Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door JasperA »

Omdat mijn eerste deel-restauratie van een Fongers H55 uit 1935 even op een laag pitje staat ben ik dit weekend gestart met een 2e deel-restauratie die mij zeker wat nieuwe uitdagingen zal gaan opleveren... :o

Een aantal van jullie zal de fiets herkennen. Aan mij de verantwoordelijke taak haar weer in ere te herstellen.
Burgers damesrijwiel A-serie 1924
Burgers damesrijwiel A-serie 1924
foto 3 (3).JPG (64.85 KiB) 7206 keer bekeken
Ik heb tijdens mijn eerste deel-restauratie als persoonlijk doel genoteerd dat ik een proces wilde neerzetten die ik kan herhalen en in de loop der jaren kan verbeteren. Ik zal dit proces daarom ook nu weer doorlopen.

In de eerste stap (1. Ontwikkelen idee) stel ik daarbij vast wat het doel is.

Doel voor deze restauratie is wederom: Een in technische top staat verkerend vervoersmiddel waarbij alles wat origineel of voor gebruiksdoeleinden later toegevoegd (en goed) is zo gelaten is en waarbij wat vervangen moet worden vervangen is door onderdelen uit de tijdsperiode waarin de fiets is vervaardigd.

Een extra dimensie hierbij is dat de fiets volledig is geverfd. Dit gegeven zal zorgen voor wat extra (lastige) keuzes die gemaakt zullen moet worden. Mijn persoonlijke doelen blijven hetzelfde.

In de vervolg berichten zal ik jullie meteen deelgenoot maken van de twee grootste uitdagingen, namelijk het frame en de hierop nog aanwezige transfers + biezen EN het achterspatbord dat op het hoogste bevestigingspunt volledig doorgeroest blijkt te zijn.
Laatst gewijzigd door JasperA op 27 okt 2013, 14.56, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door JasperA »

De verf verwijderen is uiteraard de grootste uitdaging. Hier komt dan nog eens bij het behouden van de originele lak, de transfers en de biezen.

Inmiddels heb ik van het frame het grootste gedeelte van de verf verwijderd en ben ik mij aan het beramen op de vervolgstappen.

De vragen die ik heb, waarbij hier en daar al een antwoord is geformuleerd, zijn:

Hoe kan ik de witte verf die is aangebracht op bijna de gehele fiets het beste verwijderen?
Ik heb een verfkrabber gebruikt met een stanley mesje erin en op de lastige plekken alleen het stanley mesje gebruikt. Op sommige stukken was het helaas niet mogelijk de verf te verwijderen zonder de lak mee te nemen, zeker op punten waar het frame onder de lak al roestig was. Met deze methode krijg je overigens over het gehele frame sporen van het krabben. De randjes en hoekjes heb ik met een Dremel en een (licht)staalborsteltje gedaan. De lak bleef zitten en de verf sprong eraf. Wel regelmatig een nieuw staalborsteltje nodig (kostbaar).
De nog gevonden biezen onder de verf. Zo in een collage lijkt het heel wat maar al met al is het erg karig. Uiteraard wil ik de originele biezen zoveel mogelijk behouden.
De nog gevonden biezen onder de verf. Zo in een collage lijkt het heel wat maar al met al is het erg karig. Uiteraard wil ik de originele biezen zoveel mogelijk behouden.
foto 1 (3).JPG (182.86 KiB) 7198 keer bekeken
De nog gevonden transfers (die door de vorige eigenaar al verf vrij waren gelaten. De verf is er op de gehele zitbuis verbazingwekkend goed afgekomen uiteindelijk.
De nog gevonden transfers (die door de vorige eigenaar al verf vrij waren gelaten. De verf is er op de gehele zitbuis verbazingwekkend goed afgekomen uiteindelijk.
foto 2.JPG (215.56 KiB) 7198 keer bekeken
Hoe kan ik het beste de fiets (op onderdelen als bijvoorbeeld het slot en de velgen) van de oude lak en verf ontdoen?
Afbranden met een gasbrandertje en afkrabben met een staalborstel. Verfafbijtmiddel. Een staalborstel op een boormachine of haakseslijper. (Laten) gritstralen.

Welke grondverf kan ik het beste gebruiken?
Een goede zwarte grondverf is zijdeglans Tencoferro (van Tenco), is er ook in spuitbus. Een zwarte grondverf voorkomt 'witte' krassen in de lak bij toekomstige beschadigingen.

Welke lak kan ik het beste gebruiken?
Aflakken kan bijvoorbeeld met een hoogglans spuitbusje van de Action (goedkoop en redelijke kwaliteit) of van Motip.

Hoe bescherm ik de transfers en de biezen?
Biezen en transfers goed afplakken.
Ik heb de transfers momenteel afgedekt met een stukje transparant transfer papier dat je kunt gebruiken in je printer (voor een projector, niet voor het maken van transfers) en wat tape. Ik kan dan bij een eventuele bewerking van het frame goed in de gaten houden dat ik niet per ongeluk toch de transfers beschadig.
Ik heb de transfers momenteel afgedekt met een stukje transparant transfer papier dat je kunt gebruiken in je printer (voor een projector, niet voor het maken van transfers) en wat tape. Ik kan dan bij een eventuele bewerking van het frame goed in de gaten houden dat ik niet per ongeluk toch de transfers beschadig.
IMG_0702.JPG (21.72 KiB) 7198 keer bekeken
Op welke wijze kan ik de lak het beste aanbrengen?

Hoe laat ik de nieuwe lak mooi overgaan in de oude lak?
Er op een centimeter langs spuiten, dan de lak weer met 400 of 600 glad schuren tot het naadloos overloopt.
Laatst gewijzigd door JasperA op 27 okt 2013, 15.04, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door JasperA »

Dan de volgende uitdaging: Een doorgeroest achterspatbord.

Omdat het verwijderen van de verf met de 'stanley mes' methode bij het achterspatbord niet werkt wil ik de verf eraf afbranden en vervolgens afkrabben met een staalborstel (bij het voorspatbord heb ik dit reeds gedaan). Daarna (waarschijnlijk 3 maal) in de grondverf en schuren. En uiteindelijk lakken.

Om dit te kunnen doen moet het spatbord wel netjes en in duurzame staat zijn...
Een 'doorkijkje' van het achterspatbord dat op het hoogste bevestigingspunt helaas doorgeroest blijkt te zijn. Ik heb één en ander maar even 'gespalkt' om erger te voorkomen.
Een 'doorkijkje' van het achterspatbord dat op het hoogste bevestigingspunt helaas doorgeroest blijkt te zijn. Ik heb één en ander maar even 'gespalkt' om erger te voorkomen.
foto 3 (2).JPG (151.75 KiB) 7196 keer bekeken
Als er mensen zijn met goede adviezen over hoe ik één en ander weer netjes en duurzaam krijg (buiten vervanging natuurlijk) dan houd ik mij aanbevolen!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door Durabo88 »

Beste JasperA,

Ik zou de lak wat voorzichtiger verwijderen, de witte lak eerst ietwat heetstoken met de brander en dan afkrabben, gaat doorgaans makkelijker.

De originele lak kun je het beste voorzichtig met commandant cleaner weer oppoetsen. Daarna de hele fiets in de owatrol zetten en zo laten. Misschien kun je de onderkanten van de spatborden wel in z'n geheel overlakken i.v.m. de pekel op de weg. Wat je niet ziet stoort in dit geval ook niet, maar moet wel beschermd zijn tegen roest.

Ik stuur je even een PB via het forum om over Locomotief en Simplex te praten.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door maartenB »

Nou je laat er geen gras over groeien zeg!
Fijn dat die lak er zo aardig onder tevoorschijn komt.

Dat achterscherm hoef je niet te vervangen: die oude Burgers schermen zul je ook niet meer vinden vrees ik.
Er zijn naar mijn idee 2 manieren:
1. goed blank maken en er een plaatje onder solderen. Ik heb daar geen ervaring mee. Maarten W.???

2. Ik ben vanwege mijn auto-achtergrond al snel geneigd om te gaan lassen: ook dan moet je het blank maken en een plaat die passend is in of onder de beschadiging lassen. Gelukkig wordt de reparatie straks afgedekt door het dwarse balkje waar je spatbord aan hangt.

succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door TheodK »

mooi project . de originele lak die onder de witte laag tevoorschijn komt is wel interessant. Het zou kunnen zijn dat het de lak is van een latere renovatie. Ik weet nog steeds niet precies wanneer Burgers met de drie transfers op de staande achterbuis is begonnen (met o.a. hofleverancier prins hendrik). Ergens tussen 1922 en 1930. Ik denk zelf dat ze deze in 1924 nog niet gebruikten. Er zijn bij mij echter maar weinig orginele fietsen uit die periode bekend. Als iemand zo'n fiets heeft graag even kijken.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door maartenB »

lees ik 'wijlen prins hendrik?'

Volgens Wikipedia overleed deze schuinsmarcheerder in 1934.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door Durabo88 »

Er staat inderdaad bij 'wijlen' prins Hendrik, dus het moet een latere revisie zijn. Is eigenlijk wel zeker dat het een Burgers is? Kan het niet een door Burgers opnieuw gespoten fiets zijn. Ik weet dat men bij Fongers ook andere merken fietsen op verzoek van klanten liet overlakken, maar of ze er ook Fongers transfers op plakten weet ik niet.

Succes!

Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door JasperA »

Via Google kom ik op een website met een Burgers trapnaaimachine met (zo te lezen) dezelfde emblemen: http://www.collectiegelderland.nl/musea ... 3047/embed

Trapnaaimachine, tafel met opklapbaar zijblad, op opengewerkte ijzeren voet met trapaandrijving van een vliegwiel; onderaan de tafel aan weerszijden twee laden boven elkaar; op een klep in de tafel is een handnaaimachine gemonteerd met opschriften:

Burgers E.N.R. Deventer. Model de Luxe,

Hofleverancier van wijlen ZKH.Prins Hendrik;

Hofleverancier van H.M. de Koningin Moeder;

gebrevetteerd door Z.M. den Koning van België
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door maartenB »

Durabo88 schreef:Er staat inderdaad bij 'wijlen' prins Hendrik, dus het moet een latere revisie zijn. Is eigenlijk wel zeker dat het een Burgers is? Kan het niet een door Burgers opnieuw gespoten fiets zijn. Ik weet dat men bij Fongers ook andere merken fietsen op verzoek van klanten liet overlakken, maar of ze er ook Fongers transfers op plakten weet ik niet.

Succes!

Y.
Ja het is een Burgers (Jasper nam hem van mij over). Serienummer met een A uit ca. 1924, spatborden, vorkkroon enz. helemaal juist voor merk en bouwjaar.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie