Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

Geïnspireerd door de jeugdfoto van een clublid en een tas vol oud BMX materiaal welke ik in Dwingeloo op de kop heb getikt heb ik wat foto's opgeduikeld van mijn oude crossfiets die ik samen met mijn vader ergens rond 1988 zelf heb mogen uitzoeken. Het zou maar zo kunnen dat hier mijn 'gevoel' en interesse voor fietsen is ontstaan.

Het is de enige fiets die ik ooit nieuw heb gekregen en op de een of andere manier zijn de herinneringen aan deze fiets nog erg scherp. Met de Burco fiets waarop ik een aantal jaren de post heb bezorgd (in onder andere het mooie Norg) heb ik dat een stuk minder. Inmiddels ben ik dus ook druk doende op zoek naar een 2e... :mrgreen:

De 'originele' is helaas (gelukkig door intensief gebruik) bij de schroot beland omdat mijn jongste broertje op een gegeven moment na een sprong over de springplank door het frame is gezakt.

Het merk van de crossfiets is mij onbekend maar lijkt me een Alpina(?). De foto's zijn genomen in mijn toenmalige woonplaats; Kommerzijl (Groningen).
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (258.5 KiB) 6046 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (221.56 KiB) 6046 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (228.03 KiB) 6046 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (305.39 KiB) 6046 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (323.38 KiB) 6046 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (246.68 KiB) 6046 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2493
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door Durabo88 »

Zoiets heb ik ook vroeger gehad, maar heb er geen duidelijke herinneringen of foto's aan overgehouden (moet overigens nog kijken, maar acht de kans klein). De fiets is ooit bij een buurman beland.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door Nick013 »

leuke foto's en cool die oude Citroën BX :mrgreen:
Less is more :mrgreen:
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

Wie de schoen past...

Gisteren was het precies een jaar geleden (ja, echt ik ben nog maar 1 jaartje bezig...) dat ik mijn eerste Fongers fiets kocht. Een H55 uit 1935 om precies te zijn.

Het bleek het begin van een verzamel ´frenzy´ die in een jaar tijd geleid heeft tot onderstaand resultaat. Ik kan dus helaas niet meer beweren dat het allemaal wel meevalt...

Terugkijkend op het afgelopen jaar zijn het echter niet alleen de fietsen an sich geweest die de grote drijfveer achter de verzameldrift waren. Het zijn ook de zaken rondom oude fietsen die het gewoon aantrekkelijk maken om je er actief mee bezig te houden.

Zo zijn er uiteraard de collega oude fietsliefhebbers waarmee het altijd goed vertoeven is (zeker wanneer je een rondleiding krijgt langs de verschillende verzamelingen!), leer je veel bij over de Nederlandse en Groningse geschiedenis, draag je uiteindelijk ook bij aan het behoud ervan, is er de spanning bij een mooie vondst en het verkrijgen er van, is het leuk om spullen ook weer te 'herplaatsen' af en toe waardoor je vaak weer nieuwe mensen leert kennen, leer je veel over het restaureren van oud materiaal, krijg je af en toe ook kijkjes in andere verzamelgebieden zoals oude motoren en doe je continu nieuwe kennis op die ik graag mag delen via mijn website, het forum en Facebook.

Alles bij elkaar voor mij een perfecte mix om ook de komende jaren nog actief te blijven in en rondom de wereld van de oude fiets!

Doen jullie ook mee? :mrgreen:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (225.86 KiB) 5950 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (183 KiB) 5950 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (148.5 KiB) 5950 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (222.69 KiB) 5950 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (275.62 KiB) 5950 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (225.48 KiB) 5950 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

Daar waar de fietsen op de vorige foto's er wat oneerbiedig bij staan heeft mijn verzameling momenteel een droog en warm heenkomen gevonden.

In mijn woonkamer staat nu de HZ uit 1922 te pronken en op de 2e verdieping heb ik 20m2 weten vrij te maken voor de rest van mijn gekoesterde items van Groningse bodem.

De komende weken wordt alles geverfd (niet de fietsen... :lol: ) en komt er een mooi passend vloertje in waarna de affiches en emaille borden een plaatsje moeten krijgen aan de muur.

Decoratie tips zijn welkom!
Bijlagen
Één van de mogelijke opstellingen.
Één van de mogelijke opstellingen.
image.jpg (125.17 KiB) 5856 keer bekeken
Fongers HZ 60 uit 1922 die, omdat hij zo mooi is, in de woonkamer mag staan.
Fongers HZ 60 uit 1922 die, omdat hij zo mooi is, in de woonkamer mag staan.
image.jpg (172.4 KiB) 5856 keer bekeken
Koets gereedschap uit Hoogkerk (Groningen)
Koets gereedschap uit Hoogkerk (Groningen)
image.jpg (178.34 KiB) 5856 keer bekeken
Groninger balhoofdplaatjes
Groninger balhoofdplaatjes
image.jpg (240.41 KiB) 5856 keer bekeken
Fongers lichtbakje van eind jaren '30
Fongers lichtbakje van eind jaren '30
image.jpg (190.61 KiB) 5856 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door jrietveld »

Gegrepen door Fongers, daar kom je niet makkelijk meer van af....
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door fietser »

...maar als je er dan toch van loskomt wordt je wereld ineens zooooveeel groter :lol:
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

@Jos, er gaat inderdaad niets boven het mooie Groningse rijwielmerk Fongers! Daar kan dan natuurlijk ook maar weinig tegen op. Geen probleem om daar aan vast te zitten... :D

@fietser, ik zie niet helemaal het 'oogkleppen' en 'vingers in de oren en hardop lalala zeggen' effect waar je op doelt... *lalala* :lol:
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door maartenB »

fietser schreef:...maar als je er dan toch van loskomt wordt je wereld ineens zooooveeel groter :lol:
ha ha ha ha! Leuk.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door gerritkan »

Er zijn ergere afwijkingen .
Plaats reactie