Phoenix Mutaped

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Phoenix Mutaped

Bericht door Jan Benning »

Goedemiddag iedereen,

Na een tijdje onder een zeil te hebben staan wachten op betere tijden is mijn Phoenix Mutaped aan de beurt om opgeknapt te worden. De fiets verkeerd in een redelijke staat (wat mij betreft dan) want de versnellingsbak lijkt goed te functioneren. Zoals op de foto's te zien is, is de lak nog origineel en met flink poetsen nog wel mooi te krijgen. De wielen daarentegen...

Van het voorwiel is de naaf nog wel redelijk te poetsen denk ik, maar aan de velg is weinig eer te behalen. Bij het achterwiel is het omgekeerd..Wat te doen? De velg van het voorwiel opnieuw lakken? Dit heeft niet mijn voorkeur want hij zal dan snel uit de toon vallen bij de rest vermoed ik. Voor het achterwiel lijkt een vervangende naafhuls mij de beste optie.

Misschien heeft iemand nog een mooie velg of compleet wiel staan? Een set wielen mag ook ;)

Gaandeweg zal ik foto's van de vorderingen plaatsen :)

groet,
Jan
Bijlagen
fiets.jpg
fiets.jpg (266.04 KiB) 7853 keer bekeken
achternaaf.jpg
achternaaf.jpg (277.59 KiB) 7853 keer bekeken
voornaaf.jpg
voornaaf.jpg (293.98 KiB) 7853 keer bekeken
voorwiel.jpg
voorwiel.jpg (444.41 KiB) 7853 keer bekeken
fiets hangend.jpg
fiets hangend.jpg (494.72 KiB) 7853 keer bekeken
framenummer.jpg
framenummer.jpg (231.99 KiB) 7853 keer bekeken
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Phoenix Mutaped

Bericht door rubenkappes »

mijn "vaste" onderdelen leverancier (man van in de 60 die vanaf zijn jeugd is begonnen met verzamelen op brommer en fietsgebied) had een paar maanden geleden nog een complete fiets staan in hele mooie originele staat. Denk alleen dat dat net iets té is voor onderdelen....

Mooi project trouwens!

Groeten
wies-pim
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2012, 21.47

Re: Phoenix Mutaped

Bericht door wies-pim »

Aan Ruben,
Ik ben, voor een vriend van mij, op zoek naar een Phoenix Mutaped om op te knappen en daarna te gaan berijden. Bedoel je dat jouw 'mannetje' deze fiets te koop heeft? Zo ja, dan graag een berichtje. Voor de duidelijkheid, ik ben geen handelaar. Als Fongers liefhebber knap ik, op verzoek, af en toe ook een ander merk fiets op voor bekenden. Zo houd ik mijn hobby, oude fietsen conserveren, gaande.
Met vriendelijke groet,
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Phoenix Mutaped

Bericht door rubenkappes »

Ik zou de des betreffende meneer eens bellen vandaag. Het gaat wel om een fiets die eigenlijk alleen een keer een poets/smeer beurt nodig heeft. Verder geen restauratie/conservatie.

Groeten
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Phoenix Mutaped

Bericht door rubenkappes »

Heb even gebelt, en hij staat er nog.... Weet niet waar u vandaan komt anders zouden we eventueel een keer kunnen gaan ijken in het "walhalla" :D

Groeten

ps. geloof trouwens dat we wel heel erg offtopic zijn , niet echt leuk voor de maker van dit topic....
Laatst gewijzigd door rubenkappes op 5 dec 2014, 19.25, 1 keer totaal gewijzigd.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Phoenix Mutaped

Bericht door Durabo88 »

Beste Jan,

Helemaal gemist dit topic, maar goed ik zal even op je eerste bericht ingaan.

Leuk project, echt een uitdaging. Als de achtervelg nog recht, deukloos en niet doorgerot is, dan zou ik 'm gewoon opschuren, zink-primer en aflakken. Mocht je liever een nieuwe velg hebben, dan wil ik best even voor je kijken tussen mijn voorraadje. Aan een achternaaf kan ik je sowieso helpen, mits je niet te kritisch bent over het bouwjaar dat erop moet staan.

Nog meer onderdelen op het verlanglijstje?

Ik zoek nog een rechtercrank voor mijn Fongers CCG-60 uit 1918, misschien kunnen we wat ruilen?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Re: Phoenix Mutaped

Bericht door Jan Benning »

Beste Yorick,

Bedankt voor je reactie, een leuk project gaat het zeker worden. Na wat behandelingen met kruipolie en dergelijke heb ik de fiets nu helemaal uit elkaar; verder dan dat ben ik nog niet gekomen.

Wat betreft de velg: schuren, primer en lakken is natuurlijk een optie maar ik ben bang dat deze uit de toon zal gaan vallen bij de rest van de fiets (en met name het andere wiel; daarvan is de velg met poetsen mooi genoeg te maken), nog afgezien van het feit dat ik geen ervaring heb met biezen trekken..Je zou kunnen zeggen dat dit een mooie gelegenheid zou zijn de ervaring op te doen; ook wat voor te zeggen.

Wat de achternaaf betreft: qua bouwjaar ben ik niet al te kritisch, het hoeft niet per se '53 of '54 te zijn. Verder zoek ik nog een zadel zoals op de foto's maar dan in goede staat. Ook een mooie Nordlicht koplamp staat op op mijn verlanglijstje. Mocht je me aan (een deel van) deze onderdelen kunnen helpen dan hoor ik het graag!(via een PB?)

De crank die je zoekt heb ik zelf helaas niet maar ik zal een kennis van me eens vragen; niet geschoten is altijd mis tenslotte.

Groet,
Jan
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Phoenix Mutaped

Bericht door arjank »

Dag Jan,

Mooi hoor, zo'n mutaped. Ik zou een donorfiets zoeken voor de wielen/velgen. Of, als je biezen minder belangrijk vindt (op het frame zie ik ook niet al te veel bieswerk meer), kun je de bestaande voorvelg ook opnieuw lakken en vervolgens 'oud' maken. Maarten B deed mij de volgende tip in de aanbieding: nieuwe laklaag fijnslijpen met waterproof 600 en vervolgens polijsten met commandant groen.
Gegarandeerd oude looks!

Groet,
Arjan
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Phoenix Mutaped

Bericht door Durabo88 »

Beste Jan,

Ik heb een zo goed als nieuw exemplaar uit april 1954 voor je liggen. Laat maar weten of je nog interesse hebt: yorick _ online [apenstaartje] hotmail [punt] com

Zie foto's.

Met vriendelijke groeten, Y.
Bijlagen
S5000346.JPG
S5000346.JPG (449.37 KiB) 7552 keer bekeken
S5000345.JPG
S5000345.JPG (384.36 KiB) 7552 keer bekeken
S5000344.JPG
S5000344.JPG (439.65 KiB) 7552 keer bekeken
S5000343.JPG
S5000343.JPG (429.56 KiB) 7552 keer bekeken
Sportief fietsend!
Plaats reactie