welk merk hoge bi is dit?

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Hans van de Stouwe »

@Maarten
bij het trapas lager zit nog 1 smeerpot op de kop dus kan alleen vet in deze wil ik zo simpel mogelijk houden, ze moeten tussen de spaken in te gebruiken zijn. De ene stofkap zat een stuk leer helemaal vergaan. Ik ga een stuk tuigleer pas maken in de stofkap en rond de wielas. Dan heeft het lager een redelijk afdichting en kun je volgens mij wel 3 uur fietsen zonder de nippel aan te draaien. Ik zal de maten in mm hier bij plaatsen.
De spaaknippels zijn 1/4" unf draad. Drie gaten zijn in de 1e 6 gangen versleten Die zijn nu M8 komt een bus in met m6 dan is er visueel geen verschil in de nippels. Ik heb gezocht naar het plaatje met de bagagedrager maar kan hem niet vinden Kun jij hem hier plaatsen.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Maarten Waarlé »

Hans,
Bij deze de foto van de bagagedrager.
Coventry Machinist Co Gentleman
Coventry Machinist Co Gentleman
016.JPG (290.46 KiB) 7278 keer bekeken
De tekst hieronder uit de catalogus van 1877 laat enkele
verbeteringen zien (de zeven punten) die mogelijk ook op de CMC
van Joost terug te vinden zijn .
verbeterde punten bij het 1877 model
verbeterde punten bij het 1877 model
017.JPG (345.21 KiB) 7278 keer bekeken
De catalogi (ook andere dan van CMC ) zijn bijeen gebracht door
Derek Roberts in ''The years of the high bicycle'' verkrijgbaar bij de engelse club.
A John Pinkerton reprint catalogue issu january 1980

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten Waarlé schreef:Hans , dank voor de foto.

Ik begrijp dat de olievulopeningen tussen twee spaken zit?

Dat is wel apart. En denk jij dat er dan ook een potje op gezeten heeft?

Misschien is het toch beter als ik de maten heb van deze naaf.
Zou het voor jou mogelijk zijn deze op te meten? En dan ook de maten van de kapjes en de as.
Ik kan dan later als ik bezig ga met het veranderen van de verkeerd onderdelen deze naaf eens nabouwen.
Zie ik het goed dat de stofkappen van messing zijn.


Groeten,
Maarten
Bijlagen
WP_20130916_002 (Medium) (2).jpg
WP_20130916_002 (Medium) (2).jpg (76.55 KiB) 7261 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Maarten Waarlé »

Hans,
Bedankt voor het meten en noteren.
Daar kan ik wel wat mee. En ik zal ook eens kijken in hoeverre deze naaf overeen komt met een plm 1878 CMC van Velorama.
Die heb ik ook eens opgemeten.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
De meeste genoemde verbeteringen zijn op deze CMC van toepassing
Een verbetering gaat over de verandering aan de spaken waardoor het aantal spaken is verminderd. Op dit moment denk dat deze verbetering snel is teruggedraaid. De stofkappen zijn van messing in 1 is van het zelfde nummer voor zien. Gezien de resten die ik heb gevonden moet je van uit gaan dat de smering met vet is gebeurd. Deze was echt door hitte verglaasd maar de Glijlagers lijken nog redelijk pas De moeren van de as zijn ook bruikbaar vulringen van Messing is er nog 1 van zal de ontbrekend erbij maken. Had net bericht van Joost dat de spaken en achtervelg schoon zijn Dus kan hij het met het grote wiel beginnen. 6 spaken per keer. De banden zijn geplakt geweest met beenderlijm de velgen zijn hier nog vol mee maar doordat de lijm zo verouderde is laat de roest de lijm redelijk verwijderen. Wordt vervolgd
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door maartenB »

even inbreken omtrent die achternaaf: Maarten, de achternaaf van de Gentleman van Gertjan Moed heeft een heel andere vorm. Is die ook niet origineel in die fiets? Anders zou ik zeggen dat jouw fiets meer het model van Velorama benadert dan dat waar Hans nu aan werkt.
groetjes,
Maarten

Foto: achternaaf Gentleman 1878-79 velorama
Bijlagen
IMG_8320.jpg
IMG_8320.jpg (166.41 KiB) 7225 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,
Dat is een interessante toevoeging, die naaf.
En een mooie scherpe foto ook.

Ik had nog niet gekeken maar moet van deze naaf ook ergens maten hebben.
Punt is dat de fiets van Velorama een vreemd model is.
Het framenummer is nog iets ouder dan mijn fiets maar de fiets van Gertjan heeft rollagers in het voorwiel en zelfs ball bearing pedalen. Bovendien heeft deze fiets een zadelconstructie met rubber ophanging die pas in 1880 in die vorm verscheen.
De vraag is of de fiets uberhaubt een Gentleman genoemd kan worden.Eind 70 er jaren was de Gentleman een verouderd model aan het worden. Dat kan echter van de CMC van Velorama niet gezegd worden.

Met name de (Velorama) voornaaf met rollen maakt dat ik mijn fiets (conische open scharnierbare lagers) dichter bij de fiets van Joost zou willen plaatsen.
De contra-dopmoeren op de spaken van de Velorama CMC zijn dan weer van 1878 meen ik en daarmee hebben die waarschijnlijk ook op mijn fiets gezeten.

De CMC ontwikkeling net voor 1880 is in feite nog deels een raadsel. Mijn rem en stuur kloppen waarschijnlijk wel maar veel andere dingen zijn vaag en onduidelijk of ze orgineel zijn.
Zo is de keuze voor een juiste achternaaf dus ook nog niet te maken.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door maartenB »

Een beetje off topic: de voornaaf van de Velorama fiets is ook iets anders dan die van de jouwe. Net iets meer geprononceerd. Ik kan je wel via de gewone mail een foto sturen als je wilt.
ik zal nog eens catalogi bekijken, wellicht is dat met die roller bearings toch een soort opgepluste versie. Dan zou inderdaad de oud naaf met conische lagers meer passen bij jouw fiets. Heel rare constructie trouwens, dat gat tussen de spaken....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten,

Degelijke goede kwaliteit foto`s zijn altijd welkom.
Ik heb wel wat foto`s van toen de fiets bij mij stond
maar erg willekeurig genomen.

Ik las dat Joost Snoep,De eigenaar van de vroege CMC gentleman lid is geworden van de oude fiets.
Geweldig en met zo`n oud exemplaar in huis een must uiteraard!
Welkom!

Bij gelegenheid zou ik de fiets nog wel eens willen bekijken.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door maartenB »

Maarten,
Ik zal een dezer dagen wel een pagina aanmaken op mijn website met die foto's.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie