Vraagjes over het maken van een retro direct drive

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gritzner
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jun 2012, 00.03

Vraagjes over het maken van een retro direct drive

Bericht door Gritzner »

Ik wil volgend jaar gaan beginnen aan het maken van een fiets met retro direct drive, zoals Hirondelle ze vroeger maakte.

Het begint natuurlijk met een frame, met een brede achterbrug, waar een wiel in past met extra tandwielen.
Het makkelijkste is om een frame van een racefiets of mountainbike te gebruiken, maar die vindt ik niet mooi.
Ik wil het liefst een stevig oud frame gebruiken of een frame van een transportfiets.
Lassen en het richten van een achterbrug is voor mij niet weggelegd.
Wat voor frame zou ik het beste kunnen gebruiken, zijn er bijvoorbeeld oude merken die standaard een brede achterbrug hebben of kan ik een bestaande achterbrug ook uitbuigen?

De volgende stap is een lange ketting en een groot en klein freewheel tandwiel.
Met name een groot freewheel tandwiel (22 of 24 tanden)is moeilijk te krijgen.
Heeft iemand van jullie tips, waar ik op moet letten of welke ik moet nemen?
van den Wittenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.43

Re: Vraagjes over het maken van een retro direct drive

Bericht door van den Wittenboer »

Volgens mij heb je geen extra brede achterbrug nodig en kan dit in elk (oud) frame worden ingebouwd.
Je moet een smalle naaf inspaken met een schroefraad voor een freewheel. Het grootste freewheel monteer je met eerst een dikke opvulring ( ong. de helft van de freewheel-dikte). Hierdoor blijft een stukje inwendige schroefdraad van het freewheel over. Hierin draai je een verloopstuk met dezelfde uitwendige schroefdraad, waarop je dan het kleine freewheel weer monteert.
Wat je daarna alleen maar hoeft te doen is het uitzoeken van de plaats van het tussentandwieltje.......
Afhankelijk van de looprichting van de ketting kunt je dan kiezen tussen: 1e versnelling= achteruit trappen en 2e versnelling= vooruit trappen, of omgekeerd.
Ik heb een voorbeeld, in Vught te bezichtigen.

Frits
Ga toch fietsen......
bikeman
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2013, 12.01

Re: Vraagjes over het maken van een retro direct drive

Bericht door bikeman »

Ook ik heb ooit eens een retro direct gemaakt .
Op zich erg leuk om te doen en nog veel leuker om mee te fietsen . Vooral het achteruit trappen en toch vooruit gaan is een vreemde gewaarwording .
Hierbij wat technische tips ( lees : mijn ervaringen ): de beide freewheels kun je koppelen door een linker trapas cup als verbinder te gebruiken ; zelfde schroefdraad . Het frame hoeft niet een speciale achtervork te hebben , een inbouwbreedte van 125 / 130 mm zoals van een racefiets is ruim voldoende .De achternaaf zul je moeten voorzien van afstandbusjes om de freewheels de ruimte te geven , net als bij een meervoudig freewheel van een racefiets . De velg daarna wel weer midden boven de naaf zetten , anders spoort de fiets niet .Gebruik een ketting die erg soepel is overzij . Denk hierbij aan een derailleurketting . Nadeel is hierbij dat die ketting meestal weer niet op een gewoon freewheel past qua breedte .Je zult dus toch hier en daar wat zoekwerk moeten doen om de juiste spullen te krijgen . Freewheels van 23 tands zijn gewoon in de handel , ze zijn alleen wel van een Puch Maxi , en dus wat aan de brede kant . Voor het tussentandwieltje heb ik een derailleur wieltje gebruikt . De plaats hiervan is een kwestie van experimenteren ; is een beetje afhankelijk van de soepelheid van de ketting . Mocht je verder nog vragen hebben , dan mag je me wel mailen : b.m.pol@planet.nl

Veel bouw- en fietsplezier gewenst , Bert Pol .
Gritzner
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jun 2012, 00.03

Re: Vraagjes over het maken van een retro direct drive

Bericht door Gritzner »

Bedankt voor de reacties.

Ik heb inmiddels een 24 tands freewheel gevonden.

Volgens mij heeft deze BSA draad en kan ik hierbij een gewone fietsketting gebruiken.
Heb ik dit goed gezien?
Plaats reactie