Restauratie kruisframe safety F.Mégret., Paris ca 1892

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Restauratie kruisframe safety F.Mégret., Paris ca 1892

Bericht door maartenB »

Omdat er maar heel weinig wordt gepost in deze rubriek, zal ik weer eens wat schrijven. Een paar jaar terug kocht ik in Frakrijk een kruisframe safety, later bleek dit een F.Mégret te zijn. Een lekkere zware fiets, heel eenvoudig gebouwd, maar helaas met moderne wielen erin.

Later kocht ik er een paar roestige 30 inch safety wielen met naven (zonder assen) bij.

Van de week ben ik begonnen met demonteren.
Spaken uit de naven draaien (met geduld, kruipolie, een gasbrander en een tang. De velgen zijn wat 'platgereden', ze hebben erop gefietst zonder banden.
Met een dikwandige buis van de juiste maat als namaak 'band' smeed ik de velg weer in zijn oorspronkelijke vorm. Gewoon koud smeedwerk, viel me alleszins mee.

Hier wat fotos van het project zoals het uit Frankrijk kwam en van de losse wielen.
Bijlagen
kruisframe safety nr 644 na aankoop 002.jpg
kruisframe safety nr 644 na aankoop 002.jpg (79.32 KiB) 11013 keer bekeken
kruisframe safety nr 644 na aankoop 004.jpg
kruisframe safety nr 644 na aankoop 004.jpg (41.08 KiB) 11013 keer bekeken
IMG_6371.JPG
IMG_6371.JPG (155.29 KiB) 11013 keer bekeken
IMG_6370.JPG
IMG_6370.JPG (321.36 KiB) 11013 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie kruisframe safety F.Mégret., Paris ca 1892

Bericht door maartenB »

Vanavond het opgereden frame recht gemaakt.
Dat heb ik met bijgaande opstelling gedaan.
Ter info: er is echt veel kracht voor nodig!
Uiteindelijk brak een van de spanbandjes en heb ik een zware (vrachtauto) spanband gebruikt.
Daarmee lukte het. Ik heb nog geen foto, maar hij is weer recht!
Bijlagen
IMG_9288.jpg
IMG_9288.jpg (216.78 KiB) 11008 keer bekeken
IMG_9292.jpg
IMG_9292.jpg (237.83 KiB) 11008 keer bekeken
IMG_9290.jpg
IMG_9290.jpg (242.57 KiB) 11008 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Restauratie kruisframe safety F.Mégret., Paris ca 1892

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat ziet er goed uit Maarten!

Ik hou daar wel van ;zo`n doordachte actie met spanbanden en
krik. We kunnen veel meer dan de som der aanwezige gereedschappen zo gezegd.

De fiets ziet er ook meer belovend uit dan ik in gedachte had.
stuur, handvatten, rem zadel pedalen , toch best veel onderdelen die lijken te kloppen.
Misschien heb je wel wat aan m`n spatbordenwals binnenkort!

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie kruisframe safety F.Mégret., Paris ca 1892

Bericht door maartenB »

Ik heb nu het 2e wiel ook uitgespaakt.
Uiteindelijk zullen er toch een paar spaakgaten wel opnieuw getapt moeten worden, maar zeker niet veel. Er brak in elk geval geen enkele spaak af.
Ik ga voor zoveel mogelijk behoud van de oude spaken, vooral achter waren die verschrikkelijk krom doordat de ketting een keer naast het tandwiel heeft gelopen en daarbij alle spaken aan tandwielzijde heeft krom gewrongen.

Die spatbordenwals wil ik heel graag van je lenen!! Neem je hem mee naar het kampeerweekend?

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
JAN1888
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 jul 2012, 15.22

Re: Restauratie kruisframe safety F.Mégret., Paris ca 1892

Bericht door JAN1888 »

Beste MaartenB,

Mooie vondst deze F.Megret safety , ooit hoop ik ook zoiets tegen het lijf te lopen ( voor een redelijke prijsje :) ) dat dan weer wel.

Ik heb een vraagje: Is het frame van een safety gemaakt van massief ijzer of van dikwandige buis?

Het ziet er in ieder geval zwaar en robuust uit.

Met vriendelijke groet,
Jan
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Restauratie kruisframe safety F.Mégret., Paris ca 1892

Bericht door Michiel Röben »

Leuk om te zien dat de fiets weer recht wordt en de juiste wielen er in komen. Zit er nog genoeg vlees op het tandwiel? Of ga je die oplassen?
Mijn safety waar maarten het krankste van gerestaureerd heeft heeft smalle tandwielen, het is ook een racer... maar die zijn flink versleten aan de voorkant van de tanden. Doordat er gaatjes inzitten kun je precies zien hoeveel slijtage die hebben dus dat is een keer oplassen aan de voorkant en op maat veilen. Een mooi herfst klusje. Het tandwiel heeft toch in de verbinding tussen as en voortandwiel beweging en ik durf er nog niet op te rijden.

Ik heb inmiddels wel een mooie Powell en Hammer Safety lamp gekocht op Ebay maar helaas eentje zonder tankje en wat daar bij hoort. Maar wel een fraai ding op zich. De schoorsteen is doorgeroest en daar moet ik wat op verzinnen met dun blik en solderen. Ook weer een lekker klusje voor de herfst.

Dan nog een tankje solderen en een brander er op. Genoeg te doen.

Ik heb een goed safety onderstel op de fiets maar afgemonteerd met een Lepper omdat dat paste maar er moet een zadel met dieper zijwangen op dus dat moet ik nog een keer gaan snijden.

De afstand in lijn tussen voor en achter tandwiel is niet helemaal recht maar je kan er mee fietsen. het probleem dat al eerder in een draadje vermeld werd op het forum. Ik heb een moderne as en conussen gemonteerd omdat de oude echt niet meer te redden waren (draad versleten, conussen scheef versleten door te veel speling enz). Nu vrijwel speling loos maar met minder karakter. Dus daar gaan we nog een beetje mee spelen in de boormachine en een setje ronde vijlen. Je moet toch wat als je geen draaibank hebt. En het is gegarandeerd handwerk daarna...

Ik ben intussen wel benieuwd hoe ie gaat sturen, het per slot van rekening een racer a la Gladiator 1889/91.

De banden vind ik achteraf te dik en dus ga ik die denk ik weer vervangen voor smallere dus minder gewicht. Je moet wat met die massieve banden.

Bij behoefte aan beelden wil ik 'm wel weer een keertje op de gevoelige plaat zetten. Of is er een mogelijkheid die beelden terug te halen van Yahoo? Weet dat ze zwaardwer zijn dan hier toegestaan maar dat is denk ik wel op te lossen door dpi vermindering.

Groeten,
Michiel ;)
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Restauratie kruisframe safety F.Mégret., Paris ca 1892

Bericht door fongers »

Ha Maarten,

Je bent weer mooi bezig 8-) Succes!

Groetjes Mark
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie kruisframe safety F.Mégret., Paris ca 1892

Bericht door maartenB »

nikita schreef:Beste MaartenB,

Mooie vondst deze F.Megret safety , ooit hoop ik ook zoiets tegen het lijf te lopen ( voor een redelijke prijsje :) ) dat dan weer wel.

Ik heb een vraagje: Is het frame van een safety gemaakt van massief ijzer of van dikwandige buis?

Het ziet er in ieder geval zwaar en robuust uit.

Met vriendelijke groet,
Jan
Het zijn inderdaad nog fietsen die gebouwd zijn volgens het concept: maak het maar zwaar, dan is het ook stevig.
Maar massief is het niet, het zijn gewoon buizen, zoals de hoge bi na ca 1880 ook al van holle buis was gebouwd.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie kruisframe safety F.Mégret., Paris ca 1892

Bericht door maartenB »

Nou Michiel,
jij krijgt een druk najaar, dat kan ik wel lezen.
Bij mijn fiets zal er zeker ook werk aan de tandwielen zijn.
Ik ken andere Megret van exact hetzelfde model (100 framenummers verschil) die helemaal origineel is en ik wil die uitstraling zoveel mogelijk benaderen. Daarvoor komt er ook een ander voortandwiel op, want wat er nu op zit is te smal en is zeker een latere vervanging.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Restauratie kruisframe safety F.Mégret., Paris ca 1892

Bericht door Michiel Röben »

Ik volg het met grote interesse...
Tot snel.

Groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie