Omafiets 1924?
Geplaatst: 27 sep 2013, 13.01
Kortgeleden vond ik deze omafiets.
Bij een eerste schoonmaakbeurt kwam ik op de achternaaf een prachtig oud F&S-Logo tegen van 1924, type Wien-Berlin. Een mogelijke datering dus.
Gezien de voorvork met gaten ipv sleuven voor de voornaaf een het hoog opgebogen stuur lijkt me dit niet geheel onwaarschijnlijk.
Ik ben echter geen kenner van fietsen uit dit tijdvak, dus graag uw menig
Ik ben vooral ook erg benieuwd of iemand een idee heeft van het merk van de fiets.
Enige toelichting op de mogelijk originele onderdelen:
De fiets is erg laag; slechts 50cm CT! Framenummer 814319. Dit doet vermoeden dat het een grote fabrikant is geweest, of een die er een niet-oplopende nummering op nahield.
Ik heb nog geen gaatjes van een mogelijk balhoofdplaatje kunnen ontdekken. Mijn eerste gedacht is dat de fiets ooit opnieuw is gemoffeld. Er is ook nergens een restant van een transfer te zien. Wel een dubbele gouden bies.
Er zit een thompson trapas in, helaas een reparatie exemplaar van Reich. Vanzelfsprekend zit er nog een smeernippel op de bracket.
De cranks zijn mogelijk origineel. Deze zijn waarschijnlijk vernikkeld geweest. In ieder geval het kettingblad heeft nog een nikkellaag onder de zwarte verf. Erg mooie stervorm in het blad. Misschien een goede aanwijzing?
Het balhoofdstel is mogelijk origineel. ook dit is vernikkeld geweest. De lamphaak is helaas afgebroken waardoor ook hier geen merk kan worden gevonden.
Op de vorkkroon zit geen losse kap. De vorm van de vorkkroon is vergelijkbaar met die van Gazelle.
Het stuur is volledig met celluloid omtrokken geweest. Er staat nog een logo op het middenstuk (zie foto), met de letters Hvz, vHz of vzH.
Het voorspatbord heeft een Gazelle-achtige vorm (het zou me niet verbazen als het een modern spatbord is van een Burco), het achterspatbord een Simplex-achtige vorm, zoals RS Stokvis ze ook gebruikte.
het achterspatbord heeft geen gaatjes voor touwtjesjasbeschermers, terwijl er wel speciale ogen voor zaten gemonteerd op de bevestiging van de staande achtervork. Het achterspatbord heeft wel dezelfde dubbele bies als het frame. Wat doet vermoeden dat het voorspatbord sowieso een vervanging is.
Bij een eerste schoonmaakbeurt kwam ik op de achternaaf een prachtig oud F&S-Logo tegen van 1924, type Wien-Berlin. Een mogelijke datering dus.
Gezien de voorvork met gaten ipv sleuven voor de voornaaf een het hoog opgebogen stuur lijkt me dit niet geheel onwaarschijnlijk.
Ik ben echter geen kenner van fietsen uit dit tijdvak, dus graag uw menig

Enige toelichting op de mogelijk originele onderdelen:
De fiets is erg laag; slechts 50cm CT! Framenummer 814319. Dit doet vermoeden dat het een grote fabrikant is geweest, of een die er een niet-oplopende nummering op nahield.
Ik heb nog geen gaatjes van een mogelijk balhoofdplaatje kunnen ontdekken. Mijn eerste gedacht is dat de fiets ooit opnieuw is gemoffeld. Er is ook nergens een restant van een transfer te zien. Wel een dubbele gouden bies.
Er zit een thompson trapas in, helaas een reparatie exemplaar van Reich. Vanzelfsprekend zit er nog een smeernippel op de bracket.
De cranks zijn mogelijk origineel. Deze zijn waarschijnlijk vernikkeld geweest. In ieder geval het kettingblad heeft nog een nikkellaag onder de zwarte verf. Erg mooie stervorm in het blad. Misschien een goede aanwijzing?
Het balhoofdstel is mogelijk origineel. ook dit is vernikkeld geweest. De lamphaak is helaas afgebroken waardoor ook hier geen merk kan worden gevonden.
Op de vorkkroon zit geen losse kap. De vorm van de vorkkroon is vergelijkbaar met die van Gazelle.
Het stuur is volledig met celluloid omtrokken geweest. Er staat nog een logo op het middenstuk (zie foto), met de letters Hvz, vHz of vzH.
Het voorspatbord heeft een Gazelle-achtige vorm (het zou me niet verbazen als het een modern spatbord is van een Burco), het achterspatbord een Simplex-achtige vorm, zoals RS Stokvis ze ook gebruikte.
het achterspatbord heeft geen gaatjes voor touwtjesjasbeschermers, terwijl er wel speciale ogen voor zaten gemonteerd op de bevestiging van de staande achtervork. Het achterspatbord heeft wel dezelfde dubbele bies als het frame. Wat doet vermoeden dat het voorspatbord sowieso een vervanging is.