trommelremmen Gazelle
trommelremmen Gazelle
Iemand bekend met de begindatum van het gebruik van deze Gazelle trommelremmen, let met name op de remankerplaat.
Piet Vos
Piet Vos
- Bijlagen
-
- DSC01826.jpg (70.17 KiB) 7905 keer bekeken
-
- DSC01828.jpg (45.02 KiB) 7905 keer bekeken
-
- DSC01827.jpg (75.51 KiB) 7905 keer bekeken
-
- Gazelle trommelrem
- DSC01829.jpg (72.41 KiB) 7905 keer bekeken
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: trommelremmen Gazelle
Piet,
Ik weet niet precies wanneer ze begonnen zijn bij Gazelle met het maken van trommelremmen.
wat wel bekend is is dat de voorste trommelrem in het begin en in ieder geval tot framenummer 47xxxx (1936) aan de linker kant van de vork zat. Daarna werden ze rechts gemonteerd met dus een gespiegelde remankerplaat en gespiegelde remconstructie.
De fiets met bovengenoemd nummer heeft ook remstangen met gezette, omgebogen uiteinden van plaat later kwamen de stanguiteinde/gaffels uit een stuk staal met boutje en moer.
Weer later na de oorlog kwam daar een messing/bronzen schroefje voor in de plaats.
Wat minder bekend is is dat de vroege trommelremmen de cup aan de trommelkant dieper in de naaf hebben liggen. De conus waar je de opvulringen en de ankerplaat op schuift is dan ook langer dan bij de latere.
Ook dit veranderde rond 1936 samen met het omkeren van de voornaaf.
De dubbele bevestiging van de achterste rem-ankerplaat werd kort na de oorlog gewijzigd in een enkele aan de onderkant van de framebuis.
Groeten,
Maarten
Ik weet niet precies wanneer ze begonnen zijn bij Gazelle met het maken van trommelremmen.
wat wel bekend is is dat de voorste trommelrem in het begin en in ieder geval tot framenummer 47xxxx (1936) aan de linker kant van de vork zat. Daarna werden ze rechts gemonteerd met dus een gespiegelde remankerplaat en gespiegelde remconstructie.
De fiets met bovengenoemd nummer heeft ook remstangen met gezette, omgebogen uiteinden van plaat later kwamen de stanguiteinde/gaffels uit een stuk staal met boutje en moer.
Weer later na de oorlog kwam daar een messing/bronzen schroefje voor in de plaats.
Wat minder bekend is is dat de vroege trommelremmen de cup aan de trommelkant dieper in de naaf hebben liggen. De conus waar je de opvulringen en de ankerplaat op schuift is dan ook langer dan bij de latere.
Ook dit veranderde rond 1936 samen met het omkeren van de voornaaf.
De dubbele bevestiging van de achterste rem-ankerplaat werd kort na de oorlog gewijzigd in een enkele aan de onderkant van de framebuis.
Groeten,
Maarten
Re: trommelremmen Gazelle
Maarten dank je wel voor de informatie.
nog niet opgehelderd of deze trommelremmen al bestonden in 1930.
In de fietsfolder van 1961 (volgens de database) staat dat Gazelle al 30 jaar eigen trommelremmen maakt.
Maar ja is dit waar of een beetje opschepperij?
we zoeken verder.
wellicht heeft iemand toch een vooroorlogse no 8 of 9, daar zou dit toch zichtbaar moeten zijn.
Of een folder uit die tijd waar tegen meerprijs deze trommelremmen te monteren waren.
Piet
nog niet opgehelderd of deze trommelremmen al bestonden in 1930.
In de fietsfolder van 1961 (volgens de database) staat dat Gazelle al 30 jaar eigen trommelremmen maakt.
Maar ja is dit waar of een beetje opschepperij?
we zoeken verder.
wellicht heeft iemand toch een vooroorlogse no 8 of 9, daar zou dit toch zichtbaar moeten zijn.
Of een folder uit die tijd waar tegen meerprijs deze trommelremmen te monteren waren.
Piet
Re: trommelremmen Gazelle
de catalogus van 1930 staan ze in elk geval nog niet in. Van de direct daarop volgende jaren heb ik geen documentatie.
Maar het moet ergens in 1931-33 geweest zijn, uit concurrentie overwegingen alleen al. Of ze gebruikten eerst SA naven. kan ook.
@ Maarten W
Van die links-rechts gemonteerde remmen is erg grappig om te weten, zat er een reden achter?
groet,
Maarten B
Maar het moet ergens in 1931-33 geweest zijn, uit concurrentie overwegingen alleen al. Of ze gebruikten eerst SA naven. kan ook.
@ Maarten W
Van die links-rechts gemonteerde remmen is erg grappig om te weten, zat er een reden achter?
groet,
Maarten B
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: trommelremmen Gazelle
Maarten en Piet,
Ik heb geen idee wat de reden achter de wissel van links naar rechts is geweest. Bij de zeldzame vroege met trommelrem uitgevoerde Gazelles zie je het steeds terug.
In de bijna fotoloze en geplakte catalogus uit 1931 die ik heb (ik denk een drukkerij probeersel) staat ook nergens iets over trommelremmen.
Wel een interessant ding, de vraag wanneer ze nu echt begonnen zijn met de originele Gazelle trommelrem.
Ik heb er eens een gezien, een vroege die minder klinknagels had dan de 5 of 6 (ben ik effe kwijt) van de latere bekende trommelremmen.
Die naaf was ook een linkse dus vroege naaf .
Groeten,
Maarten
Ik heb geen idee wat de reden achter de wissel van links naar rechts is geweest. Bij de zeldzame vroege met trommelrem uitgevoerde Gazelles zie je het steeds terug.
In de bijna fotoloze en geplakte catalogus uit 1931 die ik heb (ik denk een drukkerij probeersel) staat ook nergens iets over trommelremmen.
Wel een interessant ding, de vraag wanneer ze nu echt begonnen zijn met de originele Gazelle trommelrem.
Ik heb er eens een gezien, een vroege die minder klinknagels had dan de 5 of 6 (ben ik effe kwijt) van de latere bekende trommelremmen.
Die naaf was ook een linkse dus vroege naaf .
Groeten,
Maarten
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: trommelremmen Gazelle
waar ik het vandaan heb weet ik niet meer, maar door het naar 'de andere kant' brengen van de voorrem tov de achterrem, ging de fiets gebalanceerder remmen.maartenB schreef:Van die links-rechts gemonteerde remmen is erg grappig om te weten, zat er een reden achter?
Vandaar dat Gazelle besloot om de linkse rem naar rechts te verplaatsen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: trommelremmen Gazelle
In de Gazelle folder uit 1985 voor speciale uitvoeringen staat de volgende tekst over de links-rechts trommelrem:]
Ik geloof er geen barst van dat het enig verschil maakt of die trommelrem in het voorwiel nu links of rechts zit. Waarschijnlijk is dit een fraaie marketing tekst, verzonnen 50 jaar nadat Gazelle de plaats van de rem wijzigde. Ik vermoed dat er destijds een productietechnische reden achter heeft gezeten en niet een wetenschappelijk onderzoek over gebalanceerd remmen.
Of heeft iemand hier een goed onderbouwde verklaring dat zoiets echt verschil maakt?
De betreffende folder is in zijn geheel te vinden in de documentatiebank.
Groeten,
Sjoerd
Ik geloof er geen barst van dat het enig verschil maakt of die trommelrem in het voorwiel nu links of rechts zit. Waarschijnlijk is dit een fraaie marketing tekst, verzonnen 50 jaar nadat Gazelle de plaats van de rem wijzigde. Ik vermoed dat er destijds een productietechnische reden achter heeft gezeten en niet een wetenschappelijk onderzoek over gebalanceerd remmen.
Of heeft iemand hier een goed onderbouwde verklaring dat zoiets echt verschil maakt?
De betreffende folder is in zijn geheel te vinden in de documentatiebank.
Groeten,
Sjoerd
Re: trommelremmen Gazelle
dit raadsel vraagt om een praktijktest in het clubblad!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: trommelremmen Gazelle
Er werdt toen door de rijwiel hersteller bij voorkeur de dynamo links geplaatst. Zou beter werken? Misschien heeft Gazelle zich daarom aangepast.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
Re: trommelremmen Gazelle
Volgens mij heeft Sjoerd gelijk. Ook in de wereld van stoommachines, locomobielen en kermismachines vierde dit soort magisch denken een periode hoogtij. Het plaatsen van een cilinder centrisch, links of rechts, verschillende vormen vliegwielen enz. droegen bij aan het merkeigen karakter zonder echt technisch verschil te maken. Mechanica is een ingewikkeld vak en de leek was met een mooi verhaal snel gewonnen. Het werd er wel een kleurrijk geheel mee en Gazelle lijkt me eigenzinnig genoeg om zoiets om die reden in de markt te zetten.
Groet, Wim
Groet, Wim
DCR gaat nooit verloren....