Mijn vrouw en ik zijn een gazelle tegen gekomen.Om deze te kunnen gebruiken hebben we besloten deze dame te refitten.
Voor de duidelijkheid een refit is geen restauratie.Door het framenummer hebben wij kunnen achterhalen dat deze fiets uit 1964 komt.En zo kwamen we haar tegen.
We konden nog een orgineel varkensneus achterlamp vinden. Maar mijn vrouw zag een gewone dynamo niet zitten. Dus twee nieuwe wielen erop met rvs-spaken en een naafdynamo. Witte banden er op en een nieuwe ketting. We hebben een nieuwe led retro koplamp gebruikt en de oude lamp geprobeerd. Hier waren we niet tevreden over dus hebben we led verlichting in de oude behuizing gebouwd.Dit werkt nu erg goed.Toch nog een reflektor op de fiets geplaatst dit vond mijn vrouw pretiger.
Het zadel hebben we vervangen voor een brookszadel.
De handvatten zijn ook nieuw en van kurk.
Ook heb ik een gebruikt balhoofd plaatje gevonden en op de fiets geplaatst maar deze staat nog niet op de foto's.
De fiets heb ik met owatrol bewerkt om de tijds geest vast te houden en de fiets tegen verder roesten te beschermen.
Hier het eind resultaat.
Hier waren de handvatten van leer maar dit vonden we niet zo mooi.En het balhoofd plaatje zit erop.Dit had ik met kleine schroefjes gedaan. Geen handige zet omdat ze net te lang waren.
Mijn vrouw rijd op een hema fiets naar het station en als we gewoon een stukje gaan fietsen pakt ze deze gazelle.
Haar conclusie de Gazelle rijd tien keer beter dan de hema fiets.
Deze refit wou ik graag met jullie delen. We hebben er nog steeds veel plezier van.
Refit Gazelle
Refit Gazelle
Laatst gewijzigd door JvanD1973 op 24 sep 2013, 23.13, 1 keer totaal gewijzigd.
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Fefit Gazelle
dag Johan,
ook al is het geen origineelgetrouwe restauratie, toch vind ik het een mooi resultaat van wat jullie met die sloopfiets hebben gedaan.
En als je er nog het rijplezier van hebt dan is dat helemaal top.
Op de foto lijkt de voorvork wel doorgezakt, ik weet niet of je dat zelf al had gezien of gemerkt.
Groeten,
Ed.
ook al is het geen origineelgetrouwe restauratie, toch vind ik het een mooi resultaat van wat jullie met die sloopfiets hebben gedaan.
En als je er nog het rijplezier van hebt dan is dat helemaal top.
Op de foto lijkt de voorvork wel doorgezakt, ik weet niet of je dat zelf al had gezien of gemerkt.
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Refit Gazelle
Ja Ed dat was ons ook opgevallen maar geeft geen problemen bij het fietsen. Is dat te verhelpen of moet er dan een andere voorvork in?
Groetjes Johan.
Groetjes Johan.
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Refit Gazelle
met een paar spanbanden krijg je dat wel in orde, maar ... je drukt op die manier de kogels van het balhoofd wel in de lagerschaal met de kans dat er één of meerdere putjes achterblijven.JvanD1973 schreef:Is dat te verhelpen of moet er dan een andere voorvork in?
Nu is het wel zo dat als je de vork naar achter gaat trekken, je de kogel op die plaats in de schaal drukt, daar waar hij nooit 'draagt'. Een beetje vloeken in de kerk wat ik hier vertel, maar theoretisch klopt het wel.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Refit Gazelle
Dan laten we het zo.
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: Refit Gazelle
zijwaarde slagen zijn makkelijker te verhelpen bij voorvorken toch? Op het werk hebben we een prachtig stuk gereedschap hiervoor wat ik nog altijd eens moet gaan proberen!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur