Gevonden Gazelle

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door Michiel Röben »

Maar die 2 gaatjes boven het witte vlak zijn van een typisch jaren 80 verschijnsel: reflector. Die werden verkocht in de variaties of op de drager met een afstelbare beugel of montage op het achterspatbord. Gewoon dicht solderen met hardsoldeer of koperen plaatje en soldeertin.

Ik vind het best een leuke fiets. Misschien heeft iemand nog wel de originele cranks voor je liggen.

succes met het herstellen,

Michiel ;)
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door Jan Benning »

Bedankt allen voor de reacties, in het bijzonder Maarten en Ad voor de foto's!

Vanochtend heb ik even heel vlug wat gepoetst met Commandant nr 4 om te kijken of er nog wat van de lak te maken is en ik moet zeggen dat het me niet tegenviel. Oordeel zelf:
IMG_1875.JPG
IMG_1875.JPG (402.24 KiB) 4031 keer bekeken
IMG_1877.JPG
IMG_1877.JPG (392.48 KiB) 4031 keer bekeken
Het dealerplaatje:
IMG_1880.JPG
IMG_1880.JPG (214.67 KiB) 4031 keer bekeken
Wat de framemaat betreft: ik meet 63,5 cm van hart trapas tot bovenkant zadelbuis. Het is dus een wat grotere fiets en eigenlijk te groot voor iemand van 1,75m zoals ik (denk ik?).

Vermoedelijk ga ik voor het zo goed mogelijk poetsen/bijwerken van de lak en ga ik er naar streven er weer een zo origineel mogelijke fiets van te maken. Daarbij heb ik wel een hoop onderdelen nodig, dus schroom niet mij die aan te bieden... :lol: :roll:

Bedankt Michiel voor de informatie over de gaatjes boven het witte gedeelte van het achterspatbord; weer wat geleerd!

Kleine toevoeging: zie http://zundapp-racing.net23.net/Untitled-8.htm voor foto's van het pand van de dealer die de fiets geleverd heeft.
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door EdMondain »

Hallo Jan,

Mijn Gazelle uit 1934 heeft hetzelfde plaatje van de verkoper uit Groningen. Een mooi winkelpand uit de glorietijd van de fiets.

De maat 63,5 is volgens mij vrij zeldzaam voor een Gazelle toerfiets.

Succes met je project.

Groet van Edmond.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 93
Lid geworden op: 7 jul 2012, 20.00
Locatie: Helmond

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door Gerard »

Dag Jan,
Hierbij twee plaatjes van Glaude (Glaudeeeeee, kan geen accent aigu plaatsen) uit Groningen.
De eerste op een fiets uit 1957 en de tweede op een fiets uit 1966. Zag nu pas aan jouw foto dat er 'Gazelle' onder Glaude staat. Op de versie van 1966 is dat verdwenen.
foto53.JPG
foto53.JPG (416.11 KiB) 3994 keer bekeken
foto44.JPG
foto44.JPG (484.76 KiB) 3994 keer bekeken
De eerste foto als leidraad voor restauratie, als je zover wilt gaan met dit plaatje ;-) De achtergrond is dus zwart, maar dat vermoeden had je natuurlijk al.
Ik zou de fiets lekker rijdbaar maken, gebruiken en hem een keer ergens laten staan, voor de volgende vinder!
Succes!
Gerard.

PS Het schijnt dat Glaude zelf Gazelle fietsen afmonteerde in Groningen, weet iemand hier iets van?
Zal maar een nieuw topic maken.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door Nick013 »

Leuke fiets! Deze verdient het zeker om als mooie gebruikersfiets door het leven te gaan ipv de oud ijzerboer! 8-)
Less is more :mrgreen:
Plaats reactie