Weer een hoge bi erbij!

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten .

Je bent lekker bezig zo te zien .
Al contact gehad met John Malseed ivbm de spaken ?

Werk ze
Gerrit Kan
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

Hoi Gerrit,
Ik heb daar over nagedacht, maar omdat het achterwiel spaak 13 krijgt wil ik geen spaak 14 in het voorwiel. Ik vind dat de spaken in het voorwiel niet dunner mogen zijn dan in het achterwiel.
Daarom heb ik bij het voorwiel gekozen voor spaak 12, is maar weinig dikker dan spaak 13 en goed te krijgen bij een man in Meijel, die ook de draad er voor me op rolt.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Stakkes
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 dec 2013, 21.33

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Stakkes »

het ziet er naar uit dat het een fantastische fiets wordt voor je dochter.

Groeten
Stakkes
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

Zoals ik het andere bericht
( viewtopic.php?f=38&t=1964 ) te lezen is heb ik gebruikte spaken toegepast voor het achterwiel. Dat past wat beter bij het gebruikte uiterlijk van de fiets.
Heel apart zijn de originele spaaknippels, die ik op ca 40 van de 60 spaken in het voorwiel nog aantrof. Die hebben namelijk geen 4, maar 6 vlakjes om aan te grijpen met de spakensteller. Ik heb bij Velorama gekeken of meer oude fietsen deze nippels hebben en ik trof ze ook aan bij een Rudge hoge bi uit ca 1892.
Nou wilde ik die originele nippels namaken voor het achterwiel. De originele zijn van staal, maar ik heb kopietjes gedraaid/gevijld uit messing nippels. Best geslaagd, maar ik merk dat ze snel rond-draaien. De conclusie: 6 kantige spaaknippels zijn eigenlijk enkel effectief in staal.

Ziehier de originele nippel en de eerste ruwe versie van een kopie-nippel.
Voor het voorwiel ga ik er ook nog een stuk of 20 maken.
Bijlagen
het gespaakte achterwieltje
het gespaakte achterwieltje
IMG_0585.jpg (258.11 KiB) 7763 keer bekeken
de originele stalen nippel
de originele stalen nippel
IMG_0222Small.jpg (47.53 KiB) 7763 keer bekeken
vlnr staal, (ruwe) kopie, standaard messing nippel
vlnr staal, (ruwe) kopie, standaard messing nippel
IMG_0242 small.jpg (124.6 KiB) 7763 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Maarten,

Dat ziet er goed gelijkend uit die zeskant spaaknippel.
Lijkt me een heel gedoe om een gelijke zeskant te creeren.

In staal heb je het probleem dat je de schroefdraad niet kan maken begrijp ik?
Wat is dat spaak 13? Geen M3 geen M 2,5? of iets engels in die buurt..?

Groeten,
Maarten W.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

ik vijl de nippel in de draaibank en kan dan precies zien hoeveel ik hem draai, vanwege de drieklauw.

Ja ik heb me suf gezocht naar taps om die spaakdraad te kunnen tappen, maar heb ik niet gevonden. ik hou me zeer aanbevolen voor tips!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Maarten Waarlé »

Goed idee van die draaibank om je nippels gelijkmatig te vijlen.
Ik slijp wel eens zeskantmoeren af om ze te kunnen vernikkelen of zo maar erg snel wordt het een onregelmatig schots en scheef ding zo`n 6 kant.

Over de spaak 13 nippels ik heb eens zitten rommelen met zo`n spaak en nippel maar dat komt wel heel bruikbaar dicht bij M3 viel mij op.
De diameter van de gerolde draad is 2,8 of zo en dat is met M3 ook. Bij metrisch zit je altijd iets onder de gegeven maat bij buitenschroefdraad. Ik kan een M3 boutje door een spaaknippel heen draaien zonder dat deze te stroef of te los draait.
Misschien is dat nog wat?
spaak 14 daar heb ik zo geen voorbeeld van maar is dat niet de M3,5 van die Duitse leverancier?

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,
Hoop werk gedaan en mooi dat je zelf de nippels gaat maken. Een echt monnikenwerk lijkt me. Ik denk dat daar best veel tijd in gaat zitten toch?
Het stuur is ook fraai geworden. Denk je daar nog een echt oude patina op te krijgen? Meestal werken restaurateurs dan met bepaalde zuren om het oppervlak te bewerken. Alleen kom je daar bijna niet achter. Geheim van de smid zogezegd. Als je het alleen aan laat roesten is het oppervlak te egaal verroest om voor oud door te gaan. Door met verschillende zuren te werken krijg je oneffenheden die in oud materiaal ook zitten. Misschien leuk om daar mee te experimenteren.
In ieder geval straks een mooie hooghe voor je dochter.

Succes man, ik zie je snel weer.

Groeten,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel,
dat patina lukt wel hoor. Het ligt alweer een tijdje buiten en desnoods gaat er weer even S39 op. Nippels maken uit messing op basis van bestaande nippels kost niet veel tijd, 10 minuten per nippel ongeveer. Wat ik nu ga doen voor het voorwiel gaat veel meer tijd kosten. Zie hieronder.

Hoi Maarten,
Ik heb net geprobeerd: spaak 12 die ik in het voorwiel plaats is 2,7 mm dik en de draad is precies M3 !!
Dus in elk geval voor het voorwiel ga ik wel een 20-tal spaaknippels helemaal zelf draaien uit staal, nu snel even ergens een M3 x 0,5 tapje bestellen! Goeie tip van je.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

Momenteel bezig met het maken van de 20 missende spaaknippels voor het voorwiel. Basismateriaal is een spijker van 7 mm. Gaatje 2,5 mm erin boren, schroefdraad M3 erin tappen
nippel afdraaien, 6 platte vlakjes eraan vijlen, nog wat kanten afschuinen, nippel van de spijker zagen.
Nog wat polijsten, flink laten roesten en nauwelijks meer verschil zichtbaar met de 40 originele 19e eeuwse spaaknippels.

per nippel doe ik er iets van 20 minuten over, hoewel er af en toe een boortje breekt, dan duurt het wat langer.
Bijlagen
IMG_0827.JPG
IMG_0827.JPG (231.58 KiB) 7596 keer bekeken
IMG_0831.JPG
IMG_0831.JPG (115.47 KiB) 7596 keer bekeken
IMG_0833.JPG
IMG_0833.JPG (206.56 KiB) 7596 keer bekeken
IMG_0839.JPG
IMG_0839.JPG (155.77 KiB) 7596 keer bekeken
IMG_0841.JPG
IMG_0841.JPG (142.82 KiB) 7596 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie