aankondiging

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

aankondiging

Bericht door jrietveld »

Komend weekend zet ik een bijzondere fiets op Marktplaats: de Fongers BB65 1934 (zie foto's). Omdat deze fiets bij liefhebbers enige bekendheid geniet zal de verkoop daarvan mogelijk vragen oproepen. Mijn overwegingen:
- ik moet wat uitdunnen; heb inmiddels drie fietsen met het nokkenvelgremsysteem.
- 'met de kennis van nu' kijk ik wat gemengd aan tegen de wijze waarop ik deze fiets in 2008 heb gerestaureerd. Ca. 20% van het frame is overgelakt en gebiesd en dat stoort me inmiddels.
- niet alles aan deze fiets is origineel; zo is de oliebad kettingkast van later datum en zijn de (fraaie) spatborden van een goedkoper model afkomstig.

Ik haal er nog een paar (te mooie) onderdelen van af, zoals de (splinternieuwe) verlichting, het (niet originele) Bluemels pompje en het (gedateerde) zadeltasje.
Vrijdag of zaterdag op MP.

groet, Jos
Bijlagen
BB 65 1934.jpeg
BB 65 1934.jpeg (82.66 KiB) 4165 keer bekeken
BB 65 onderbalhoofd compr..jpg
BB 65 onderbalhoofd compr..jpg (181.26 KiB) 4165 keer bekeken
BB 65 opzij gecompr..jpg
BB 65 opzij gecompr..jpg (195.37 KiB) 4165 keer bekeken
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: aankondiging

Bericht door Lidnr13 »

Jos,

Ik ben benieuwd of je, als marktleider, er een prijs bij gaat zetten, net als bij de safety en hoge bi die nu op MP staan.

Groeten van
Henk L.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: aankondiging

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou Jos ,dat is grappig. Ik heb destijds net achter het net gevist met deze fiets. Toen ik een bod uitbracht was jij al onderweg meen ik me te herinneren.

Inmiddels heb ik m`n BB65 uit 1925 en dat volstaat ruim in m`n Fongersbeleving dus bieden ga ik op deze fiets niet.

Ik blijf het wel een bijzondere keuze vinden van Fongers om in de crisis-jaren 20 toch nog verbeteringen aan te brengen aan haar luxe remsysteem en daarmee deze vaste nokken rembeweging op de markt te brengen. Even als het kettingspan systeem en de zadelbevestiging overigens.
Je schreef laatst dat vervolgens dit type fiets maar in beperkte mate verkocht werd en dat kan ik me wel voorstellen bij zo`n uitvoerig en dus duur model.

Blijft een fraai voorbeeld van ontwerpers die om een of andere reden de gewoonheid der dingen kon overstijgen.

Groeten,
Maarten
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: aankondiging

Bericht door Nicolas »

Ben benieuwd naar de prijs?
Misschien een aardig idee om hem eerst binnen het forum aan te bieden?
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: aankondiging

Bericht door jrietveld »

Hallo Nicolas,

Loven en bieden op dit forum gaat wat lastig. Er is de nodige belangstelling voor deze fiets en het lijkt me praktischer hem op MP aan te bieden. Ik hecht er aan dat hij in NL blijft. Sta ook open voor 'ruilhandel' (onderdelen, affiches, documentatie).

Jos
Plaats reactie