouwing Raleigh Superbe

Bericht door Maarten Waarlé »

Mark,
Morgen maak ik een paar foto`s.
Ik denk dat het wel na te maken is trouwens.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Verbouwing Raleigh Superbe

Bericht door Maarten Waarlé »

Mark,
Bij deze een drietal versies van de Engelse bagagedrager.

Het komt er steeds op neer dat er een soort scharnier is gemaakt waar de verticale bagagedrager stang de scharnierpen is.
Aan de andere kant een vleugelmoer om het geheel makkelijk los te kunnen schroeven.
De laatste is van Lucas de lampen fabrikant.
003.JPG
003.JPG (362.52 KiB) 7094 keer bekeken
004.JPG
004.JPG (336.83 KiB) 7094 keer bekeken
bevestiging bagagedrager.JPG
bevestiging bagagedrager.JPG (307.37 KiB) 7094 keer bekeken
groeten,
Maarten
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Verbouwing Raleigh Superbe

Bericht door fongers »

Hallo Maarten,

Bedankt voor de foto's hoor :D

Misschien wat onduidelijk van mij, maar ik doelde eigenlijk op de bevestiging boven het achter spatbord.

Groetjes Mark
Plaats reactie