leuke raadplaat

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Chiel fietst
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 sep 2013, 21.40

leuke raadplaat

Bericht door Chiel fietst »

Hallo allemaal,
twee weken geleden kocht ik op mp een omafiets om de mooie creme banden die er op zaten op mijn Gazelle over te zetten.
Maar eigenlijk blijkt het ook een hele leuke fiets te zijn. Het merk geeft aan: Antilope, met een hertekop erbij, leuk afgekeken van Gazelle. Ik dacht aan zo'n nepmerk uit een bekende fabriek (waar ik dan ook uiteraard benieuwd naar was) totdat ik vandaag erop zie staan: G??vano rebuilt. En eigenlijk verbaast dat me niet, er zitten nogal wat tegenstrijdige onderdelen op; de sa 3 versnellingsnaaf stamt uit '56 dus daar had ik de fiets oorspronkelijk ook op gedateerd. Maar de velgtrekremmen, veterkettingkast, voorvork met dichte onderkant (gaatjes voor de wielas), het zadel en een, volgens mij, oudere dynamo doet mij denken dat de fiets van voor 1956 is.
In het frame is bij de trapas een logo ingeslagen: een grote G met daarin WH
het famenummer is 19C9 met daaronder 32
Wie kan mij hier meer over vertellen?

alvast bedankt!
Bijlagen
antilope (7).JPG
antilope (7).JPG (164.05 KiB) 4293 keer bekeken
antilope (5).JPG
antilope (5).JPG (313.99 KiB) 4293 keer bekeken
antilope (4).JPG
antilope (4).JPG (141.44 KiB) 4293 keer bekeken
antilope (3).JPG
antilope (3).JPG (496.56 KiB) 4293 keer bekeken
antilope (2).JPG
antilope (2).JPG (441.12 KiB) 4293 keer bekeken
antilope (1).JPG
antilope (1).JPG (144.43 KiB) 4293 keer bekeken
antilope.JPG
antilope.JPG (263.07 KiB) 4293 keer bekeken
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: leuke raadplaat

Bericht door fietser »

Interessante fiets! "G??vano rebuilt" is Galvano rebuilt ofwel opnieuw verchroomd en gemoffeld. Wat staat er nog bij de Antilope-transfer? "Hout..."??? Meet eens de balhoofdbuislengte op, dus tussen de cups, in milimeter. Dan zal ik eens kijken of ik de fiets bij een bekend merk kan thuisbrengen. Het framenummer is in ieder geval heel erg raar. Links op de zadellug staat niets?

Groeten,
fietser
remurk
Berichten: 385
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: leuke raadplaat

Bericht door remurk »

Rijwielhandel Antilope is reeds lang gevestigd te Hilversum aan de Emmastraat, hoek Koningstraat 6. Groet, Rutger
Chiel fietst
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 sep 2013, 21.40

Re: leuke raadplaat

Bericht door Chiel fietst »

Hallo Fietser, bedankt voor je reactie, ik heb nog even gekeken en gemeten, de balhoofdlengte is 278 mm en op het balhoofdtransfer staat hoogst waarschijnlijk Holland.
Ik ontdekte nog dat onderop de trapaslug 1025 is ingeslagen waarbij de 5 de helft zo hoog is als de 102 dus wellicht 102,5.

Rutger, ook bedankt voor je reactie, ik heb de fiets uit Katwijk en die man vertelde mij dat daar ook een rijwielhandel Antilope is of was.

mvrgr. Chiel
Bijlagen
antilope (9).JPG
antilope (9).JPG (132.03 KiB) 4253 keer bekeken
antilope (8).JPG
antilope (8).JPG (180.73 KiB) 4253 keer bekeken
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: leuke raadplaat

Bericht door fietser »

Hallo Chiel,

Ik heb gezocht naar overeenkomsten met de mij bekende merken. Het framenummer kan ik nergens thuisbrengen. De cijfers en tekens rond de trapas helpen mij ook niet verder. De vertikale trekbouten bij de trapas zijn natuurlijk opvallend. De balhoofdbuislengte niet. Ik kan geen merk vinden dat vertikale trekbouten had en verder nog en kenmerk dat met deze fiets matcht. Misschien - als laatste "redmiddel" - kun je nog de kettingkast open maken en kijken of het kettingwiel nog een kenmerkend patroon heeft of zelfs letters erin. Meestal niet maar iets anders kan ik zo niet meer verzinnen.

Qua leeftijd kan de fiets alles zijn van jaren 30 tot begin jaren 50, zou ik zeggen. De achternaaf uit 1956 is er zo goed als zeker later ingezet, misschien bij de "remake".

Van het merk Antilope kende ik al 4 verschillende, dit is de 5e. Het zal hier zo goed als zeker om een fantasiemerk gaan, omdat het op een opgeknapte en opnieuw gemoffelde fiets zit en er geen plaatsnaam bij wordt vermeld.

Allemaal wat onbevredigend, maar het blijft een mooie klassieke fiets.

Groeten,
fietser
Chiel fietst
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 sep 2013, 21.40

Re: leuke raadplaat

Bericht door Chiel fietst »

Hallo Fietser, bedankt voor alle moeite die je hebt gedaan. Zoals je suggereerde om naar het tandwiel te kijken had ik inmiddels al gedaan maar daar werd ik ook niet veel wijzer van, gewoon een model spinneweb zal ik het maar noemen.
Hoe leuk de fiets echter ook is, zoals ik eerder al vermeldde had ik m eigenlijk alleen voor de banden (Swallow creme zonder zijreflectie met vierkantjesprofiel) gekocht maar was in de loop van de tijd meer geinteresseerd geraakt. Aangezien ik al een opoefiets heb (Gazelle 1939) heb ik m inmiddels weer op marktplaats gezet en hoop er iemand blij mee te kunnen maken.
Nogmaals bedankt.
mvrgr. Chiel
Plaats reactie