Fongers Toer Elegant 1961

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Fongers Toer Elegant 1961

Bericht door regina »

hai hier regina ik las zoeven het verhaal en toen kwam er iets over fietspompjes en net als jos ben ik eventueel ook wel geintresserd in enkele om een paar fietsen af te kunnen bouwen met vriendelijke groeten regina
wies-pim
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2012, 21.47

Re: Fongers Toer Elegant 1961

Bericht door wies-pim »

Beste Jos,
Mooie fiets. Je ziet dat de leeftijden van interessante fietsen steeds verder opschuift. Jaren 60 fietsen werden enkele jaren nog niet interessant gevonden, want te jong. Nu schuift dat op en blijken er toch aardige exemplaren tussen te zitten. Los daarvan: mooi of lelijk, goed of slecht; het is wel een onderdeel van de Fongers geschiedenis.
Nog twee vragen
De fiets heeft framemaat 65. Dat is vrij hoog en komt niet zo vaak voor. Rekende Fongers in die tijd nog volgens de eigen manier van meten of volgens de gebruikelijke methode van andere fabrikanten?
Hoe verhoudt die framemaat zich tot de lichaamslengte? Maw voor welke lichaamslengte is een 65cm frame geschikt?
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers Toer Elegant 1961

Bericht door jrietveld »

Hallo Pim,

De zitbuis is 65 cm hoog gerekend vanaf de bovenzijde bracket (dus volgens de oude Fongers-methode). Tot hart trapas is het 66,5 cm.
Ik ben 1,83 m en kan prima op deze fiets uit de voeten (het zadel staat 1 centimeter boven het frame). Deze framemaat is denk ik geschikt voor mannen van ca. 180 - 190 cm.
Overigens vind ik deze maat (die je in de jaren '60 bij Fongers/PFG bijna niet meer tegenkomt) qua geometrie het mooist (lekker ruim frame, mooi lang balhoofd).

groet, Jos
wies-pim
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2012, 21.47

Re: Fongers Toer Elegant 1961

Bericht door wies-pim »

Jos,
Ik weet niet of je er nog in bent geslaagd een FG pompje op de kop te tikken. Op MP staat een wit fietspompje te koop bij Pieter uit Boelenslaan, Fr.
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers Toer Elegant 1961

Bericht door jrietveld »

Hallo Pim,

Die op MP is geen Fongers pompje, maar een van Phoenix. Ik heb er nu een exemplaar van een andere Fongers op gezet.
Het blijft een groot raadsel waar alle merkpompjes van Fongers zijn gebleven...

groet, Jos
Bijlagen
Elegant rechtsvoor gecompr..jpg
Elegant rechtsvoor gecompr..jpg (208.16 KiB) 4249 keer bekeken
Plaats reactie