Weer een hoge bi erbij!

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Michiel Röben »

Snap wel een beetje die opmerking over het verouderen Maarten. Maar dat is denk ik voor jou geen probleem. Het zadel kun je zoo een aantal tinten donkerder maken en die lak op de houten stuureinden zijn ook heel makkelijk met beits tot bijna zwart te krijgen, Maar dat zijn maar details...

Groeten,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

gerritkan schreef:
Ga je nog wat aan het uiterlijk doen ?
Geintje :D , neem ik aan? Wat zou ik er nog aan moeten doen? Die handvatten en zadel iets verouderen zou niet gek zijn, maar ik weet niet precies hoe ik dat aan moet pakken. Iemand tips?

Hier een plaatje van mijn dochter in actie.
Bijlagen
IMG_2140.jpg
IMG_2140.jpg (168.3 KiB) 7056 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Michiel Röben »

Oh gaaf man precies op maat. Nu moet ze niet nog wat gaan groeien dan is ie weer te klein. Dat zadel kun je gewoon verven met leerverf donkerbruin. Een beetje vegen voor het droog is maak het wat sleetser en de houten handvatten gewoon donkerbruin beitsen en dan aflakken. Eitje toch?

Michiel :lol:
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Michiel Röben »

Je kan het ook gewoon oud laten worden...

Michiel :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel,
Leuk jou weer eens te lezen op het forum! Dank voor de veroudertips. Deze fiets is een 52 inch dus daar moet ze wel even op kunnen hoor. Het stuur is gewoon nagemaakt uit de folder en daarna van andere fietsen met dit model stuur, geen racestuur dus. De hele remmerij is letterlijk van CMC gekopieerd.
Op die 13e sept. probeer ik met 2 hoge bi's te komen en bijvoorbeeld een kruisframe of de retro direct erbij.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Maarten Waarlé »

Prima idee wat Michiel aandraagt voor het kleuren van het zadel.
Maar je moet daarbij wel uitkijken welke verf je daarvoor koopt.

Ik heb dat zelf namelijk al eens verkeerd gedaan. Niet dat dat tot schade leid maar het is jammer van het geld en de moeite.
Er is verf die er op blijft staan en die moet je niet hebben.
Het moet indringverf zijn. Even dun als inkt en met een vreemde heftige geur (een snel verdampende oplosser).
Ik weet er niet precies een naam aan te geven maar indringverf is wel een gebruikte term.

Iets anders wat me op viel is dat de fiets nog geen afdekkap heeft bij de head.
Op foto`s van de Seidel & Naumann op jouw site is deze het best te zien. Mijn CMC mist het ook maar daar is het uitsteekseltje
net boven de uitsparing nog wel te zien. Daar dient het kapje achter gestoken te zitten.
Op de foto van de S&N op jouw site zit ook zo`n pennetje alleen is toevallig daar de kap er over omhoog geschoven en dus uit het zicht.
Ik denk dat jouw CMC (of familie van) dat ook wel kan gebruiken

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

heel goed dat je dat ziet!
Ik weet dat die kap er nog moet komen en het (afgebroken) pennetje zit ook nog bovenaan. Wellicht later nog eens. Het buigen van een mooi rond maar ook conisch deel lijkt me verschrikkelijk lastig. Of heb je tips?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat kapje heeft enige mate de eigenschappen van verenstaal.
Ik zou derhalve uitgaan van een plaat met wat meer koolstof. Hoe of waar je zo iets kan krijgen weet ik zo niet.
Meestal loop ik tegen zo iets aan bij een sloop of zo.

Voor het vormen zou je gebruik kunnen maken van een houten mal.
Ik zou die dan iets kleiner maken dan de head omdat dat materiaal de neiging heeft terug te veren.
Uiteraard eerst een groter stuk materiaal buigen en dan pas de binnen en buitenvorm er in slijpen/zagen.
Tot het laatste randje buigen lukt namelijk niet en als je wat overlap hebt komt die ronding wel goed.

Wat me ook opviel aan jouw fiets is dat de crank wat kiert op de as en dat de spie een doorgeslagen indruk maakt.
Aan de moerkant zit erg veel draad voorbij de moer.
Ik lap dat soort dingen bij mijn fietsen op door spieen weer dikker te maken en (en dat is lastig zonder goed gereedschap)ik
voorzie cranks waarvan de gaten ovaal zijn geworden van bussen die een betere passing geven.
Ik kan bij deze fiets niet inschatten wat de precieze mankementen zijn .Vaak zijn door valpartijen de assen krom en de kranks ook weer waarbij ze vaak op het spiegat ovaal buigen.
Big mess. Zie dat maar weer eens goed te krijgen.
Het ergst zijn assen die zo slingeren dat je de lagers niet meer kan afstellen of dat je ze ziet mee bewegen met een omwenteling. Hoge bi horror...

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
Ben voor een zadel naar een lederhandel gegaan en gezet dat het leer er oud uit moest zien. na enig overleg kwam dit eruit kleur 05 Dark Browwn van de firma Saphir
Bijlagen
WP_20140616_017.jpg
WP_20140616_017.jpg (210.54 KiB) 7021 keer bekeken
WP_20140825_007.jpg
WP_20140825_007.jpg (268.81 KiB) 7021 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Michiel Röben »

Dat ziet er toch prima uit Hans... Een Amerikaans zadel? Dacht ik te herkennen...

Michiel ;)
Plaats reactie