Sturmey Archer Naaf
Geplaatst: 7 okt 2013, 20.52
Beste Sjoerd, Maarten W en B, en andere experts,
toen ik van de week het stukje las over de Fongers fiets met trommelrem en versnellingsnaaf van S&A, met aluminium remplaat, dacht ik ja zoiets heb ik nog in de schuur staan. Het wiel had ik over van de Raleigh uit 1912, en heb ik toen verwijderd omdat er velgtrek remmen op de fiets zaten. Het wiel is waarschijnlijk ooit bij een reparatie in de fiets geplaatst. Heb vanavond wat foto's gemaakt van het wiel en vervolgens heb ik de spaken allemaal losgehaald en de naaf uit de velg gehaald. kon ik hem gelijk een beetje reinigen. De naaf was zwart geschilderd en in eerste instantie kon ik geen merk ontdekken maar nadat ik de naaf ontdaan had van de verf zag ik vaag het slinger teken van S&A. De spaken los halen was redelijk eenvoudig de nippels lieten allemaal los. Alleen de spaken aan de tandwiel zijde waren lastig los te halen, ondanks dat ik het tandwiel met meenemer had los genomen uit de naaf. De spaken pasten zo strak dat je ze er uit moest draaien alsof het schroefdraad was. Ik zal wat foto's bijsluiten hopelijk kunnen jullie mij vertellen of dit een naaf is uit 1934-35. Wat ik vreemd vond is dat ze de gaten waar de trommelrem onderdelen zaten waren afgestopt met een stukje rubber bij demontage bleek er geen remschoenen in de naaf te zitten. Verder ben ik benieuwd of dit een 3 versnellingen naaf is.
Groeten, Martin
toen ik van de week het stukje las over de Fongers fiets met trommelrem en versnellingsnaaf van S&A, met aluminium remplaat, dacht ik ja zoiets heb ik nog in de schuur staan. Het wiel had ik over van de Raleigh uit 1912, en heb ik toen verwijderd omdat er velgtrek remmen op de fiets zaten. Het wiel is waarschijnlijk ooit bij een reparatie in de fiets geplaatst. Heb vanavond wat foto's gemaakt van het wiel en vervolgens heb ik de spaken allemaal losgehaald en de naaf uit de velg gehaald. kon ik hem gelijk een beetje reinigen. De naaf was zwart geschilderd en in eerste instantie kon ik geen merk ontdekken maar nadat ik de naaf ontdaan had van de verf zag ik vaag het slinger teken van S&A. De spaken los halen was redelijk eenvoudig de nippels lieten allemaal los. Alleen de spaken aan de tandwiel zijde waren lastig los te halen, ondanks dat ik het tandwiel met meenemer had los genomen uit de naaf. De spaken pasten zo strak dat je ze er uit moest draaien alsof het schroefdraad was. Ik zal wat foto's bijsluiten hopelijk kunnen jullie mij vertellen of dit een naaf is uit 1934-35. Wat ik vreemd vond is dat ze de gaten waar de trommelrem onderdelen zaten waren afgestopt met een stukje rubber bij demontage bleek er geen remschoenen in de naaf te zitten. Verder ben ik benieuwd of dit een 3 versnellingen naaf is.
Groeten, Martin