Weer een hoge bi erbij!
Re: Weer een hoge bi erbij!
Hallo Maarten .
Je bent lekker bezig zo te zien .
Al contact gehad met John Malseed ivbm de spaken ?
Werk ze
Gerrit Kan
Je bent lekker bezig zo te zien .
Al contact gehad met John Malseed ivbm de spaken ?
Werk ze
Gerrit Kan
Re: Weer een hoge bi erbij!
Hoi Gerrit,
Ik heb daar over nagedacht, maar omdat het achterwiel spaak 13 krijgt wil ik geen spaak 14 in het voorwiel. Ik vind dat de spaken in het voorwiel niet dunner mogen zijn dan in het achterwiel.
Daarom heb ik bij het voorwiel gekozen voor spaak 12, is maar weinig dikker dan spaak 13 en goed te krijgen bij een man in Meijel, die ook de draad er voor me op rolt.
groetjes,
Maarten
Ik heb daar over nagedacht, maar omdat het achterwiel spaak 13 krijgt wil ik geen spaak 14 in het voorwiel. Ik vind dat de spaken in het voorwiel niet dunner mogen zijn dan in het achterwiel.
Daarom heb ik bij het voorwiel gekozen voor spaak 12, is maar weinig dikker dan spaak 13 en goed te krijgen bij een man in Meijel, die ook de draad er voor me op rolt.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Weer een hoge bi erbij!
het ziet er naar uit dat het een fantastische fiets wordt voor je dochter.
Groeten
Stakkes
Groeten
Stakkes
Re: Weer een hoge bi erbij!
Zoals ik het andere bericht
( viewtopic.php?f=38&t=1964 ) te lezen is heb ik gebruikte spaken toegepast voor het achterwiel. Dat past wat beter bij het gebruikte uiterlijk van de fiets.
Heel apart zijn de originele spaaknippels, die ik op ca 40 van de 60 spaken in het voorwiel nog aantrof. Die hebben namelijk geen 4, maar 6 vlakjes om aan te grijpen met de spakensteller. Ik heb bij Velorama gekeken of meer oude fietsen deze nippels hebben en ik trof ze ook aan bij een Rudge hoge bi uit ca 1892.
Nou wilde ik die originele nippels namaken voor het achterwiel. De originele zijn van staal, maar ik heb kopietjes gedraaid/gevijld uit messing nippels. Best geslaagd, maar ik merk dat ze snel rond-draaien. De conclusie: 6 kantige spaaknippels zijn eigenlijk enkel effectief in staal.
Ziehier de originele nippel en de eerste ruwe versie van een kopie-nippel.
Voor het voorwiel ga ik er ook nog een stuk of 20 maken.
( viewtopic.php?f=38&t=1964 ) te lezen is heb ik gebruikte spaken toegepast voor het achterwiel. Dat past wat beter bij het gebruikte uiterlijk van de fiets.
Heel apart zijn de originele spaaknippels, die ik op ca 40 van de 60 spaken in het voorwiel nog aantrof. Die hebben namelijk geen 4, maar 6 vlakjes om aan te grijpen met de spakensteller. Ik heb bij Velorama gekeken of meer oude fietsen deze nippels hebben en ik trof ze ook aan bij een Rudge hoge bi uit ca 1892.
Nou wilde ik die originele nippels namaken voor het achterwiel. De originele zijn van staal, maar ik heb kopietjes gedraaid/gevijld uit messing nippels. Best geslaagd, maar ik merk dat ze snel rond-draaien. De conclusie: 6 kantige spaaknippels zijn eigenlijk enkel effectief in staal.
Ziehier de originele nippel en de eerste ruwe versie van een kopie-nippel.
Voor het voorwiel ga ik er ook nog een stuk of 20 maken.
- Bijlagen
-
- het gespaakte achterwieltje
- IMG_0585.jpg (258.11 KiB) 7770 keer bekeken
-
- de originele stalen nippel
- IMG_0222Small.jpg (47.53 KiB) 7770 keer bekeken
-
- vlnr staal, (ruwe) kopie, standaard messing nippel
- IMG_0242 small.jpg (124.6 KiB) 7770 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2371
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Weer een hoge bi erbij!
Ha Maarten,
Dat ziet er goed gelijkend uit die zeskant spaaknippel.
Lijkt me een heel gedoe om een gelijke zeskant te creeren.
In staal heb je het probleem dat je de schroefdraad niet kan maken begrijp ik?
Wat is dat spaak 13? Geen M3 geen M 2,5? of iets engels in die buurt..?
Groeten,
Maarten W.
Dat ziet er goed gelijkend uit die zeskant spaaknippel.
Lijkt me een heel gedoe om een gelijke zeskant te creeren.
In staal heb je het probleem dat je de schroefdraad niet kan maken begrijp ik?
Wat is dat spaak 13? Geen M3 geen M 2,5? of iets engels in die buurt..?
Groeten,
Maarten W.
Re: Weer een hoge bi erbij!
ik vijl de nippel in de draaibank en kan dan precies zien hoeveel ik hem draai, vanwege de drieklauw.
Ja ik heb me suf gezocht naar taps om die spaakdraad te kunnen tappen, maar heb ik niet gevonden. ik hou me zeer aanbevolen voor tips!
Ja ik heb me suf gezocht naar taps om die spaakdraad te kunnen tappen, maar heb ik niet gevonden. ik hou me zeer aanbevolen voor tips!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2371
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Weer een hoge bi erbij!
Goed idee van die draaibank om je nippels gelijkmatig te vijlen.
Ik slijp wel eens zeskantmoeren af om ze te kunnen vernikkelen of zo maar erg snel wordt het een onregelmatig schots en scheef ding zo`n 6 kant.
Over de spaak 13 nippels ik heb eens zitten rommelen met zo`n spaak en nippel maar dat komt wel heel bruikbaar dicht bij M3 viel mij op.
De diameter van de gerolde draad is 2,8 of zo en dat is met M3 ook. Bij metrisch zit je altijd iets onder de gegeven maat bij buitenschroefdraad. Ik kan een M3 boutje door een spaaknippel heen draaien zonder dat deze te stroef of te los draait.
Misschien is dat nog wat?
spaak 14 daar heb ik zo geen voorbeeld van maar is dat niet de M3,5 van die Duitse leverancier?
Groeten,
Maarten
Ik slijp wel eens zeskantmoeren af om ze te kunnen vernikkelen of zo maar erg snel wordt het een onregelmatig schots en scheef ding zo`n 6 kant.
Over de spaak 13 nippels ik heb eens zitten rommelen met zo`n spaak en nippel maar dat komt wel heel bruikbaar dicht bij M3 viel mij op.
De diameter van de gerolde draad is 2,8 of zo en dat is met M3 ook. Bij metrisch zit je altijd iets onder de gegeven maat bij buitenschroefdraad. Ik kan een M3 boutje door een spaaknippel heen draaien zonder dat deze te stroef of te los draait.
Misschien is dat nog wat?
spaak 14 daar heb ik zo geen voorbeeld van maar is dat niet de M3,5 van die Duitse leverancier?
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Weer een hoge bi erbij!
Hoi Maarten,
Hoop werk gedaan en mooi dat je zelf de nippels gaat maken. Een echt monnikenwerk lijkt me. Ik denk dat daar best veel tijd in gaat zitten toch?
Het stuur is ook fraai geworden. Denk je daar nog een echt oude patina op te krijgen? Meestal werken restaurateurs dan met bepaalde zuren om het oppervlak te bewerken. Alleen kom je daar bijna niet achter. Geheim van de smid zogezegd. Als je het alleen aan laat roesten is het oppervlak te egaal verroest om voor oud door te gaan. Door met verschillende zuren te werken krijg je oneffenheden die in oud materiaal ook zitten. Misschien leuk om daar mee te experimenteren.
In ieder geval straks een mooie hooghe voor je dochter.
Succes man, ik zie je snel weer.
Groeten,
Michiel
Hoop werk gedaan en mooi dat je zelf de nippels gaat maken. Een echt monnikenwerk lijkt me. Ik denk dat daar best veel tijd in gaat zitten toch?
Het stuur is ook fraai geworden. Denk je daar nog een echt oude patina op te krijgen? Meestal werken restaurateurs dan met bepaalde zuren om het oppervlak te bewerken. Alleen kom je daar bijna niet achter. Geheim van de smid zogezegd. Als je het alleen aan laat roesten is het oppervlak te egaal verroest om voor oud door te gaan. Door met verschillende zuren te werken krijg je oneffenheden die in oud materiaal ook zitten. Misschien leuk om daar mee te experimenteren.
In ieder geval straks een mooie hooghe voor je dochter.
Succes man, ik zie je snel weer.
Groeten,
Michiel
Re: Weer een hoge bi erbij!
Hoi Michiel,
dat patina lukt wel hoor. Het ligt alweer een tijdje buiten en desnoods gaat er weer even S39 op. Nippels maken uit messing op basis van bestaande nippels kost niet veel tijd, 10 minuten per nippel ongeveer. Wat ik nu ga doen voor het voorwiel gaat veel meer tijd kosten. Zie hieronder.
Hoi Maarten,
Ik heb net geprobeerd: spaak 12 die ik in het voorwiel plaats is 2,7 mm dik en de draad is precies M3 !!
Dus in elk geval voor het voorwiel ga ik wel een 20-tal spaaknippels helemaal zelf draaien uit staal, nu snel even ergens een M3 x 0,5 tapje bestellen! Goeie tip van je.
groetjes,
Maarten
dat patina lukt wel hoor. Het ligt alweer een tijdje buiten en desnoods gaat er weer even S39 op. Nippels maken uit messing op basis van bestaande nippels kost niet veel tijd, 10 minuten per nippel ongeveer. Wat ik nu ga doen voor het voorwiel gaat veel meer tijd kosten. Zie hieronder.
Hoi Maarten,
Ik heb net geprobeerd: spaak 12 die ik in het voorwiel plaats is 2,7 mm dik en de draad is precies M3 !!
Dus in elk geval voor het voorwiel ga ik wel een 20-tal spaaknippels helemaal zelf draaien uit staal, nu snel even ergens een M3 x 0,5 tapje bestellen! Goeie tip van je.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Weer een hoge bi erbij!
Momenteel bezig met het maken van de 20 missende spaaknippels voor het voorwiel. Basismateriaal is een spijker van 7 mm. Gaatje 2,5 mm erin boren, schroefdraad M3 erin tappen
nippel afdraaien, 6 platte vlakjes eraan vijlen, nog wat kanten afschuinen, nippel van de spijker zagen.
Nog wat polijsten, flink laten roesten en nauwelijks meer verschil zichtbaar met de 40 originele 19e eeuwse spaaknippels.
per nippel doe ik er iets van 20 minuten over, hoewel er af en toe een boortje breekt, dan duurt het wat langer.
nippel afdraaien, 6 platte vlakjes eraan vijlen, nog wat kanten afschuinen, nippel van de spijker zagen.
Nog wat polijsten, flink laten roesten en nauwelijks meer verschil zichtbaar met de 40 originele 19e eeuwse spaaknippels.
per nippel doe ik er iets van 20 minuten over, hoewel er af en toe een boortje breekt, dan duurt het wat langer.
- Bijlagen
-
- IMG_0827.JPG (231.58 KiB) 7603 keer bekeken
-
- IMG_0831.JPG (115.47 KiB) 7603 keer bekeken
-
- IMG_0833.JPG (206.56 KiB) 7603 keer bekeken
-
- IMG_0839.JPG (155.77 KiB) 7603 keer bekeken
-
- IMG_0841.JPG (142.82 KiB) 7603 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net