welk merk hoge bi is dit?

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
TheodK
Berichten: 414
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

welk merk hoge bi is dit?

Bericht door TheodK »

Ik heb vandaag een hoge bi bekeken van iemand die niet ver van mij in Heino woont. Deze fiets is altijd in de familie geweest en heeft heel lang in een pakhuis in Middelburg gestaan. De eigenaar, Joost, heeft hem nu al zo'n 50 jaar bij hem thuis staan. Hij wil graag weten wat voor fiets het is en hem daarna wellicht gaan restaureren. Het is een erg interessant, oud model, hoge bi. ik denk ca. 1870-1875. Ik ben er niet zo in thuis. Wellicht weet Maarten het merk. Het is er een met glijlagers en een rem op het achterwiel. We hebben een framenummer gevonden na enig schuren.7843
Langs de backbone zitten oogjes waar het remkabeltje door heeft gelopen. Op de voorvork zitten vreemde nokjes. De velgen zijn hoekig.

groet Theo
Bijlagen
IMG_4745.jpeg
IMG_4745.jpeg (76.84 KiB) 9278 keer bekeken
IMG_4739.jpeg
IMG_4739.jpeg (131.31 KiB) 9278 keer bekeken
IMG_4740.jpeg
IMG_4740.jpeg (141.24 KiB) 9278 keer bekeken
IMG_4741.jpeg
IMG_4741.jpeg (133.41 KiB) 9278 keer bekeken
IMG_4736.jpeg
IMG_4736.jpeg (166.55 KiB) 9278 keer bekeken
IMG_4732.jpeg
IMG_4732.jpeg (93.55 KiB) 9278 keer bekeken
IMG_4731.jpeg
IMG_4731.jpeg (166.75 KiB) 9278 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Michiel Röben »

Als ik me niet vergis is dit een model zadelveer die veel in Frankrijk gebruikt werd doorlopend langs het balhoofd . Een prachtig diep moustache stuur maar de fiets oogt ouder dan het model stuur. Maar ik ben hierin geen expert. Maarten W heeft of had zo'n model rem op zijn vroege hoge bi. Misschien weet hij wat meer. Een fiets met een hele geschiedenis aan de reparatie te zien in de achtervork. Persoonlijk zou ik die reparatie als ie goed uitgevoerd is proberen te handhaven. Lijkt me een prachtig object om te gaan restaureren.

Om even terug te komen op je vraag Theo ik heb een vermoeden dat de bi Frans is maar laten de echte experts zich daar maar eens over buigen.

Michiel ;)

ps misschien leuk om hem toch mee te nemen naar de hoge bi meeting eind september.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door maartenB »

Gave fiets!!!!!!

Op het eerste gezicht lijkt het me een CMC van 1876-1877. Maar wat heeft hij weinig spaken?
Zie folderafbeelding uit 1878, dan zie je ook de mogelijke functie van die nokjes op de voorvork. Inderdaad bepaalde overeenkomsten met de fiets van Maarten W.
Zie:
http://cmc-gentleman-1878.coventry-mach ... ycles.net/


Om zeker te weten moet je de foto's even naar Nick Clayton sturen. Die is de onbetwiste CMC hoge bi expert.
Heb je zijn gegevens? Anders stuur ik ze je even.
Mooi om heel licht te restaureren, Stuur is inderdaad later vervangen, heel jammer. Dat zou misschien ook het enige zijn wat je aan de fiets moet doen, evt. nog het zadel. Voor de rest niks aan doen. Lekker rijden kun je er toch niet op. Gewoon naar kijken en genieten.

groetjes,
Maarten
Bijlagen
cmc 1878.jpg
cmc 1878.jpg (217.64 KiB) 9252 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
TheodK
Berichten: 414
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door TheodK »

Bedankt Maarten. Hij lijkt inderdaad erg op deze vroege CMC. het nummer staat ook op dezelfde plek als bij mijn CMC.
mail me even het adres van Nick,dat heb ik niet. Terughoudend restaureren lijkt me ook het beste. Het zou mooi zijn als de rem het weer doen. Een erg mooi systeem.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Hans van de Stouwe »

Via Theo is Joost Snoep langs geweest heb hem en zijn vrouw laten zien wat er voor mogelijk gedaan kan worden aan hun fiets. En hedenmiddag de CMC bekeken en Joost gaat zelf met assistentie door mij de fiets weer rijdbaar maken. Borstelen en olieën waarnaar was er over zijn voorkeur heeft. We hebben hiernaar het achterwiel gedemonteerd. De naaf zelf heeft het zelfde nummer als het frame Ook een foto,s van de achtervork onderste boven De reparatie en open vorkeinden. Joost heeft deze repartie zelf laten uitvoeren een kleine 50 jaar geleden
Bijlagen
Achternaaf.jpg
Achternaaf.jpg (127.95 KiB) 9115 keer bekeken
Achternaaf 2 (Medium).jpg
Achternaaf 2 (Medium).jpg (161.62 KiB) 9115 keer bekeken
Velg met 6 spaken (Medium).jpg
Velg met 6 spaken (Medium).jpg (286.43 KiB) 9116 keer bekeken
reparatie  achtervork (Medium).jpg
reparatie achtervork (Medium).jpg (174.19 KiB) 9116 keer bekeken
Vorkeinden open (Medium).jpg
Vorkeinden open (Medium).jpg (218.1 KiB) 9117 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door maartenB »

Mooi werk! Komt hij ook mee naar de hoge bi meeting op 29 sept??
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2366
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Maarten Waarlé »

Interessant Hans.
En bijzonder dat de spaken nog zo lekker los gaan.
Ik zie dat mijn fiets ook zo`n achternaaf moet hebben gehad.
Er zit nu een andere naaf met brons in maar ik denk dat ik het zo laat.
De uitstulpingen onder aan de achtervork zouden volgens
Nick Clayton zijn gemaakt voor het monteren van een bagagedrager. Er dienen dan gaten in deze vormen te worden geboord.Er staat er een tekening in de 1879 catalogus van zo`n bagagedrager. Helaas volgepakt met tassen waardoor je niet precies ziet hoe het vast zit.
Mijn CMC fiets heeft framenummer 11617 en is daarmee ietsje jonger dan de fiets waar dit schrijven over gaat.
framenummer op de backbone
framenummer op de backbone
007.JPG (311.93 KiB) 9079 keer bekeken

Mijn remsysteem is nog compleet en werkend zie foto`s.
recht stuur met houten handvatten
recht stuur met houten handvatten
003.JPG (345.51 KiB) 9079 keer bekeken
Het opstapje is zelf made
Het opstapje is zelf made
006.JPG (301.48 KiB) 9079 keer bekeken
Wat ook opvalt is dat het zadel-veersysteem anders is.
CMC heeft diverse systemen gehad. Ze begonnen met een model met enorme krullen aan de achterkant en iedere paar jaar werd het soberder en korter. De kleinste zadelveer van CMC is er een die alleen aan de achterkant vast zit op het frame en halverwege op een rubber blok rust.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Hans van de Stouwe »

@ maartenB
De CMC komt niet mee naar de meeting wel wil Joost en zijn vrouw naar de meeting komen 29 sept. Zelf ga ik in Hardewijk fietsen Diny wil dat graag en zelf vind ik dat ook leuk.
@maartenW
Heb voor jou de naaf nogmaal gefotografeerd om je de boringen van de smeerpotten te laten zien. In de binnenkant zag een zwarte stipje van zowat twee mm waar verbrand vet zat en ik heb dit uitgeboord en zal hiervoor weer smeerpotjes maken.

Waarschijnlijk de oorzaak van dat er maar 6 van de 14 spaken over zijn gaan morgen proberen of ik passende bouten er voor kan vinden dan wordt er geen draad veranderd van de as.
Het eerste wat ik gisteren wou weten is op de spaken van het grote rad ook los zitten. Ja dus leuke klus nippels los draaien in een fles met loog hangen en weer terug plaatsen na schoonmaken en invetten.
Bijlagen
WP_20130916_002 (Medium).jpg
WP_20130916_002 (Medium).jpg (138.86 KiB) 9070 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hans van de Stouwe op 16 sep 2013, 17.13, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Hans,
Mooi project en ook leuk om te volgen. Inderdaad weinig spaken zowel voor als achter. Zou leuk zijn om eens te inventariseren wat de verschillen zijn van de aantallen spaken in voor en achterwielen van hogebi's.

Mijn Hoge bi had volgens Maarten Waarlé en ook volgens anderen een kinderfietswiel of zoiets in de achtervork zitten. Echter de opbouw van de velg, de vorm binnen en buiten wat exact hetzelfde. Alleen had het achter wiel maar 16 spaken. Allemaal origineel. Het achterwiel had echter een glijlager die onvervangbaar versleten was dus is gekozen voor een nieuwe schaal en kogellagers. Een donor was een Gazelle naaf van een oud voorwiel.
Ik moet zeggen dat de bi rolt als een moderne fiets. de lagering in voor en achterwiel is prima. Dat de pedalen glijlagers hebben merk ik niet.

Het enige wat me nog te doen staat is een goed zadel en een hublamp maken van een tricyclelamp.
De lamp ga ik me deze maand eens over buigen met Ad van Kats en het zadel ga ik naar op zoek. De Kirkpatrick die er nu opzit hoort er niet op. Staat wel stoer maar en hoort een zadel met gedraaide bladveer op.

Ik wens jullie heel veel restauratieplezier met die oude schicht zoals Ollie B. Bommel zijn voertuig altijd noemde. Leuk zou zijn om de bi weer rijdbaar te krijgen. Dat vind ik persoonlijk, hoewel ik begrijp van de experts dat deze machines zwaar waren om te berijden.

Ik hoop dat er meer clubleden beslissen om hoge bi te gaan rijden. Het is zo ontzettend leuk om de reacties te krijgen van andere weggebruikers.

Hartelijke fietsgroeten,
Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2366
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Maarten Waarlé »

Hans , dank voor de foto.

Ik begrijp dat de olievulopeningen tussen twee spaken zit?

Dat is wel apart. En denk jij dat er dan ook een potje op gezeten heeft?

Misschien is het toch beter als ik de maten heb van deze naaf.
Zou het voor jou mogelijk zijn deze op te meten? En dan ook de maten van de kapjes en de as.
Ik kan dan later als ik bezig ga met het veranderen van de verkeerd onderdelen deze naaf eens nabouwen.
Zie ik het goed dat de stofkappen van messing zijn.


Groeten,
Maarten
Plaats reactie