welk merk hoge bi is dit?

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Hans van de Stouwe »

Joost heeft plannen om naar de Hoge Bi meeting te komen ik zal het kleine wiel dan gespaakt hebben maar de as zelf in onderdelen meegeven. En wat hij zelf aan onderdelen mee kan nemen. Hij zal ongetwijfeld mijn rol over deze fiets hier op het forum over nemen. Het is immers zijn fiets
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Hans van de Stouwe »

Even een vervolg op de voortgang het achterwiel in elkaar en onder de opstap is nog een stukje van de bies gevonden
Bijlagen
Camera360_2013_9_23_103842 (Medium).jpg
Camera360_2013_9_23_103842 (Medium).jpg (222.82 KiB) 6659 keer bekeken
WP_20130927_002 (Medium).jpg
WP_20130927_002 (Medium).jpg (192.52 KiB) 6659 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hans van de Stouwe op 4 okt 2013, 17.20, 2 keer totaal gewijzigd.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Hans van de Stouwe »

Inmiddels is de achtervork weer bruikbaar en het zadel in de was gezet
Bijlagen
WP_20131003_001 (Medium).jpg
WP_20131003_001 (Medium).jpg (403.85 KiB) 6620 keer bekeken
WP_20131003_002 (Medium).jpg
WP_20131003_002 (Medium).jpg (151.36 KiB) 6620 keer bekeken
WP_20131003_003 (Medium).jpg
WP_20131003_003 (Medium).jpg (375.5 KiB) 6620 keer bekeken
WP_20131003_005 (Medium).jpg
WP_20131003_005 (Medium).jpg (246.81 KiB) 6620 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Michiel Röben »

Heel mooi staaltje laswerk Hans, Je ziet niet waar het er aangezet is. Tof werk.

Groeten Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2369
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Hans,

Door Michiel`s reactie gaat er een lampje branden en heb ik eens terug gekeken in de mailing.
Mooi werk hoor, Je ziet er werkelijk niets meer van.
Ook de ogen onder aan de vork zien er uit alsof het altijd zo geweest is klasse!

Dat zadeltje heb ik tijdens de hoge bi dag al eens in m`n handen mogen houden.
Echt of nagenoeg zo oud als de fiets met dat paardenhaar en dat stikwerk aan de onderkant.
Het stuur daargelaten is de fiets toch wel behoorlijk compleet en origineel. Ook de pedalen die nog zo mooi lopen.
Ik was over de fiets echt positief verrast met de hoge bi dag.

Gaat de achtervelg nog haar bobbel kwijt raken?

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
Joost heeft besloten het zo te laten. Tenzij hij kapot gaat dan zal het moeten Het schijnt dat je met rood stoken de veerkracht eruit moet kunnen krijgen. Maar aangezien er eigenlijk 1 of 2 thuis in de straat wordt gefiets en als er dan niets gebeurd blijft het zoals het is. Als je de achtervorkkroon linkerzijde/rechterzijde goed bekijkt is daar al eens een zware crash geweest Rechts is erg vervormd. Wat wel op is gevallen dat als het ijzer hel rood is gestookt het vervormd als boter. Het achterasje loopt zeer ligt. Het kanaaltje naar het lager is ruim 2mm. Voor mijn gevoel is de kegelvormige conus door en door gehard dus mijn idee altijd met vettigheid gesmeerd.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Hans van de Stouwe »

Het voorwiel is weer voorzien van alle spaken. De lagering is afgesteld zonder speling. De lagerschalen waren gemerkt met 1, 2, 3 en 4 kerfjes welke ook in de vorkeinde zaten. Wel heeft de velg dezelfde Hardheid?Veerkracht als de achtervelg. Zou de vermindering van het aantal spaken (genoemde verbetering van model 1877) opgelost zijn door de velg te harden? In mijn ogen een miskleun toen!! Oliepotje bijgemaakt en beiden van een dop voorzien. Stuur visueel gelijk gemaakt.
Bijlagen
WP_20131028_005 (Medium).jpg
WP_20131028_005 (Medium).jpg (98.94 KiB) 6493 keer bekeken
WP_20131028_002 (Medium).jpg
WP_20131028_002 (Medium).jpg (92.69 KiB) 6493 keer bekeken
WP_20131018_003 (Medium).jpg
WP_20131018_003 (Medium).jpg (204.89 KiB) 6493 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Hans,
Ziet er mooi uit maar graag detailfoto's van de potjes voor de Fetishisten...
Hoe is het met het achterwiel afgelopen? Wat ik me herinner was dat een behoorlijk krom exemplaar. De taaiheid van het staal is een voordeel met recht maken. Op mijn voorwiel ben ik gaan staan met hout onder de velg en een paar planken er op zo dat ik de velg kon richten. De rest samen mat Maarten W. daar er nog wat hoogteverschillen te overbruggen waren.

Uiteindelijk hebben we de velg nagenoeg recht gekregen op een heel klein hoogte slagje van een paar mm na. Je kan bijna met losse handen fietsen op deze hoge bi. Maar wat ik begrepen heb is het een behoorlijk strak sturende machine. Ik denk dat de leeftijd nogal wat uitmaakt in gebruikers gemak.

Het stuur blijft toch wel op de fiets? Het is per slot van rekening een deel van de geschiedenis van deze mooie representant.

Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3835
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door maartenB »

Mooie restauratie, Hans!
Maar ik zou altijd proberen om de oude stuurconstructie weer te herstellen. Dan kun je ook de rem weer werkend krijgen.
Dit gebogen stuur staat erg lelijk op deze unieke oude CMC.

Maar goed: hoort wel bij de historie, da's waar.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: welk merk hoge bi is dit?

Bericht door Michiel Röben »

Je zou ook met gevoel voor historie dit stuur kunnen laten zitten omdat het ook het antieke materiaal is (een nieuw oud recht stuur is niet echt en historisch onjuist, ook weer nieuwe handvatten van hoorn, remgeleider etc.) en dan een aanpassing maken waardoor het mogelijk wordt de rem te bedienen. Remmen zal het niet dat is al bewezen dus een esthetische uitvinding die het mogelijk maakt toch te remmen voor het mechanische effect dan. Lijkt me wel een uitdaging maar goed daar zijn ze ook best handig in die restaurateurs onder de leden...

Een zadel of een remhevel is nog tot daar aan toe maar een antiek stuur vervangen omdat het lelijk zo zijn... It's al in the Eye of the beholder.

Bovendien vind ik het een prachtig stuur, lekker theatraal diep Moustache stuur.
Soort apehanger maar dan anders. :lol:

Groeten,
Michiel
Plaats reactie