Onder stoom in Utrecht
Geplaatst: 22 sep 2013, 21.36
Hallo Forumleden,
Gisteren zaten we heerlijk te luieren in onze tuin onder het genot van een koude witte Chardonais wijn en we hoorden op de achtegrond het gefluit van stoomfluiten.
Nu horen we dit wel vaker omdat we vlak aan de Oosterspoorbaan wonen en dat is de oude Giflijn langs en door Utrecht. Dit spoor gaat langs station Maliebaan en daar is ook een van de oudste fietspaden van Nederland en het startpunt van de ANWB gesticht aan de Maliebaan in 1885.
Ik kreeg een ingeving om even met de hoge bi en met gepaste kleding mee te rijden samen met Kaspar Hanenbergh. Kaspar op zijn Seidel & Naumann xframe hard tire safety en ik op de door mij Adler gedoopte hoge bi naar de eerste bezitter van mijn fiets.
Het was nog even flink doortrappen om aan te kunnen sluiten bij de stoet stoomvoertuigen die al waren vertrokken vanaf station Maliebaan waar het spoorwegmuseum al sinds jaar en dag gevestigd is.
Gesponsord door de Chardonais durfte ik de rit wel aan en wonderwel ging het als van zelf. De eerste stukken tot aan de Maliesingel ging het nog over asfalt maar binnen de singel werd het wegdek echt 19e eeuws en dat had ik nog niet echt geoefend.
Ik had me voorgenomen om de tocht te volbrengen zonder vallen en gevaarlijke manoeuvres. Het was een leuke maar wel een beetje spannende tocht tussen al die stomende en stampende machines.
Na de Lange Nieuwstraat was het steeds op en afstappen omdat er begeleiding was van agenten op de fiets en die schoten echt niet op.
Veel bijkijks onderweg met deze tijdgenoten van de stomende machines en veel foto's onderweg.
Bij aankomst op het Maliebaan station na de rit nog even een foto voor het station en napraten met de machinisten van de soms enorme machines. Ik kwam al snel tot de conclusie dat alle verzamelaars hobbiisten eigenlijk het zelfde zijn. alleen soms zijn de machines wat groter en heb je een enorme vrachtwagen nodig om hem weer te verplaatsen.
Het was een goeie oefening om eens met verkeer om je heen te fietsen en het viel achteraf best mee. Ik voeg nog wat foto's toe ter lering ende vermaak.
Groeten,
Michiel
Gisteren zaten we heerlijk te luieren in onze tuin onder het genot van een koude witte Chardonais wijn en we hoorden op de achtegrond het gefluit van stoomfluiten.
Nu horen we dit wel vaker omdat we vlak aan de Oosterspoorbaan wonen en dat is de oude Giflijn langs en door Utrecht. Dit spoor gaat langs station Maliebaan en daar is ook een van de oudste fietspaden van Nederland en het startpunt van de ANWB gesticht aan de Maliebaan in 1885.
Ik kreeg een ingeving om even met de hoge bi en met gepaste kleding mee te rijden samen met Kaspar Hanenbergh. Kaspar op zijn Seidel & Naumann xframe hard tire safety en ik op de door mij Adler gedoopte hoge bi naar de eerste bezitter van mijn fiets.
Het was nog even flink doortrappen om aan te kunnen sluiten bij de stoet stoomvoertuigen die al waren vertrokken vanaf station Maliebaan waar het spoorwegmuseum al sinds jaar en dag gevestigd is.
Gesponsord door de Chardonais durfte ik de rit wel aan en wonderwel ging het als van zelf. De eerste stukken tot aan de Maliesingel ging het nog over asfalt maar binnen de singel werd het wegdek echt 19e eeuws en dat had ik nog niet echt geoefend.
Ik had me voorgenomen om de tocht te volbrengen zonder vallen en gevaarlijke manoeuvres. Het was een leuke maar wel een beetje spannende tocht tussen al die stomende en stampende machines.
Na de Lange Nieuwstraat was het steeds op en afstappen omdat er begeleiding was van agenten op de fiets en die schoten echt niet op.
Veel bijkijks onderweg met deze tijdgenoten van de stomende machines en veel foto's onderweg.
Bij aankomst op het Maliebaan station na de rit nog even een foto voor het station en napraten met de machinisten van de soms enorme machines. Ik kwam al snel tot de conclusie dat alle verzamelaars hobbiisten eigenlijk het zelfde zijn. alleen soms zijn de machines wat groter en heb je een enorme vrachtwagen nodig om hem weer te verplaatsen.
Het was een goeie oefening om eens met verkeer om je heen te fietsen en het viel achteraf best mee. Ik voeg nog wat foto's toe ter lering ende vermaak.
Groeten,
Michiel
