Gruno oma fiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
roland
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jul 2013, 22.03

Gruno oma fiets

Bericht door roland »

zoals beloofd hier wat foto's van de Gruno omafiets
De fiets hangt wel wat raar ;) ,maar dit heb ik tegen verder beschadigingen gedaan
Afbeelding

het frame nummer waarschijnlijk:
Afbeelding

merkplaatje:
Afbeelding

detail spatbord:
Afbeelding

mochten er meer foto's nodig zijn ,voor bepaling bouwjaar. Dan kan ik er nog een paar plaatsen.

mvg
Roland
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gruno oma fiets

Bericht door arjank »

ik ben niet op de hoogte met de gruno-nummering. andere forum-gebruikers vast wel. fietser?
wel weet ik dat de fiets van na 1939 is; toen verhuisde gruno, na een overname, van winschoten naar nijmegen.

groet,
arjan
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Gruno oma fiets

Bericht door JocoFoto »

Kijk ook naar de achternaaf. De kans is groot dat die te dateren is.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
roland
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jul 2013, 22.03

Re: Gruno oma fiets

Bericht door roland »

De achternaaf+spaken ziet er slecht uit, veel roest. Ik kan er niets op zien, wel dat er een een soort nippel op zit. Het voorwiel ziet er wel goed uit. De velgen zelf, zijn van beide goed. Ze zijn van aluminium waarschijnlijk.
roland
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jul 2013, 22.03

Re: Gruno oma fiets

Bericht door roland »

Achterlicht is van Tmi
Afbeelding

Dynamo is van Halus Trumpf
Afbeelding

Op de bevestiging van het voorspatbord zitten nokjes. Waarschijnlijk voor spatlap?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Gruno oma fiets

Bericht door JocoFoto »

Interessant die nokjes, heb ik nog niet eerder gezien. Het 'glaasje' van het achterlicht is een vorm die circa 1954 verplicht werd. Deze heeft een bolvormige lens in het miden, oudere versies waren vlak.

En ik zou toch even de roest van die achternaaf afhalen. Negen tegen tien dat dat een torpedo is, en dan staat er midden op de huls een jaarletter. Het chroom is meestal erg goed dus schoonmaken gaat prima met wd40 en wat staalwol (of een Brillo sponsje)
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
roland
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jul 2013, 22.03

Re: Gruno oma fiets

Bericht door roland »

Ik heb de achternaaf al ingespoten met wd40. Ik hoop dat het wat wil want de naaf is erg veroest. De voornaaf plus de spaken zien er goed uit vergeleken met de achterkant. Deze lijken wel later gemanteerd Er staat op de voornaaf Atom met geschreven letters.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Gruno oma fiets

Bericht door JocoFoto »

Zeker, Atom is een (ik meen Frans) merk dat je veel tegenkomt op (reparatie) onderdelen uit de jaren zeventig/tachtig. Zeker niet origineel.

Wbt de achternaaf, het wil zeker. Eventuele tekst is vrijwel altijd nog terug te vinden. Handicap is wel als de naaf in een gespaakt wiel zit, dan kan je er slecht bij.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
roland
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jul 2013, 22.03

Re: Gruno oma fiets

Bericht door roland »

Dat wordt flink poetsen dus.

Verder zitten er wel meer vervangingsonderdelen op zoals koplamp bijv
De lakdoek jasbeschermer en kettingkast lijken ook te nieuw.

Verder zit er een Spanninga achterreflector op van 1979

Het slotje wat erop zit lijkt dan wel origineel. Er staat GA op, met daarboven een kroontje. De afkorting GA zegt me niets
Afbeelding

De koplamp is een aziatisch merk, maar hoe zit het met de bevestiging? De beugel lijkt me ook te nieuw.
Afbeelding
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Gruno oma fiets

Bericht door regina »

hai hier regina even over dat slotje dat is bijna zeker orgineel de g.a. erop betekend volgens mij gruno adek veel succes gewenst met de fiets grt regina
Plaats reactie