Sturmey Archer Naaf

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Sturmey Archer Naaf

Bericht door Martin H. »

Beste Sjoerd, Maarten W en B, en andere experts,

toen ik van de week het stukje las over de Fongers fiets met trommelrem en versnellingsnaaf van S&A, met aluminium remplaat, dacht ik ja zoiets heb ik nog in de schuur staan. Het wiel had ik over van de Raleigh uit 1912, en heb ik toen verwijderd omdat er velgtrek remmen op de fiets zaten. Het wiel is waarschijnlijk ooit bij een reparatie in de fiets geplaatst. Heb vanavond wat foto's gemaakt van het wiel en vervolgens heb ik de spaken allemaal losgehaald en de naaf uit de velg gehaald. kon ik hem gelijk een beetje reinigen. De naaf was zwart geschilderd en in eerste instantie kon ik geen merk ontdekken maar nadat ik de naaf ontdaan had van de verf zag ik vaag het slinger teken van S&A. De spaken los halen was redelijk eenvoudig de nippels lieten allemaal los. Alleen de spaken aan de tandwiel zijde waren lastig los te halen, ondanks dat ik het tandwiel met meenemer had los genomen uit de naaf. De spaken pasten zo strak dat je ze er uit moest draaien alsof het schroefdraad was. Ik zal wat foto's bijsluiten hopelijk kunnen jullie mij vertellen of dit een naaf is uit 1934-35. Wat ik vreemd vond is dat ze de gaten waar de trommelrem onderdelen zaten waren afgestopt met een stukje rubber bij demontage bleek er geen remschoenen in de naaf te zitten. Verder ben ik benieuwd of dit een 3 versnellingen naaf is.

Groeten, Martin
Bijlagen
sturmey archer 2.jpg
sturmey archer 2.jpg (12.58 KiB) 3640 keer bekeken
sturmey archer 4.jpg
sturmey archer 4.jpg (13.81 KiB) 3640 keer bekeken
sturmey archer hub.jpg
sturmey archer hub.jpg (59.65 KiB) 3640 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Sturmey Archer Naaf

Bericht door Durabo88 »

Beste Martin,

Ten eerste is er van deze naaf ook een gemoffelde variant, die heb ik namelijk.
Dit is inderdaad de naaf met de aluminium ankerplaat, maar uit welk jaar hij is weet ik niet. Kun je nergens de markering KB + laatste cijfer van het jaartal vinden? Moet als het goed is onder of bovenaan de SA wimpel staan. Ja, het is een drieversnellingsnaaf. Er bestaat ook nog een tweeversnellingsnaaf met trommelrem (zeer zeldzaam en een duidelijk andere naafhuls). Ik ben 'm slechts één keer tegengekomen bij een op MP aangeboden Fongers omafiets.
Ik denk dat ze de remschoenen uit jouw naaf voor een andere naaf gebruikt hebben en vervolgens deze als vervanging van de naaf die oorspronkelijk in jouw fiets zat gebruikt hebben. De gaten voor de bevestigingsbouten van de remschoenen 'netjes' dichtgekit tegen water. Is ie trouwens erg roestig van binnen, aangezien er al zo lang niet me geremd is?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Sturmey Archer Naaf

Bericht door Martin H. »

Hallo Yorick,

bedankt voor de info. en waar de remschoenen hebben gezeten ziet er nog erg netjes uit. een heel klein beetje vliegroest maar dat mag geen naam hebben.

Groeten, Martin
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Sturmey Archer Naaf

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Martin,
Je zou eens kunnen proberen er een paar remschoenen in te plaatsen van een stalen ankerplaat. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat deze de zefde maat hebben. Ik kan die wel voor je meenemen als je naar de beurs komt. Ik heb nog wel wat liggen. Kost je niks. Dan heb je weer een complete naaf liggen voor een eventueel toekomstig project.
Als je besluit er niks mee te doen is dat natuurlijk ook prima.

Groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie