trommelremmen Gazelle

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

trommelremmen Gazelle

Bericht door pfcvos »

Iemand bekend met de begindatum van het gebruik van deze Gazelle trommelremmen, let met name op de remankerplaat.
Piet Vos
Bijlagen
DSC01826.jpg
DSC01826.jpg (70.17 KiB) 7905 keer bekeken
DSC01828.jpg
DSC01828.jpg (45.02 KiB) 7905 keer bekeken
DSC01827.jpg
DSC01827.jpg (75.51 KiB) 7905 keer bekeken
Gazelle trommelrem
Gazelle trommelrem
DSC01829.jpg (72.41 KiB) 7905 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: trommelremmen Gazelle

Bericht door Maarten Waarlé »

Piet,
Ik weet niet precies wanneer ze begonnen zijn bij Gazelle met het maken van trommelremmen.
wat wel bekend is is dat de voorste trommelrem in het begin en in ieder geval tot framenummer 47xxxx (1936) aan de linker kant van de vork zat.
trommelrem aan de linker kant
trommelrem aan de linker kant
001.JPG (341.38 KiB) 7894 keer bekeken
Daarna werden ze rechts gemonteerd met dus een gespiegelde remankerplaat en gespiegelde remconstructie.
De fiets met bovengenoemd nummer heeft ook remstangen met gezette, omgebogen uiteinden van plaat later kwamen de stanguiteinde/gaffels uit een stuk staal met boutje en moer.
remstang uiteinde 12-5 (dec 1935) op de trapas cup
remstang uiteinde 12-5 (dec 1935) op de trapas cup
003.JPG (302.84 KiB) 7894 keer bekeken

Weer later na de oorlog kwam daar een messing/bronzen schroefje voor in de plaats.
Wat minder bekend is is dat de vroege trommelremmen de cup aan de trommelkant dieper in de naaf hebben liggen. De conus waar je de opvulringen en de ankerplaat op schuift is dan ook langer dan bij de latere.
Ook dit veranderde rond 1936 samen met het omkeren van de voornaaf.
De dubbele bevestiging van de achterste rem-ankerplaat werd kort na de oorlog gewijzigd in een enkele aan de onderkant van de framebuis.

Groeten,
Maarten
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: trommelremmen Gazelle

Bericht door pfcvos »

Maarten dank je wel voor de informatie.
nog niet opgehelderd of deze trommelremmen al bestonden in 1930.
In de fietsfolder van 1961 (volgens de database) staat dat Gazelle al 30 jaar eigen trommelremmen maakt.
Maar ja is dit waar of een beetje opschepperij?
we zoeken verder.
wellicht heeft iemand toch een vooroorlogse no 8 of 9, daar zou dit toch zichtbaar moeten zijn.
Of een folder uit die tijd waar tegen meerprijs deze trommelremmen te monteren waren.
Piet
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: trommelremmen Gazelle

Bericht door maartenB »

de catalogus van 1930 staan ze in elk geval nog niet in. Van de direct daarop volgende jaren heb ik geen documentatie.
Maar het moet ergens in 1931-33 geweest zijn, uit concurrentie overwegingen alleen al. Of ze gebruikten eerst SA naven. kan ook.

@ Maarten W
Van die links-rechts gemonteerde remmen is erg grappig om te weten, zat er een reden achter?

groet,
Maarten B
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: trommelremmen Gazelle

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten en Piet,

Ik heb geen idee wat de reden achter de wissel van links naar rechts is geweest. Bij de zeldzame vroege met trommelrem uitgevoerde Gazelles zie je het steeds terug.

In de bijna fotoloze en geplakte catalogus uit 1931 die ik heb (ik denk een drukkerij probeersel) staat ook nergens iets over trommelremmen.
Wel een interessant ding, de vraag wanneer ze nu echt begonnen zijn met de originele Gazelle trommelrem.
Ik heb er eens een gezien, een vroege die minder klinknagels had dan de 5 of 6 (ben ik effe kwijt) van de latere bekende trommelremmen.
Die naaf was ook een linkse dus vroege naaf .

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: trommelremmen Gazelle

Bericht door asterduc »

maartenB schreef:Van die links-rechts gemonteerde remmen is erg grappig om te weten, zat er een reden achter?
waar ik het vandaan heb weet ik niet meer, maar door het naar 'de andere kant' brengen van de voorrem tov de achterrem, ging de fiets gebalanceerder remmen.
Vandaar dat Gazelle besloot om de linkse rem naar rechts te verplaatsen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: trommelremmen Gazelle

Bericht door Eysfan »

In de Gazelle folder uit 1985 voor speciale uitvoeringen staat de volgende tekst over de links-rechts trommelrem:]
Gazelle links-rechts trommelrem.jpg
Gazelle links-rechts trommelrem.jpg (43.65 KiB) 7760 keer bekeken
Ik geloof er geen barst van dat het enig verschil maakt of die trommelrem in het voorwiel nu links of rechts zit. Waarschijnlijk is dit een fraaie marketing tekst, verzonnen 50 jaar nadat Gazelle de plaats van de rem wijzigde. Ik vermoed dat er destijds een productietechnische reden achter heeft gezeten en niet een wetenschappelijk onderzoek over gebalanceerd remmen.

Of heeft iemand hier een goed onderbouwde verklaring dat zoiets echt verschil maakt?

De betreffende folder is in zijn geheel te vinden in de documentatiebank.

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: trommelremmen Gazelle

Bericht door maartenB »

dit raadsel vraagt om een praktijktest in het clubblad! :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: trommelremmen Gazelle

Bericht door Hans van de Stouwe »

Er werdt toen door de rijwiel hersteller bij voorkeur de dynamo links geplaatst. Zou beter werken? Misschien heeft Gazelle zich daarom aangepast.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: trommelremmen Gazelle

Bericht door wimjansen »

Volgens mij heeft Sjoerd gelijk. Ook in de wereld van stoommachines, locomobielen en kermismachines vierde dit soort magisch denken een periode hoogtij. Het plaatsen van een cilinder centrisch, links of rechts, verschillende vormen vliegwielen enz. droegen bij aan het merkeigen karakter zonder echt technisch verschil te maken. Mechanica is een ingewikkeld vak en de leek was met een mooi verhaal snel gewonnen. Het werd er wel een kleurrijk geheel mee en Gazelle lijkt me eigenzinnig genoeg om zoiets om die reden in de markt te zetten.

Groet, Wim
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie