Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

'Het Fongers nest'

Bericht door JasperA »

'Het Fongers nest' te IJsselstein... 8-)

Vanaf heden houd ik het voor deze ruimte (20m2) alleen op Fongers rijwielmateriaal (vandaar dat het vanaf nu ook 'het Fongers nest' heet.

De studeerkamer wordt alleen Gruno Winschoten en de rest van het Groninger Rijwielmateriaal krijgt (grotendeels) een plekje in het stationsmuseum te Kropswolde. Je kunt nou eenmaal niet alles verzamelen... :geek:

Hoog op de 'wishlist' voor het Fongers nest staan nog het groene (oudste) Fongers emaille bord, een Fongers glasplaat, een groene Fongers herenfiets in maat 60 :lol: , een Fongers heren rijwiel in maat 60 van voor 1920 (luxe uitvoering), een Fongers affiche met een soldaat :? , een gietijzeren reclame uiting (de rood/gele uitvoering) en het rood/witte langwerpige lichtbakje.

Voor de lange termijn ga ik voor de volgende verzamel doelen: Het liefst alle Fongers affiches, een aantal nu nog ontbrekende Fongers prijscouranten en Fongers onderdelen of aan Fongers gerelateerd zoals SA, Dover en Lucas.

Dit laatste is omdat ik ook altijd anderen graag weer voorzie van ontbrekende onderdelen. Een toegankelijk punt voor Fongers onderdelen zou (weet ik uit eigen ervaring) handig zijn... Uitgangspunt is dan wel dat het weer op een fiets komt die hier in NL blijft.

Genoeg te wensen over dus... :oops:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (242.8 KiB) 5550 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (244.89 KiB) 5550 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (234.09 KiB) 5550 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door asterduc »

mooie beslissing Jasper.
Ziet er alvast een leuke plek uit. Netjes en (nog) overzichtelijk.

Als dat pedaal is wat ik denk dat het is, dan voel ik me vereerd ;)
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

Ja dat is hem inderdaad... :lol: Dat soort zaken worden gekoesterd.

Het blijkt trouwens een Fongers transportfiets pedaal te zijn. Uniek in zijn soort. Helaas wel iets te uniek want de rechter pedaal heb ik nog steeds niet gevonden... :D
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door Durabo88 »

Ach en als je er eentje vind met dezelfde draad, dan zet je er even een andere as in.
Sportief fietsend!
rocknroller
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 sep 2013, 01.28

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door rocknroller »

Erg mooi inderdaad, Jasper. Ik had het er pas nog met mijn vrouw over dat een volgend huis minimaal een ruime zolder moet hebben 8-) Blijft de HZ in de woonkamer? Het is wel een mooi plaatje zo onder dat affiche.

groet,
Dennis
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

De HZ staat er al tussen... ;) De TR uit 1940 staat momenteel in de woonkamer (zie bijgevoegde foto). Ik ben moed aan het verzamelen om deze naar boven te tillen... :lol:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (224.74 KiB) 5487 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door maartenB »

ah je hebt de transporter van Jos gekocht!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

Vandaag wat jeugdsentiment mogen ervaren bij het ophalen van deze Alpina Crossfiets. Precies zo eentje als ik zelf had in de jaren ‘80 maar dan in de kleur rood.

Hoewel een blauwe nog op de verlanglijst staat is dit al een mooie vondst.

Zo herken ik bijvoorbeeld dezelfde handvatten en bestickering. Ook heb ik nu een beter beeld bij het merk en waar de fiets gemaakt is.

Vroeger zaagde ik de voorvork door van een andere fiets om vervolgens de twee zijden plat te slaan en te voorzien van twee gaten waardoor ze op de uiteinden van de voorvork van de crossfiets konden worden gemonteerd. Je kreeg zo een chopper. Vervolgens maakte ik de wielen dicht met karton wat ik beschilderde met een spiraal. 8-)

Helaas is mijn jongste broertje bij een sprong over de springplank een keertje door het frame gezakt en is de mijne op de stort terecht gekomen.
351509EA-27FD-49B5-808C-8423CD7FB41E.jpeg
Laatst gewijzigd door JasperA op 7 apr 2022, 17.27, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

JasperA schreef: 21 feb 2014, 07.23 Geïnspireerd door de jeugdfoto van een clublid en een tas vol oud BMX materiaal welke ik in Dwingeloo op de kop heb getikt heb ik wat foto's opgeduikeld van mijn oude crossfiets die ik samen met mijn vader ergens rond 1988 zelf heb mogen uitzoeken. Het zou maar zo kunnen dat hier mijn 'gevoel' en interesse voor fietsen is ontstaan.

Het is de enige fiets die ik ooit nieuw heb gekregen en op de een of andere manier zijn de herinneringen aan deze fiets nog erg scherp. Met de Burco fiets waarop ik een aantal jaren de post heb bezorgd (in onder andere het mooie Norg) heb ik dat een stuk minder. Inmiddels ben ik dus ook druk doende op zoek naar een 2e... :mrgreen:

De 'originele' is helaas (gelukkig door intensief gebruik) bij de schroot beland omdat mijn jongste broertje op een gegeven moment na een sprong over de springplank door het frame is gezakt.

Het merk van de crossfiets is mij onbekend maar lijkt me een Alpina(?). De foto's zijn genomen in mijn toenmalige woonplaats; Kommerzijl (Groningen).
Time flies when you are out there looking for bikes en na 7-8 jaar zoeken is het gelukt om ‘mijn’ crossfiets uit ‘88 op de kop te tikken. Hoe cool is dat! 8-)
88F4EAD8-5ECD-4064-8AC7-BD0552D8524B.jpeg
3605C4EE-D8DC-44FD-81B1-458FA4065A1B.jpeg
In de tussentijd had ik al wel een rode en rood/witte gevonden die ik mooi kan gebruiken voor onderdelen.
34938D80-F107-44E5-91AC-34EEE1C8F288.jpeg
Naast de blauwe die ik nu heb verscheen er een paar weken geleden nog eentje op MP. Helaas was ik voor die te laat (en bleek de koper de fiets ook vanuit een stukje nostalgie te hebben gekocht) maar het feit dat er nog zo eentje opdook precies zoals degene die ik in de jaren ‘80 had was al top om te zien!

Mocht iemand toevallig nog van die mooie gele VR7 gumwall BMX buitenbanden hebben dan houd ik me aanbevolen.
Bijlagen
1576DB86-AEF1-465E-BE05-40EA6E7AFB63.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Fongers liefhebber in de dop

Bericht door JasperA »

Zo zie je maar weer dat zo’n ‘gezocht’ Marktplaats advertentie werkt.

In 2e instantie heb ik namelijk toch de complete (en in exacte uitvoering als de mijne) Alpina crossfiets kunnen kopen. YES!!

Nu alleen nog de gele VR7 BMX banden en dan kan ik me weer op andere zaken richten… ;)
Bijlagen
8D930E6E-7234-458F-A672-BB6823A0AAA3.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie