Knoepert dynamo

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
J Zuiderwijk

Knoepert dynamo

Bericht door J Zuiderwijk »

Niet het merk knoepert, maar een nogal uit de kluiten gewassen dynamo. Ik zag deze van de week op marktplaats. De dynamo is van het merk Lucas. Hij weegt 1kg, en is zelfs nog de helft dikker dan mijn VT dynamo op mijn transportfiets. Iemand enig idee waar die van afkomstig is? Wellicht een oude brommer of iets?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Knoepert dynamo

Bericht door gerritkan »

Voor zo ver ik het heb kunnen kunnen na gaan in een boek van Peter Card The Electric-Powerd Bicycle lamp 1888-1948 en op de bibliotheek van de VCC is de C 2 gemaakt tussen 1939 en 1945 en word geadverteerd als een fiets dynamo .

Ik heb er zelf ook een en nam aan dat hij gebruikt werd op lichte motorfietsen , maar daar is geen enkele opmerking over te vinden in de bronnen die ik bekeken heb .

Groet Gerrit Kan
I
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Knoepert dynamo

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr#

Die Lucas dynamo is inderdaad zeer zwaar.
Ter vergelijkingking een drietal andere uit de dertiger jaren:
dynamo's
dynamo's
P1000571.JPG (146.31 KiB) 5313 keer bekeken
v.l.n.r.: Philips 4v - 0,35 A: 625 gram, Philips "Philidyne" 7408 8v - 0,5 A: 525 gram en Bosch WE5 Rotodyn: 750 gram.
Voor wat betreft gewicht komen ze nauwelijks in de buurt van de Lucas C25.

Groeten van
Henk L.
J Zuiderwijk

Re: Knoepert dynamo

Bericht door J Zuiderwijk »

Dank voor de informatie! Ik heb geprobeerd de dynamo aan de praat te krijgen. De magneten zijn goed (geplaatst op de rotor! Spoelen zitten aan de buitenkant), tot dusver zonder resultaat. De rotor wrijft tegen spoelkernen aan door te grote speling op de kogellagers. Bij het open en dichtmaken werd hij er niet beter op, dus voorlopig laat ik hem even met rust. Oude dynamo's kopen zonder test blijft een beetje gokken. Nou kocht ik deze meer als studie object, maar het had mooi geweest als ik hem eenvoudig had kunnen fixen :)
RVester
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 nov 2012, 17.41

Re: Knoepert dynamo

Bericht door RVester »

Dezelfde dynamo werd in engeland geadverteerd als zijnde bicycle dynamo.
" Rare VINTAGE BICYCLE " LUCAS C25 F-0 " DYNAMO
REMOVED FROM A 30's BSA BICYCLE
BRASS + BAKELITE
IS STAMPED: " LUCAS ENGLAND BRIT.PAT. MODEL C25 F-0 ,1133 38547 " COMPLETE WITH THE ORIGINAL FIXING BRACKET
WEIGHT 810 grams
http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-1930- ... 7675.l2557
Dus niet van een motorfiets. Wat me ook vreemd zou lijken, als je op een motorfiets electriciteit nodig hebt, dan haal je dat gewoon van de dynamo/alternator die sowieso op het blok zit voor de bougies.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Knoepert dynamo

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Op eBay UK worden dergelijke dynamo's nog wel eens aangeboden. Op 't ogenblik ook een:

http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-Lucas ... 0875335815

In Engeland werd de dynamo meestal op de staande achtervork gemonteerd en had derhalve een wat andere beugel dan hier. Dit exemplaar heeft zelfs een achterlicht wat kennelijk aan die beugel vast zit.

De verticale hoek tussen beugel en dynamo kan veelal niet worden versteld, wat goed te zien is op de foto van de Lucas CD 18.
Lucas CD 18
Lucas CD 18
P1000572.JPG (167 KiB) 5179 keer bekeken
Groeten van
Henk L.
Plaats reactie