Gazelle Sport A 1959
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Gazelle Sport A 1959
Het leukste opknapwerk vind ik poetsen en polieren.
Het minst leuke voor mij is ongetwijfeld de lakdoek kast. Vooral de oudere door de zon verharde types. Als je er nog maar naar kijkt scheurt het reeds.
Eerste voorwaarde om het ding niet gelijk uit elkaar te laten vallen is warmte. En warmte was er de voorbije dagen in overvloed, tijd dus om dat steeds uitgestelde werk eindelijk eens uit te voeren.
Eerst de fiets een uurtje pal in de zon gezet waarna de kast er vrij makkelijk af kwam. Op verschillende plekken waren er door het gebruik scheuren en gaten ontstaan.
Niet minder dan 11 pleisters waren nodig om ze terug stofdicht te maken.
Als pleister heb ik een andere gesloopt blauw lakdoek gebruikt.
LUXEPROBLEEM:
welke banden plaats ik er op.
Dacht dat deze serie destijds met 2-kleurenbanden werd geleverd.
Neemik degene die nu vooraan staan gemonteerd of die achteraan!
Het minst leuke voor mij is ongetwijfeld de lakdoek kast. Vooral de oudere door de zon verharde types. Als je er nog maar naar kijkt scheurt het reeds.
Eerste voorwaarde om het ding niet gelijk uit elkaar te laten vallen is warmte. En warmte was er de voorbije dagen in overvloed, tijd dus om dat steeds uitgestelde werk eindelijk eens uit te voeren.
Eerst de fiets een uurtje pal in de zon gezet waarna de kast er vrij makkelijk af kwam. Op verschillende plekken waren er door het gebruik scheuren en gaten ontstaan.
Niet minder dan 11 pleisters waren nodig om ze terug stofdicht te maken.
Als pleister heb ik een andere gesloopt blauw lakdoek gebruikt.
LUXEPROBLEEM:
welke banden plaats ik er op.
Dacht dat deze serie destijds met 2-kleurenbanden werd geleverd.
Neemik degene die nu vooraan staan gemonteerd of die achteraan!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Gazelle Sport A 1959
Hallo Ed,
Toevallig, ik heb gister hetzelfde gedaan met de kettingkast van een Fongers Toer Elegant uit 1960. Inderdaad een van de lastigste klusjes, maar de moeite waard omdat de kettingkast een van de meest beeldbepalende onderdelen van een klassieke fiets is. Binnenkort foto's van mijn object op dit forum (een werkelijk mooie fiets).
Ik zie overigens weinig verschil tussen de banden die je toont. De originele zwart-wit banden uit deze periode kom je vrijwel nooit tegen.
groet, Jos
Toevallig, ik heb gister hetzelfde gedaan met de kettingkast van een Fongers Toer Elegant uit 1960. Inderdaad een van de lastigste klusjes, maar de moeite waard omdat de kettingkast een van de meest beeldbepalende onderdelen van een klassieke fiets is. Binnenkort foto's van mijn object op dit forum (een werkelijk mooie fiets).
Ik zie overigens weinig verschil tussen de banden die je toont. De originele zwart-wit banden uit deze periode kom je vrijwel nooit tegen.
groet, Jos
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Gazelle Sport A 1959
dag Jos,
als ook jij gewacht hebt op die heetste dag, dan is het geen toeval dat we net tegelijkertijd een kettingkast hebben aangepast
Nu moet ze alleen nog gemonteerd worden en ook dat is niet zonder breuk- en scheurgevaar.
Banden:
Zwart / witte heb ik nog liggen, maar alleen in de maat '622'(28"). Deze Sport A rolt op '590' (26") wielen.
Het verschil in de voor- en achterband zijn de kleuren.
De voorband is een beige band met spekkleurig loopvlak (Schwalbe, via Elibert kunnen kopen).
De achterband is een NOS vredestein met bruine wanden en beige loopvlak.
Op een Gazelle sportleafletje van 1959/1960 heb ik onderstaande foto gevonden, duidelijk de laatst genoemde vredestein.
die zal het dan denk ik gaan worden.
Groeten,
Ed.
als ook jij gewacht hebt op die heetste dag, dan is het geen toeval dat we net tegelijkertijd een kettingkast hebben aangepast
Nu moet ze alleen nog gemonteerd worden en ook dat is niet zonder breuk- en scheurgevaar.
Banden:
Zwart / witte heb ik nog liggen, maar alleen in de maat '622'(28"). Deze Sport A rolt op '590' (26") wielen.
Het verschil in de voor- en achterband zijn de kleuren.
De voorband is een beige band met spekkleurig loopvlak (Schwalbe, via Elibert kunnen kopen).
De achterband is een NOS vredestein met bruine wanden en beige loopvlak.
Op een Gazelle sportleafletje van 1959/1960 heb ik onderstaande foto gevonden, duidelijk de laatst genoemde vredestein.
die zal het dan denk ik gaan worden.
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
- Locatie: Gazelle(g) Brabant
Re: Gazelle Sport A 1959
dat zijn mooie bandjes zeg waar komen die toch vandaan haha;)
mooi werk wer ziet erg goed uit!
mooi werk wer ziet erg goed uit!
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Gazelle Sport A 1959
ondanks dat het lakdoek goed opgewarmd en soepel was zijn er tijdens de montage toch nog 2 scheuren bij gekomen. Die heb ik gelukkig kunnen kleven terwijl het doek op het frame stond.asterduc schreef: Nu moet ze alleen nog gemonteerd worden en ook dat is niet zonder breuk- en scheurgevaar.
13 reparaties zijn er nu op uitgevoerd.
Met het resultaat ben ik meer dan tevreden. De langse scheur onderaan had ik nog iets dichter moeten kleven. Die is bij het opspannen licht open komen staan.
Het achterstuk hangt er terug stevig aan en ook de sluiting doet het goed.
Voor de banden heb ik het voorbeeld op de sportleaflet gevolgd. Deze bandjes rollen licht en esthetisch vind ik het zeker niet tegenvallen.
Het fietsje staat er nu weer fris en glanzend bij.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Gazelle Sport A 1959
Ziet er goed uit Ed.
Niet alleen de kettingkast, maar heel de fiets.
Ik kan je nu al zeggen (na één fiets), dat lakdoeken restaureren ook mijn grootste hobby nooit zal worden .
Groeten,
Stephan
Niet alleen de kettingkast, maar heel de fiets.
Ik kan je nu al zeggen (na één fiets), dat lakdoeken restaureren ook mijn grootste hobby nooit zal worden .
Groeten,
Stephan
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Gazelle Sport A 1959
Ziet er zeker goed uit Ed. Ik heb een bijna identieke fiets zoals deze te koop staan op Marktplaats omdat ik te veel projecten heb.
Ik zou je iets willen vragen over het politoeren waar jij zulke mooie resultaten mee behaalt. Loop je niet het risico om de biezen weg te poetsen? Of zelfs de transfers? Daarom ben ik altijd voorzichtig en heb ik nooit meer dan poetsolie gebruikt. Hoor graag hoe je het doet
Gr, Peter
Ik zou je iets willen vragen over het politoeren waar jij zulke mooie resultaten mee behaalt. Loop je niet het risico om de biezen weg te poetsen? Of zelfs de transfers? Daarom ben ik altijd voorzichtig en heb ik nooit meer dan poetsolie gebruikt. Hoor graag hoe je het doet
Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Gazelle Sport A 1959
Keurig, Ed!
Vraag: is de lak nog origineel?
Opmerkinkjes: het zadel staat de verkeerde kant op omhoog; zijn de snelbinders niet te nieuw (horen er geen grijze op)?
groet, Jos
Vraag: is de lak nog origineel?
Opmerkinkjes: het zadel staat de verkeerde kant op omhoog; zijn de snelbinders niet te nieuw (horen er geen grijze op)?
groet, Jos
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Gazelle Sport A 1959
beste Peter,Fongers1952 schreef:Loop je niet het risico om de biezen weg te poetsen? Of zelfs de transfers?
dat is inderdaad een risico.
Wanneer de lak werkelijk dof is kun je niet buiten een doeltreffend poliermiddel dat ook het bieswerk aantast. Je moet dan keuzes maken.
De polierpasta die ik hier doorgaans voor gebruik is Commandant 5 (gele bus).
Ik probeer dan zoveel mogelijk weg te blijven van de gevoelige plekken zoals de biezen, randen, ingekleurde stukken, transfers.
Nog een stap verder is Commandat 4, maar dan haal je er zelfs een deel lak mee af.
Wanneer de lak niet dof is maar wel wat extra glans kan gebruiken, zoals op deze fiets, kun je werken met een chemische reiniger en glanzer. Mijn referentieproduct hiervoor is Hand Glaze van 3M. Je moet al erg grof tekeer gaan om hiermee het bieswerk te laten verdwijnen.
Deze Hand Glaze is vervangen door een set van 7 graduaties. Daarmee wil 3M meer omzet halen. Maar je kunt de originele Hand Glaze hier en daar bij gespecialiseerde shop bekomen.
Het politoeren waarover je spreekt, gebruik ik voor het aanbrengen van wax. Dit vormt dan een extra glanslaag die tegelijkertijd ook een bescherming vormt. Eigenlijk is dit een zeer dunne folie die je erover legt.
Een product dat ik hiervoor gebruik, en ook vroeger in de gitaarbouw, is eveneens van commandant, namelijk nummer 7.
Let wel op, deze wax bevat net zoals vele andere waxproducten, een hoeveelheid siliconen. Vooraleer je deze gebruikt moet je 100% zeker zijn dat je geen schilderwerk meer gaat uitvoeren, want dat stoot af op siliconen.
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Gazelle Sport A 1959
ja en nee. De lak is nog steeds origineel maar er is hier en daar een laagje over gezet. Die heb ik er echter (vrij gemakkelijk) afgepoliert.jrietveld schreef:Vraag: is de lak nog origineel?
Op de witte plekken is de lak echter door de 'bijschilderaar' mogelijk fors geschuurd omdat de blauwe lak doorschijnt.
Ik denk dat de toen gebruikte lakken niet volledig kleurecht waren en dus lichtjes doorschenen.
Maarten W. heeft destijds hieromtrent een opmerking gemaakt dat op die manier een soort metaallak effekt werd bekomen.
nou Jos, wij als stoere belgen hebben al eens last van, je weet wel, en dan hebben we daar graag wat extra ruimtejrietveld schreef:het zadel staat de verkeerde kant op omhoog
Nee joh, het ziet er raar uit, maar zit wel lekker. Mochten jullie er echt problemen mee hebben dan zal ik het zadel rechter zetten en een nieuwe foto plaatsen
Goeie vraag eigenlijk. Ik weet niet wanneer is overgegaan van de omgebogen metalen houders naar de platte houders met plastic dop. Ik heb in mijn verzameling geen sluitend bewijs kunnen vinden.jrietveld schreef: zijn de snelbinders niet te nieuw (horen er geen grijze op)?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen