Datering KC Sturmey Archer naaf

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Datering KC Sturmey Archer naaf

Bericht door Martin H. »

Hallo Allen,

kreeg van een kennis een vraag omtrent de datering van een KC naaf van SA
het nummer is KC74545
Is er bij de experts iemand die mij kan vertellen waar de cijfers voor staan. Het is in ieder geval een K-naaf met Coaster brake

Alvast bedankt en groeten,

Martin
hans080
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20.58

Re: Datering KC Sturmey Archer naaf

Bericht door hans080 »

Hoi,

Aldus de bijbel van Tony Hadland:
het K-type is rond 1922 geintroduceert en tot 1929 in het programma gebleven.

http://www.sturmey-archerheritage.com/i ... c-28.1.jpg

Groeten,
Hans080
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Datering KC Sturmey Archer naaf

Bericht door Martin H. »

Hallo Hans,

dank voor je reactie, maar van de tijdspanne was ik op de hoogte, alleen de KC naaf in mijn collectie is van 1926. Maar deze naaf heeft dus een andere codering en we willen graag weten waar die voor staat.

Groeten, Martin
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Datering KC Sturmey Archer naaf

Bericht door maartenB »

Martin,
Er is een (volgens mij niet bevestigde) theorie dat het eerste cijfer van de code het bouwjaar geeft. 1927 zou dat dan zijn.
Ik heb de theorie gecontroleerd aan de hand van een ex-Raleigh van me, en daar klopt het alvast niet. Dat is een (100% originele) fiets uit 1928 met naaf K 667958.
Toch zou er een volgorde in die cijfers moeten zitten. Weet niemand daar iets zinnigs over te zeggen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Datering KC Sturmey Archer naaf

Bericht door remurk »

Volgens het Raleigh boek van Tony Hadland (pag 321) is de SA Tricoaster, met de afkorting KC, in productie geweest van begin 1920 tot maart 1933. Op pagina 359 (Dating of SA Hub Gears)van hetzelfde boek, is SA vanaf 1932 overgegaan tot het voortaan uitsluitend vermelden van het eerste cijfer van het productiejaar, direct na de letter(s) met de typeaanduiding. Een Tricoaster uit 1933 zou derhalve de aanduiding KC3 krijgen. Deze wijze van nummeren is in gebruik gebleven tot het uitbreken van WOII. Een Tricoaster met een lang nummer kan m.i. dus uitsluitend uit de periode 1920-1931/32 stammen. Het voornoemde boek geeft geen verklaring van de nummering in die periode. Groeten, Rutger
Plaats reactie