Gazelle Impala

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
bartus
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2013, 12.36

Gazelle Impala

Bericht door bartus »

Onlangs heb ik bij de kringloop deze fiets gekocht. Eigenlijk was dit niet de bedoeling, maar aangezien ik fan ben van oud en degelijk spul, kon ik deze niet laten staan... :D

Hij had bij aanschaf zwaar de behoefte aan nieuwe banden. Deze waren helemaal droog en gescheurd. Nieuwe Schwalbes besteld (wat jammer van die reflectie, helemaal niet opgelet) en gemonteerd. Wat overigens nog flinke ellende was aan de achterkant met die linnen kettingkast! Uiteindelijk met 2 man het frame uit elkaar getrokken en hem erdoor gewurmt.

Verder nieuwe snelbinders en jasbeschermers erop, wat poetsen en krabben. Klaar!

Hij heeft zo'n leuke analoge Huret teller erop met zo'n 2800 km. Zal dit kloppen? Wie weet... Verder heeft de fiets sportieve blokjes remmen en 3 versnellingen!

Zo'n beetje bijna alles lijkt origineel aan de fiets tot aan de trappers toe.

Voor mij is dit echt een dijk van een fiets! :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Het framenummer luid GS6000915. Heb al proberen te achterhalen hoe oud de fiets is (schat jaren 70?) Maar aan de hand van het framenummer word ik niet wijzer...

Nu eerst maar eens genieten!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle Impala

Bericht door asterduc »

bartus schreef:Uiteindelijk met 2 man het frame uit elkaar getrokken en hem erdoor gewurmt.
meent u dat? daar worden de fietsliefhebbers op dit forum niet gelukkig van.
De kans dat uw fiets, na het uit elkaar wringen van de achtervorken, nog recht spoort, acht ik niet bijzonder groot. Tevens zal er op het knikpunt mogelijk een barst in de lak zijn ontstaan. Op die plaats komt veel water en vuil waardoor de kans op vroegtijdig roesten reëel is.

Mijn advies is om de volgende keer met meer geduld en verstand van zaken, netjes de kettingkast te openen, het kettingslotje eraf te halen en met een dun ijzerdraad de ketting tegen te houden. Nog even de achterste spatbordhouders lossen en dan rolt het wiel er zo uit.

Je frame zal dan mooi recht en stevig blijven.
bartus schreef:Het framenummer luidt GS6000915. Heb al proberen te achterhalen hoe oud de fiets is (schat jaren 70?) Maar aan de hand van het framenummer word ik niet wijzer...
1976 is het bouwjaar van deze fiets.

Mvg,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
hans080
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20.58

Re: Gazelle Impala

Bericht door hans080 »

Hallo Ed,

Ken je deze?
http://www.fietspunt.nl/nl/achtervorksp ... -2693.html
Tot de aluminium frames kwamen, hoorde deze toch echt tot de standaard uitrusting bij de fietsenmakers.

Groeten,
Hans080
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle Impala

Bericht door Fongers1952 »

Voor zover mij bekend gebruiken fietsenmakers nog steeds vorkspreiders om een band te vervangen (arbeidsloon) Zelf haal ik net als Asterduc liever het achterwiel er uit. Een goede fiets verdient dat :D

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Gazelle Impala

Bericht door berkers41 »

Ed heeft helemaal gelijk.

Die tang word gebruikt door brood-fietsemakers op fietsen van bemiddelde fietsers. Voor afentoe-fietsers dus, die zelf niet in staat zijn een bandje te plakken, maar wel de middelen hebben om er een nieuwe op te laten leggen; want een fietsemaker gaat ook echt geen banden plakken.

Voordat Vredestein bandenrubber kort geworden is, gaan er jaren voorbij. Als er dan een nieuwe band op moet, doe je dat op een frame-vriendelijke manier! Tenminste, in deze club, toch? ;-)
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle Impala

Bericht door maartenB »

Nou ik gebruik dat ding ook regelmatig hoor.
Wat Ed in zijn beschrijving vergeet is dat het laatste stukje van de lakdoek kettingkast omhoog weggeklapt moet worden.
Dat is bij een doek van minstens 50 jaar oud meestal niet meer mogelijk.
Volgens mij kun je bij een 'gezond' frame de vork gewoon spreiden, mits de as niet al te ver uitsteekt. Dan is er ook helemaal geen knikpunt, omdat de buis gelijkmatig uitveert.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Gazelle Impala

Bericht door wimjansen »

Helemaal gelijk, ik gebruik ook met enige regelmaat een vorkspreider, gekregen van een klassieke, onvolprezen fietsenmaker die ermee ophield. Verschil is natuurlijk, daarin geef ik Ed volkomen gelijk, dat je met een vorkspreider rustig en tot op de millimeter je werk kunt uitvoeren; als je met twee kerels ieder aan één kant van de fiets gaat hangen wordt het al snel bruut geweld en is de kans op vervorming reël. Het achterwiel er uit halen blijft de mooiste optie.
DCR gaat nooit verloren....
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle Impala

Bericht door Michiel Röben »

Ik gebruik m ook maar idd voorzichtig. Hoe ouder het staal hoe taaier het wordt is me wel eens verteld. Ligt natuurlijk aan de bewerking die het staal ondergaan heeft en bij een mottige achtervork zou ik dit niet doen.

Een voorbeeldje van taai materiaal is de velg van een hoge bi. Daar heb ik echt op staan dansen. Van een andere orde natuurlijk maar toen werd de opmerking gemaakt over de taaiheid van oud materiaal. Had ook iets met het koolstofgehalte te maken? Zo'n bouwmarkt fiets breekt natuurlijk spontaan in 2en als je daar een klem tussenzet maar ons degelijke Hollandse, Engelse, Franse of Duitse materiaal kan dit wel hebben volgens mij. Voorzichtigheid is altijd het beste. Ik zag al voor me hoe die mannen ieder een deel van de fiets in handen zouden hebben...

Groeten,

Michiel ;)
hans080
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20.58

Re: Gazelle Impala

Bericht door hans080 »

Hallo,

Alleen op mijn werk gebruik ik de Eldi tang nog voorzichtig.
Het vervangen van buiten- en binnenbanden is zo'n beetje nog het enige werk wat we nog doen. En dan meestal aan oude wrakken of Gamma/Halfords fietsen van onbemiddelde studenten, dus elke seconde telt!
Ik heb eens knijp gezeten tussen het tandheugeltje, met het stukje vel tussen duim en wijsvinger, ik kon wel janken..

Thuis draai ik het wiel er standaard uit. Voor dagelijks vervoer rijden wij op aluminium fietsen, dan is een spreider geen optie.

Groeten,
Hans080
Plaats reactie