Design fiets

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Design fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep ,
Ik kwam bij een zoektocht naar info over Clement fietsen op de franse tonton site een bijzondere fiets tegen .
Je zou mogelijk denken dat dit een design grapje was van een
20e eeuw`s industrieel vormgever:
3463633463663533.jpg
3463633463663533.jpg (250.87 KiB) 6638 keer bekeken
Echter de fiets heeft gezien haar bouw eerder haar wortels in de 19e eeuw.
6431396364386237.jpg
6431396364386237.jpg (266.06 KiB) 6638 keer bekeken
Erg leuk bedacht om de kettingkast deel uit te laten maken van het frame. Je ziet echter wel dat de ketting in de onderste
buis heeft aan gesleept. De schakels zijn wat afgesleten.
1280_3139623334303235.jpg
1280_3139623334303235.jpg (249.45 KiB) 6638 keer bekeken
Bij het volgende model zouden ze de onderste buis beter een kleine ronding hebben moeten geven.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Design fiets

Bericht door maartenB »

Schitterende fiets zeg! Rem op staande achtervork, recht safety stuur, mooie crankbevestiging aan de as, oude pedalen, en dan die kettingkast: echt een feest van een fiets.
Weet iemand daar het merk?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Design fiets

Bericht door Michiel Röben »

Niks nieuws onder de zon,
Zo zie je dat de Retro fietsen soms 110 jaar teruggrijpen in hun oplossing voor het probleem van de ketting en de tandwielen goed afgesloten te houden van weer en vuil invloeden.

Ik liep laatst over de Oude gracht en daar is zo'n Retro fietswinkel die je fiets kan pimpen. Daar stond een prachtige Pastelkeurige damesfiets met zo'n kettingkast alleen was die nu van kunststof en je kon het voortandwiel zien draaien.
Ik vond het een mooie kettingkast en een mooie retrofiets.

Volgende keer schiet ik er foto's van.

groeten,
Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Design fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten en Michiel,

Ik heb gekeken of ik het terug kon vinden op de fanse site maar dat lukte me zo even niet.
De eigenaar/fotomaker van deze fiets had het over Clement en
ik weet inmiddels dat de crankspie aan de kopse kant van de crank echt een Clement ding is (zie on-line museum UK) dus het zal wel kloppen denk ik. Overigens ziet de vorkkroon er ook als late safety van Clement uit.

Het bijzondere aan de kettingkastconstructie is vooral dat deze
deel uit maakt van het frame. Ter plekke is geen liggende achtervork meer nodig en ik neem aan dat de retro fiets waar Michiel op doelt deze framebuis nog wel heeft?(want kunststof kettingkast?)

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Design fiets

Bericht door wimjansen »

Zo'n kettingkast van kunststof staat natuurlijk leuk. Maar ik vraag me af of dat model technisch wel enige voordelen biedt. Constructief ingewikkelder, gehannes om bij je ketting te komen. Heb ik toch liever maar mijn vertrouwde lakdoek model of een met een lekdicht oliebad. Die op de foto van Maarten, als dragend deel in het frame, lijkt me technisch ook behoorlijk onpraktisch. Maar hij oogt natuurlijk echt prachtig!

Wim
Bijlagen
kettingkast kunststof.jpg
kettingkast kunststof.jpg (26.85 KiB) 6565 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Design fiets

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Ik ben het met vorige posts eens. Zowel de kunststof als de stalen variant zitten zeer dicht op de ketting, waardoor deze in het onderste deel van de kettingkast kan gaan 'slepen'.

Het blijft desondanks een prachtige fiets, die het waard te verzamelen is. Iets wat met alle dingen die je verzamelen kan steeds weer naar boven komt, is dat je eindeloos kunt doorgaan. Je ontdekt telkens weer nieuwe dingen. Zoveel (kleine) fabrikanten die experimenteerden. Misschien is dit wel een prototype geweest dat nooit in grote getale is geproduceerd. Echt one of a kind!
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Design fiets

Bericht door HJvMontfort »

Niks voor mij zo'n chainglider!
In de praktijk zijn het vreselijke ondingen.
Een collega fietsenmaker stopt ze helemaal vol met vet om geluidjes tegen te gaan en de constructie is ook niet je van het.
Maar elke vorm van innovatie is welkom om het ultieme te vinden!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie