Weer een hoge bi erbij!

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 978
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door JasperA »

Zuinig op zijn dus straks! Wel prettig dat je een manier hebt gevonden ze op een gelijkende manier na te maken! En dat het arbeidsintensief is geeft het toch ook wel weer een extra dimensie... :D
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2360
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Maarten Waarlé »

Ziet er goed uit Maarten.

En een hoop werk ,dat geloof ik meteen.

Wel een noodzaak als je dit oude materiaal gaat restaureren: een draaibank en een dosis voorstellingsvermogen.

Groeten,
Maarten W
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door gerritkan »

Je kan straks zo het klooster in na dit monniken werk .
Maar weet uit ervaring dat als je klaar bent het veel voldoening geeft .

Gerrit
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,
Ziet er prima uit. Het is dat ik geen plaats heb voor een draaibank, je krijgt er zo zin in. Leuk dat je het beeldverslag op het forum zet. Dat maakt het allemaal veel duidelijker dan alleen beschrijven en maten geven. Ga zo door! Inspirerend hoor.

Groeten, Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Michiel Röben »

Hoi, nog even Maarten,

Komt de hardheid/zachtheid overeen met het originele materiaal of moet het nog worden gehard? Weet je wat over hardheden en de verschillen van je gebruikte materiaal?

Michiel ;)
Durabo88
Berichten: 2561
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Gebruik je wel boor of tapolie bij het boren en tappen? Het ziet er nl nogal droog uit. Dan is het ook niet gek dat er boortjes breken.

Succes!

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

dank voor de reacties!

Over boor en tapolie: ja, gebruik ik, maar heb ik voor de fotos weggepoetst..... die boortjes breken af en toe omdat er ergens in mijn draaibank toch wat speling zit. Ze hebben dus de neiging om wat te wringen. Maar daar maak ik me niet al te druk om. Bij 19e eeuwse fietsen zit bij de moeren vaak genoeg het gat niet in het midden. Ze rommelden echt maar wat aan, denk ik weleens. Onderdelen waren ook niet uitwisselbaar. Alles werd op maat gemaakt en daarna voorzien van 2 ingeslagen nummertjes.

En Michiel, harden van spaaknippels hoeft natuurlijk niet, ik neem juist spijkers als basismateriaal omdat dat een lekker lage kwaliteit staal is, goed te bewerken. Bedenk dat spaaknippels normaal gesproken van messing zijn en dat is nog veeeel zachter.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

Ik zal er niet teveel over uitweiden, maar volgens de methode Maarten Waarlé ben ik het zadel aan het maken. Het leer dat ik had was deels te dik (10 mm!) en dat heb ik aan de onderzijde, de ruwe kant, met een lamellenschijf op de slijpschijf gewoon wat dunner gemaakt.
Het leer laat zich heel aardig bewerken.
Bijlagen
IMG_0887.jpg
IMG_0887.jpg (186.42 KiB) 7138 keer bekeken
IMG_0886.jpg
IMG_0886.jpg (184.07 KiB) 7138 keer bekeken
IMG_0885.jpg
IMG_0885.jpg (179.65 KiB) 7138 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten .

Weer wat anders als creatief met kurk zoals Theo en Thea deden .
Heb je de mal ook zelf gemaakt , ik vond jet wat lastig om te controleren of hij wel symmetrisch was .
Heb toen mallen van karton gemaakt .
Jouw product ziet er goed uit .

Gerrit Kan
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door maartenB »

Ja de houten mal heb ik ook zelf gemaakt, van de week was het mooi weer en dan is het een paar uur schuren en met rasp en vijl en vooral heel veel kijken naar bestaande zadels. Ik hoop dat het na droging net zo mooi van de mal komt als het er nu op zit.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie