Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

De LB modellen (Front en Rear) werden in ieder geval van 1932 tot 1935 gefabriceerd en werden daarna BF/C en BR/C. Misschien dat de 'L' voor 'left' staat als in 'Left Brake Lever'?

Bijgevoegd wat gevonden plaatjes. Ik heb geen vertaling gevonden voor de letters LB helaas.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (189.6 KiB) 6991 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (171.7 KiB) 6991 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (176.98 KiB) 6991 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (179.04 KiB) 6991 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

Op de Sturmey Archer website kwam ik ook nog bijgevoegde reclame uitingen tegen die goed passen bij de Fongers H55 uit 1935.

Ik ga er maar even vanuit dat het nog past binnen het kader van 'even voorstellen'. Eventuele vervolg berichten zal ik op de daarvoor bestemde locaties plaatsen... :oops:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (150.89 KiB) 6979 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (144.53 KiB) 6979 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door Durabo88 »

Misschien is dit nog een interessante aanbieding voor je:
http://link.marktplaats.nl/728254459

800 euro voor alles bijelkaar is een goede prijs. Evt. kun je de minder bijzondere fietsen weer voor 50 à 100 euro per stuk verkopen. Of eerst opknappen en dan verkopen.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door Durabo88 »

Even over die advertentie op MP: Is de CCG uit 1924 niet ooit door Jos verkocht, volgens mij is het dezelfde?

LBR lijkt mij te staan voor Left Brake Rear. Eigenlijk een overbodige vermelding, omdat de rem alleen links kan zitten als de aandrijving rechts zit (zoals vrijwel altijd).

Ik heb nog wel een KB naaf liggen met zo'n aluminium remanker. Het binnenwerk heb ik vervangen door een AB binnenwerk, omdat ik de onderdelen voor een andere naaf (K-naaf) nodig had.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door jrietveld »

Klopt, de CCG 1924 op MP heb ik gerestaureerd. Mooi fietsje, origineel in lak en nikkel...Verwacht dat dat lotje Fongers fietsen naar de Oost zal verdwijnen.

Jos
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door Durabo88 »

Is dat tegenwoordig niet met alles waar Fongers op staat en op Marktplaats te vinden is.
Ik denk dat je het als Fongers verzamelaar tegenwoordig buiten MP moet zoeken.
Sportief fietsend!
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door Michiel Röben »

Er is een goed betalende Indonesische meneer actief op MP die flink aan het inkopen is. Dus wees gewaarschuwd. Communicatie is soms wat moeizaam maar ik heb een nette prijs gekregen voor een 1930 Raleigh damesfiets die toch niet echt vlot liep op MP. Prima toch. Ze zijn er daar zo blij mee. Ik heb geen enkel bezwaar om mijn fietsen voor een nette prijs aan onze Indonesische fietsvrienden te verkopen. We hebben er genoeg. Als er niet geboden wordt door Nederlandse verzamelaars....

Groeten,

Michiel ;)
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

Ik houd het voorlopig even bij deze twee... :)

Iets goed willen doen en wat nieuws willen leren kost nou eenmaal tijd en betrokkenheid. Met 7 fietsen(!) wordt dat al een stuk lastiger.

Export van oude Nederlandse fietsen naar Indonesië lijkt mij op kleine schaal niet zo'n probleem.

Als het er echt honderden per maand zijn en de fietsen in Nederland zeldzaam en onbetaalbaar worden zou het spijtig zijn (voor mij is het tenminste een hobby en een leuk gespreksonderwerp) maar ik denk niet dat het zover komt.

Daarbij als men er in Indonesië echt heel blij mee is en er zorg voor draagt (de fietsen blijven in originele staat) is het alleen maar mooi. De fietsen blijven links of rechts om toch behouden.

Die van mij blijven overigens gewoon hier in Nederland. Ik zal binnenkort even een plan van aanpak plaatsen over wat ik zoal aan wil pakken. Hoe dat moet hoop ik dan te gaan ondervinden.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door maartenB »

Ik vind het jammer als de echt bijzondere fietsen naar Indonesie gaan. Ieder is vrij in zijn keuze, ik heb ook weleens een fiets naar I. verkocht, maar niet mijn Gazelle kruisframe bijvoorbeeld, hoewel ik daar zeker wat geld heb laten lopen.
Ik heb contact gehad met de verkoper van de Fongers fietsen uit die advertentie en hij zegt dat ze gewoon in NL blijven. Vooral vanwege de CCG vind ik dat plezierig. Zoveel zijn er niet meer.

Overigens heb ik boter op mijn hoofd: zelf heb ik ook auto's en fietsen uit Frankrijk en Engeland gehaald en daar was ik altijd erg blij mee. :oops:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

Omdat mijn interesse in voor-oorlogs rijwiel materiaal begon bij vintage racefietsen uit de jaren '80 en begin jaren '90 vind ik het leuk hier nog even wat van te laten zien.

Overigens vinden collega's met een carbon frame dit ook al een hele oude fiets...

Zo heb ik momenteel een ROAM racefiets met een door Theo de Rouw uit Ammerzoden (vandaar ROAM) handgebouwd frame dat is opgebouwd met columbus buizen. Ik heb de bekabeling vernieuwd en alle aluminium dura ace onderdelen gepolijst. De fiets heb ik overgenomen van de eerste eigenaar. Al met al is het een heerlijk fietsje waar ik zeer content mee ben!
ROAM racefiets
ROAM racefiets
image.jpg (389.51 KiB) 6660 keer bekeken
ROAM racefiets
ROAM racefiets
image.jpg (416.38 KiB) 6660 keer bekeken
Stuurpen gepolijst
Stuurpen gepolijst
image.jpg (208.97 KiB) 6660 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie