Weer een hoge bi erbij!
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: Weer een hoge bi erbij!
Maarten,
Gaat lekker zo. Als het leer een dag zo gespannen en je houd het leer nat. Ik sluit de mal af met lak zodat er geen vocht intrekt. Je kun dan het leer van de mal afhalen en met een stempel je eigen logo in persen. Je eigen logo ontwerp je zoals je hem wilt. dan je dit in Paint (windows>bureauaccescoires) spiegelen. je kunt dan dit uitzagen, of buigen en op dik ijzer plakken met metaalcompound van Bison. Mijn stempel heb ik van 1,5mm plaat een strip laten afsnijden gewoon met een rond tangetje gevormden geplakt. Als pers heb ik de bankschroef gebruikt.
Maak, niet de zelfde fout als ik, de onderkant anders als de bovenzijde. Het voorkomt dan hopelijk dat je het stempel op de kop perst.
Gaat lekker zo. Als het leer een dag zo gespannen en je houd het leer nat. Ik sluit de mal af met lak zodat er geen vocht intrekt. Je kun dan het leer van de mal afhalen en met een stempel je eigen logo in persen. Je eigen logo ontwerp je zoals je hem wilt. dan je dit in Paint (windows>bureauaccescoires) spiegelen. je kunt dan dit uitzagen, of buigen en op dik ijzer plakken met metaalcompound van Bison. Mijn stempel heb ik van 1,5mm plaat een strip laten afsnijden gewoon met een rond tangetje gevormden geplakt. Als pers heb ik de bankschroef gebruikt.
Maak, niet de zelfde fout als ik, de onderkant anders als de bovenzijde. Het voorkomt dan hopelijk dat je het stempel op de kop perst.
- Bijlagen
-
- Stempel
- JFS.jpg (236.24 KiB) 7976 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
Re: Weer een hoge bi erbij!
Afgelopen dagen weer wat klusjes voor de hoge bi gedaan.
De pedalen waren nog erg goed, maar ze waren van ongelijke breedte. Bij nader inzien bleek het rubber ingekort of ingedroogd, en de pedalen zijn dan met andere asjes (onder de rubbers) zo te stellen dat ze smaller worden. Ik heb weer bredere asjes gemaakt en met wit rubber de bestaande pedaalrubbers verbreed. Niet helemaal gelukt, het is duidelijk te zien als je erop let, maar ik wilde de oude rubbers per se bewaren. Volgens een Duitse verzamelaar zijn het de originele rubbers van ca 1889-1890.
Beter gelukt vind ik het zadel. Zit er mooi op he? Op de foto's zie je ook het stuur-in-wording, en natuurlijk nog een project op de achtergrond waar ik ook veel vrije tijd in steek.
Fijne Pasen allemaal!
Maarten
De pedalen waren nog erg goed, maar ze waren van ongelijke breedte. Bij nader inzien bleek het rubber ingekort of ingedroogd, en de pedalen zijn dan met andere asjes (onder de rubbers) zo te stellen dat ze smaller worden. Ik heb weer bredere asjes gemaakt en met wit rubber de bestaande pedaalrubbers verbreed. Niet helemaal gelukt, het is duidelijk te zien als je erop let, maar ik wilde de oude rubbers per se bewaren. Volgens een Duitse verzamelaar zijn het de originele rubbers van ca 1889-1890.
Beter gelukt vind ik het zadel. Zit er mooi op he? Op de foto's zie je ook het stuur-in-wording, en natuurlijk nog een project op de achtergrond waar ik ook veel vrije tijd in steek.
Fijne Pasen allemaal!
Maarten
- Bijlagen
-
- IMAG0476.jpg (109.87 KiB) 7932 keer bekeken
-
- IMAG0475.jpg (102.07 KiB) 7932 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2371
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Weer een hoge bi erbij!
Ziet er goed uit Maarten,
Ook de pedalen vind ik . Soms moet je wat afstand nemen van zo`n deelproject om er tevreden over te kunnen zijn.
Dat merkte ik tenminste bij m`n safety project.
Veel werk ook weer.
Ik zie daar nog een velg zonder spaken...
Succes en goeie paasdagen ook!
Maarten W.
Ook de pedalen vind ik . Soms moet je wat afstand nemen van zo`n deelproject om er tevreden over te kunnen zijn.
Dat merkte ik tenminste bij m`n safety project.
Veel werk ook weer.
Ik zie daar nog een velg zonder spaken...
Succes en goeie paasdagen ook!
Maarten W.
Re: Weer een hoge bi erbij!
en nog maar eens een tussenstandje. Het begint nu een overzichtelijke klus te worden, maar zondag rijdt hij zeker nog niet mee!
- Bijlagen
-
- IMAG0483.jpg (129.28 KiB) 7889 keer bekeken
-
- IMAG0482.jpg (116.09 KiB) 7889 keer bekeken
-
- IMAG0481.jpg (158.73 KiB) 7889 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: Weer een hoge bi erbij!
Wat een prachtige fiets! Blijf me afvragen of je voor de aanvang van zo'n project inziet wat er moet gebeuren of dat er hier en daar bijzondere verassingen waren?
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
de hoge bi voor Lian is klaar !
Na bijna een jaar restaureren en het bijmaken van verschrikkelijk veel onderdelen is de hoge bi klaar.
eerst nog maar 2 plaatjes van de staat bij aanschaf: Ik kocht de fiets op ebay.de omdat mijn dochter Lian van 14 ook graag hoge bi wilde rijden.
Op het feest van Kaspar en Michiel in Utrecht op 13 sept. gaat dat gebeuren, ze is al aan het oefenen.
Het model is een CMC, (Coventry Machinists Co.) maar dan zeer waarschijnlijk een Duitse licentiebouw. Het zou bijvoorbeeld een Adler kunnen zijn.
Uitgaande van het CMC-concept heb ik de volgende delen bijgemaakt:
- beide stuurhelften
- handvatten van hout
- remlepel op het wiel en bevestigingsdingetje en veertje
- de 'jasbeschermer', de veer die onder de backbone zit en met het stuur meedraait
- alle achterspaken zijn nieuw gemaakt, net als de spaaknippels
- 20 van de 60 voorspaken zijn venieuw, de 20 bijhorende spaaknippels heb ik nagemaakt.
- de handle voor de rem die langs het stuur loopt. Het handvat daarvan heb ik vanbuffelhoorn gemaakt, leuk materiaal dat zich laat bewerken als handhout. Voor 6 euro kocht ik een 'hoorntje' van 15 cm. op ebay.de
- het leer van het zadel.
- de 'veertjes' en bijbehorende schroefjes voor de oliegaatjes boven de voorwiellagers.
- dan heb ik nog flink schoongemaakt, hier en daar wat herlakt, scheuren in de voorvelg gelast en nieuwe banden aangebracht.
Best een klus dus. Maar hij rijdt mooi strak met dat kruisgespaakte wiel, de ovale backbone en de holle voorvelg. Was een mooi project!
eerst nog maar 2 plaatjes van de staat bij aanschaf: Ik kocht de fiets op ebay.de omdat mijn dochter Lian van 14 ook graag hoge bi wilde rijden.
Op het feest van Kaspar en Michiel in Utrecht op 13 sept. gaat dat gebeuren, ze is al aan het oefenen.
Het model is een CMC, (Coventry Machinists Co.) maar dan zeer waarschijnlijk een Duitse licentiebouw. Het zou bijvoorbeeld een Adler kunnen zijn.
Uitgaande van het CMC-concept heb ik de volgende delen bijgemaakt:
- beide stuurhelften
- handvatten van hout
- remlepel op het wiel en bevestigingsdingetje en veertje
- de 'jasbeschermer', de veer die onder de backbone zit en met het stuur meedraait
- alle achterspaken zijn nieuw gemaakt, net als de spaaknippels
- 20 van de 60 voorspaken zijn venieuw, de 20 bijhorende spaaknippels heb ik nagemaakt.
- de handle voor de rem die langs het stuur loopt. Het handvat daarvan heb ik vanbuffelhoorn gemaakt, leuk materiaal dat zich laat bewerken als handhout. Voor 6 euro kocht ik een 'hoorntje' van 15 cm. op ebay.de
- het leer van het zadel.
- de 'veertjes' en bijbehorende schroefjes voor de oliegaatjes boven de voorwiellagers.
- dan heb ik nog flink schoongemaakt, hier en daar wat herlakt, scheuren in de voorvelg gelast en nieuwe banden aangebracht.
Best een klus dus. Maar hij rijdt mooi strak met dat kruisgespaakte wiel, de ovale backbone en de holle voorvelg. Was een mooi project!
- Bijlagen
-
- IMG_2124.JPG (490.85 KiB) 7713 keer bekeken
-
- IMG_2125.JPG (381.81 KiB) 7713 keer bekeken
-
- IMG_2126.JPG (516.46 KiB) 7713 keer bekeken
-
- IMG_2127.JPG (399.13 KiB) 7713 keer bekeken
-
- IMG_2128.JPG (314.25 KiB) 7713 keer bekeken
-
- IMG_2131.JPG (320.3 KiB) 7713 keer bekeken
-
- IMG_2133.JPG (203.45 KiB) 7713 keer bekeken
-
- IMG_2132.JPG (292.27 KiB) 7713 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Weer een hoge bi erbij!
Heel mooi Maarten!
groetjes Mark
groetjes Mark
Re: Weer een hoge bi erbij!
Hallo Maarten .
Je hebt er weer een mooie fiets van gemaakt .
Ziet er goed uit .
Ga je nog wat aan het uiterlijk doen ?
Je hebt er weer een mooie fiets van gemaakt .
Ziet er goed uit .
Ga je nog wat aan het uiterlijk doen ?
Re: Weer een hoge bi erbij!
erg mooi resultaat Maarten ; alleen de lak van de handvatten en het nieuwe leer vind ik wat opzichtig tegenover de rest van het rijwiel ; kan dit geen ,,verouderingsproces,, ondergaan ?
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Weer een hoge bi erbij!
Hoi Maarten,
Wauw man, echt een mooie bi geworden. Gaf ook dat "race stuur" Was het een soort race bi? Ik zie hem graag in levende lijve en ben heel benieuwd hoe je dochter de bi vind fietsen. Neem je zelf nog een bi mee of "gewoon" een safety?
Ik hoop echt dat er behoorlijk wat hoge bi's komen de 13e september in Utrecht. We zijn nu met de laatste voorbereidingen bezig. Toch flink wat vergaderingen gehad en te gast geweest bij het Spoorwegmuseum. Ik kwam er als kind al redelijk vaak maar het is zo'n mooi museum geworden. Jullie zullen het wel zien op die zondag de 13e september. Het wordt denk ik een heel bijzondere dag voor ons...
Hartelijke groeten allemaal,
Kaspar en ik hopen dat jullie in grote getale zullen komen
Michiel
Wauw man, echt een mooie bi geworden. Gaf ook dat "race stuur" Was het een soort race bi? Ik zie hem graag in levende lijve en ben heel benieuwd hoe je dochter de bi vind fietsen. Neem je zelf nog een bi mee of "gewoon" een safety?
Ik hoop echt dat er behoorlijk wat hoge bi's komen de 13e september in Utrecht. We zijn nu met de laatste voorbereidingen bezig. Toch flink wat vergaderingen gehad en te gast geweest bij het Spoorwegmuseum. Ik kwam er als kind al redelijk vaak maar het is zo'n mooi museum geworden. Jullie zullen het wel zien op die zondag de 13e september. Het wordt denk ik een heel bijzondere dag voor ons...
Hartelijke groeten allemaal,
Kaspar en ik hopen dat jullie in grote getale zullen komen
Michiel