Weer een hoge bi erbij!

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

Beste forumleden,
Deze hoge bi heb ik gisteren opgehaald uit Duitsland. Gekocht via de ebay veiling voor een alleszins redelijke prijs.

Het is een 52 inch hoge (dat is de diameter van het voorwiel) en die maat is precies geschikt voor mijn dochter van 13, die graag hoge bi wil rijden. Dan ben ik niet te beroerd om er voor haar een klaar te maken :D

Bijzonder zijn de tangentiale (gekruiste) spaken, vooral de voornaaf is bijzonder omdat ze daar in een soort 'bakje' lopen.De achternaaf is van een model dat al veel bekender voorkomt, maar duidelijk wel origineel.

Ik zoek informatie over de afkomst. De fiets lijkt sprekend op de 'King of Clubs' van Coventry Machinists Co (CMC) uit 1887, maar de backbone (de dikke buis) is ovaal en in de catalogi uit die jaren staat dat die rond zou moeten zijn. ook het opstapje is niet van CMC, maar dat is misschien ooit vervangen.
Het grootste probleem qua identificatie is dat er geen framenummer in staat, en dat deed CMC altijd wel.
Nou leverden Duitse fabrieken als Adler en Opel gewoon de fietsen van CMC, wellicht in licentie gebouwd. Zo een zou het er kunnen zijn.

Het stuur is een schandvlek op de verder goed bewaarde fiets. Tegen de tijd dat ik deze hoge bi ga restaureren komt er weer het juiste stuur op te zitten.

Ik ben er blij mee, het is echt een bijzondere en uiterst zeldzame fiets erbij! En dat vind iemand dus gewoon in een boerenschuur in het Ruhrgebied .....

groet,
Maarten
IMG_9896.jpg
IMG_9896.jpg (162.36 KiB) 10625 keer bekeken
Bijlagen
IMG_0042.jpg
IMG_0042.jpg (149.13 KiB) 10625 keer bekeken
IMG_0041.jpg
IMG_0041.jpg (107.03 KiB) 10625 keer bekeken
IMG_0039.jpg
IMG_0039.jpg (148.55 KiB) 10625 keer bekeken
IMG_0037.jpg
IMG_0037.jpg (167.02 KiB) 10625 keer bekeken
IMG_9900.jpg
IMG_9900.jpg (123.42 KiB) 10625 keer bekeken
IMG_0034.jpg
IMG_0034.jpg (132.34 KiB) 10625 keer bekeken
IMG_0033.jpg
IMG_0033.jpg (119.45 KiB) 10625 keer bekeken
IMG_9899.jpg
IMG_9899.jpg (92.55 KiB) 10625 keer bekeken
IMG_0031.jpg
IMG_0031.jpg (190.37 KiB) 10625 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
theodorus
Berichten: 397
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door theodorus »

Gelukkig ook dit rijwiel is weer in een warm nest terecht gekomen.
het zou mooi zijn als er straks een dame mee rond rijdt in de club, wie weet of er dan nog meer dames op de hoge bi gaan rijden.
(een schaap over de dam effect)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

Ach Theo,
of die 'dame' een blijvertje is in het hoge bi-rijden is nog even afwachten, maar ik ga vast knutselen.

Hier nog 2 catalogus afbeeldingen:
- CMC van 1887, die lijkt er sprekend op
- Adler van 1891, toen was het achterwiel (ook bij CMC) flink vergroot. Verder is het volgens de beschrijving dezelfde fiets, maar op het plaatje staat hij met radiaal (recht) gespaakt wiel. Hij heeft wel het juiste zadel, trouwens.

groetjes,
Maarten
cmc 1887 king of clubs.jpg
cmc 1887 king of clubs.jpg (285.44 KiB) 10546 keer bekeken
adler 1891 Konig Club.jpg
adler 1891 Konig Club.jpg (326.26 KiB) 10546 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door HJvMontfort »

Ben ik nu jaloerser op uw dochter die zo'n mooie fiets krijgt of meer op u omdat u een dochter heeft die graag op de hooge bi wil rijden?

Ik ga er nog even over tobben, prachtig is hij wel!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 979
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door JasperA »

Je zult wel flink wat nieuwsgierige blikken hebben gehad met de hoge bi zo op de fietsendrager! :o

Alle respect voor je dochter dat ze het aandurft om op een hoge bi te stappen.

Veel plezier toegewenst met dit nieuwe project!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2365
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Maarten Waarlé »

Mooie fiets maarten,
Maar dat hadden we al uitgewisseld op de terugweg.
Ik ben verrast toch wel door de overeenkomsten van Adler met de
CMC king of club`s.
Ik ging er steeds van uit dat na het copieeren van de CMC special club door diverse duitse firma`s (S&N, Opel, Adler) deze bedrijven ervaren geworden haar eigen weg gingen qua ontwerpen. Blijkbaar is het breder toegepast dat copieeren. Coventry Machinist Co had wat dat betreft wel een voorkeurs positie of mogelijk hebben ze het zelf ook gepromoot , dat in licentie bouwen.
Overigens ;de vermoedelijke CMC special club kloon bij Peugeot lijkt dan weer meer op een Singer Challenge. Met die zadelveer en rubbers plat op de backbone. Ik bedenk nu schrijvende dat de Amerikanen ook wel gestart zijn met copieeren van Engelse fietsen (om snel tot een eigen model te komen).

Ik ben benieuwd of er nog een bewijs van origine te voorschijn komt op jouw fiets onder de lak dan wel.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

Ik zal die oude catalogi van Adler, Opel en Brennabor eens in de documentatiebank zetten. Ook Mégret, waarvan ik die kruisframe safety heb, bouwde (of enkel: verkocht) rond 1889 uitsluitend CMC modellen.

Hier een foto van de schoongemaakte achternaaf. Lagerwerk is nog in een puike staat. Het is een naaf van de bekende onderdelenleverancier Bown, model 'The Aeolus patent 1877'.
Op zich niet verrassend om die op een hoge bi tegen te komen, maar wél verrassend op een fiets waarvan ik denk dat het een CMC is. Ik zou denken dat zo'n vooraanstaande fabriek zijn lagers en naven wel zelf bouwde.
Bijlagen
IMG_0043.jpg
IMG_0043.jpg (124.7 KiB) 10419 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

Hoi Harrie en Jasper,
Ja dat trekt bekijks, zo achterop de auto. Ik ben vorig jaar foto's van mezelf met de hoge bi achterop de citroen DS tegengekomen op Facebook....
Deze fiets is van een wat normaler opstaphoogte dan de andere hoge bi waar ik zelf weleens op rij. Als hij klaar is zijn jullie welkom voor een proefrit hoor!
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Sandra »

Mooi man! Ja, je moet wat over hebben voor de kinderen :)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,
Leuk Project voor de winter...
Ik zag op de beurs in Berlicum een hoge bi stuur liggen dat volgens mij wel zou passen, heb je die ook gezien? Wat moet je nog maken? Stuurtje, remmerij en kledingbescherming? Dat valt wel mee toch? Of zijn de spaken zo slecht dat ze vervangen moeten worden?

Dat zadel is fraai. Ik heb ze nog niet zoveel op verenigingsfietsen gezien, zelfs nooit volgens mij. Ik vind het een prachtig zadel met die afstelmogelijkheden.

Even over mijn eigen Hoge... Heb jij afbeeldingen van andere Adlers? Wel toevallig dat de bi bij de rijwielhandel Adler vandaan komt. Het zegt natuurlijk nog niet veel over de herkomst maar ik heb in ieder geval een framenummer of liever gezegd een nummer op de voorvork. Ik dacht dat mijn fiets ook een CMC kloon was. Jij bent daar meer in thuis.

Succes met het opknappen en op de volgende opstapdag voor hoge bi's nog meer hoge bi's dus.

Groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie