Restauratie van de Fongers van mijn opa
Re: Restauratie van de Fongers van mijn opa
Mooie tekening!!!
Ik heb die as niet maar hier zullen mensen wel wat mee kunnen. een as met uitgelopen cones van Fongers moet toch te vinden zijn?
Je theorie over bouwjaar klopt, over de betekenis van HF niet. HF is geen luxe, maar juist een eenvoudig model, zie ook Fongers.net.
groetjes,
Maarten
Ik heb die as niet maar hier zullen mensen wel wat mee kunnen. een as met uitgelopen cones van Fongers moet toch te vinden zijn?
Je theorie over bouwjaar klopt, over de betekenis van HF niet. HF is geen luxe, maar juist een eenvoudig model, zie ook Fongers.net.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Klaar!
De fongers fiets van mijn opa is inmiddels klaar!
met dank aan Durabo88 voor het leveren van de fundamentele trapas!
Ben erg blij met het resultaat, het enige jammere is dat de nieuwe kettingkast (wat overigens een groter klus was om te vervangen dan verwacht) niet in de originele kleur leverbaar was.
Kijk en vergelijk:
Voor:
Na:
met dank aan Durabo88 voor het leveren van de fundamentele trapas!
Ben erg blij met het resultaat, het enige jammere is dat de nieuwe kettingkast (wat overigens een groter klus was om te vervangen dan verwacht) niet in de originele kleur leverbaar was.
Kijk en vergelijk:
Voor:
Na:
Re: Restauratie van de Fongers van mijn opa
Heel fraai. Gefeliciteerd!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: Restauratie van de Fongers van mijn opa
Ziet er mooi uit die fiets, wat leuk dat Yorick de juiste trapas voor u had. Die originele kettingkast is vast nog wel eens te vinden denk ik zo!
Vind het altijd zonde als er geen gaatje in de stuurbuis zit, de kabel die zo rond het balhoofd loopt vind ik erg afdoen op het geheel, daar moet een mooiere oplossing voor zijn, ik trek mijn verlichtingskabels altijd langs een spaak zodat ze mooi in een spiraal lopen en dan blijven ze aardig op hun plek, maar niet heel mooi!
Vind het altijd zonde als er geen gaatje in de stuurbuis zit, de kabel die zo rond het balhoofd loopt vind ik erg afdoen op het geheel, daar moet een mooiere oplossing voor zijn, ik trek mijn verlichtingskabels altijd langs een spaak zodat ze mooi in een spiraal lopen en dan blijven ze aardig op hun plek, maar niet heel mooi!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Restauratie van de Fongers van mijn opa
Beste miguellos,
Fijn dat het goed gelukt is met die trapas! Het ziet er overigens weer prima uit.
Het viel me op dat de achterband waarschijnlijk verkeerd om gemonteerd zit. Er staat op deze banden namelijk een draairichting aangegeven. Erg veel kwaad kan het natuurlijk niet, maar het hoort voor de goede afvoer van het water natuurlijk anders.
Met vriendelijke groeten, Y.
Fijn dat het goed gelukt is met die trapas! Het ziet er overigens weer prima uit.
Het viel me op dat de achterband waarschijnlijk verkeerd om gemonteerd zit. Er staat op deze banden namelijk een draairichting aangegeven. Erg veel kwaad kan het natuurlijk niet, maar het hoort voor de goede afvoer van het water natuurlijk anders.
Met vriendelijke groeten, Y.
Sportief fietsend!
Re: Restauratie van de Fongers van mijn opa
Leuke Fongers fiets hoor Die "biezen" op de kettingkast kun je er denk ik wel af poetsen met een beetje benzine of iets dergelijks. Die biezen die er nu op staan vloeken heel erg bij de fiets zelf.
succes.
Groetjes Mark
succes.
Groetjes Mark
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: Restauratie van de Fongers van mijn opa
Hierover een heel gesprek gehad met een welbekende fietshersteller uit Engeland die mij bijna overtuigd had dat andersom beter was;)Durabo88 schreef:Het viel me op dat de achterband waarschijnlijk verkeerd om gemonteerd zit. Er staat op deze banden namelijk een draairichting aangegeven. Erg veel kwaad kan het natuurlijk niet, maar het hoort voor de goede afvoer van het water natuurlijk anders.
Bij de achterband zou het kunnen zorgen voor meer grip zegt men wel eens.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Restauratie van de Fongers van mijn opa
leuke fiets hoor! was de oude, originele kettingkast niet te redden? enfin, gedane zaken. ben het eens met marks advies om de biezen van de kettingkast te verwijderen; dat doe je het beste met thinner. lees daarover op dit forum een 'handleidinkje'.
los van de band valt me nog iets op: de voorvork. ik meen een gazelle-transfer te zien & de vorkkroon is niet des fongers. klopt dat? kwestie van schadeherstel, in dat geval.
groet,
arjan
los van de band valt me nog iets op: de voorvork. ik meen een gazelle-transfer te zien & de vorkkroon is niet des fongers. klopt dat? kwestie van schadeherstel, in dat geval.
groet,
arjan
Re: Restauratie van de Fongers van mijn opa
Ik heb goede ervaringen met het overspuiten van lakdoek kettingkasten. Neem een zijdeglas lak of een matte lak. De kettingkast lichtjes opschuren maar vooral heel goed ontvetten met wasbenzine.
En dan gewoon spuiten met goedkope spuitbus van (in mijn geval) de Action, kost bijna niets.
Als je goed afplakt moet dat ook kunnen als de kast als op de fiets zit. Misschien zou je er dan zelfs een fongers transfer op kunnen plakken. Maar een matzwarte kast is al 10 x beter dan die gekke jaren 70 lijnen die er nu op staan.
Succes met je mooie project!
Maarten
En dan gewoon spuiten met goedkope spuitbus van (in mijn geval) de Action, kost bijna niets.
Als je goed afplakt moet dat ook kunnen als de kast als op de fiets zit. Misschien zou je er dan zelfs een fongers transfer op kunnen plakken. Maar een matzwarte kast is al 10 x beter dan die gekke jaren 70 lijnen die er nu op staan.
Succes met je mooie project!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Restauratie van de Fongers van mijn opa
Ik zie inderdaad ook een Gazelle voorvork. Als het goed is heb ik nog een Fongers voorvork liggen. Die is waarschijnlijk te lang, omdat ie uit een H-65 fiets komt. Je kunt 'm op de juiste lengte afzagen en van voldoende schroefdraad voorzien.
Groeten, Y.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!