Gevonden Gazelle

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Gevonden Gazelle

Bericht door Jan Benning »

Goedemorgen iedereen,

Onlangs vond ik deze oude Gazelle herenfiets.
IMG_1851.JPG
IMG_1851.JPG (424.51 KiB) 8256 keer bekeken
IMG_1856.JPG
IMG_1856.JPG (365.1 KiB) 8256 keer bekeken
IMG_1855.JPG
IMG_1855.JPG (218.3 KiB) 8256 keer bekeken
IMG_1853.JPG
IMG_1853.JPG (361.14 KiB) 8256 keer bekeken
IMG_1852.JPG
IMG_1852.JPG (315.38 KiB) 8256 keer bekeken
IMG_1857.JPG
IMG_1857.JPG (277.42 KiB) 8256 keer bekeken
Het framenummer is 643818, wat betekent dat de fiets uit 1940 stamt? Ik ben wel benieuwd of iemand het type kan achterhalen en wat er wel en niet origineel is aan de fiets. Het achterwiel is sowieso niet origineel (want uit 1982) net als bijvoorbeeld de trappers en de kettingkast.

Waarvoor dienen de gaatjes in het achterspatbord? Iemand die me dat kan vertellen? Is de velg van het voorwiel origineel? Het lijkt me verchroomd met een zwarte streep over het midden.

Rest nog de vraag wat te doen met deze fiets..Opknappen? Mwah..ik denk dat de fiets nogal lang buiten heeft gestaan gezien de staat van de lak en de afwezigheid van biezen. Misschien maar gewoon een goed rijdende gebruiksfiets van maken?

groet,
Jan
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door maartenB »

gaatjes in achterscherm waren voor de ooit gemonteerde jasbeschermers, die hebben een soort frame dat binnen in het spatbord met boutjes werd gemonteerd.
Ik heb er een liggen voor een project van me, dus als je fotos wilt zien kan ik ze maken.
Verder lijkt de fiets me inderdaad niet de moeite om te restaureren, maar het kan dat anderen daar heel anders over denken.
Is het zadel Lepper of met Gazelle logo?.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door Jan Benning »

Bedankt voor je reactie Maarten. Als je een foto zou willen maken: graag! Ik ben wel benieuwd hoe dat er precies uitziet.
Het zadel is een Lepper (waarvan het leer in erg slechte staat verkeerd)
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door regina »

ahaaa dus daar is ie was hem al kwijt na een avondje stappen ik kon hem toen niet meer terugvinden hahaha maar in elk geval veel succes ermee tja restauren of niet ik zou in elk geval toch kiezen voor behoud van de fiets ook al ga je hem gebruiken dus zowiezo een grondige beurt geven antieroest enz. groetjes regina
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door EdMondain »

Hallo Jan,

Gezien de ouderdom vind ik de fiets zeker de moeite waard om er een mooie gebruiksfiets van te maken.
Het voorwiel lijkt me wel origineel. Die streep hebben ze heel lang toegepast.
Waarschijnlijk zit er ook nog het oude type tandwiel op. Op de crank staat
Gazelle met een hoofdletter en het blad is vastgemaakt met 5 boutjes.

Groet van Edmond.
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door Jan Benning »

@Regina: Je bedoelt te zeggen dat het jouw fiets is? Als je hem kwijt bent geraakt na een avondje stappen, is dat wel een jaar of 10 geleden gok ik... :lol: Deze fiets heeft een hele tijd niet gereden, gezien de staat van de banden..Bovendien was je toch een eindje uit de richting geraakt.. ;)

@EdMondain: Ik vind het ook zeker de moeite waard er een gebruiksfiets van te maken, al is het alleen al omdat ik het zonde vind een oude fiets bij het oud ijzer te doen. Ik heb net nog even gekeken naar de cranks en tandwiel: die zijn ooit vervangen lijkt mij. Zie de foto's hieronder.
IMG_1861.JPG
IMG_1861.JPG (288.53 KiB) 8237 keer bekeken
IMG_1860.JPG
IMG_1860.JPG (273.85 KiB) 8237 keer bekeken
IMG_1859.JPG
IMG_1859.JPG (302.84 KiB) 8237 keer bekeken
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door asterduc »

ik sluit mij aan bij Maarten, Regina en Edmond, ... opmaken die fiets.
Elke andere beslissing is een foute beslissing.

en dan kun je een paar kanten op.

Gezien de slechte staat en de leeftijd van de fiets zou ik gaan voor een kompleetrestauratie. Dat kost veel moeite, evenveel geld, een lading kennis en je moet echt idealist zijn om dit tot een goed einde te brengen.
Die kennis en idealisme vind je hier op het forum, geld en tijd niet.

Alternatief zou je hem technisch in orde kunnen maken en er netjes laten uitzien. Dat geeft veel voldoening en hoeft niet veel moeite en geld te kosten.

Zolang je hem maar niet ombouwt tot caféracer sla je hier niemand tegen de oren.

Ik sta mezelf wel af te vragen of dit nu een gewoon of een groot frame is, of iets daar tussenin.
Kun je ook eens kijken welke naam er op het handelaarsplaatje staat?
Spek plaatste het plaatje ook steeds onderaan het spatbord, maar die had niet die ovale vorm.

Vraagje aan de kenners: moet deze bagagedrager reeds 4 montagehaakjes hebben voor leren riempjes of zijn die pas begin jaren 40 gekomen?

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door maartenB »

Ik beschouw mezelf niet als Gazelle kenner, maar de 4 haakjes voor riempjes zijn over het algemeen iets typisch voor-oorlogs. Deze fiets zou ze zeker ook moeten hebben. Ik denk alle Gazelles met origineel fabrieks-rekje tot ca 1946-47 (en misschien nog een paar jaar later?)
Ik heb een originele Gazelle van 1939 en had er een van 1946, die hebben/hadden beide die haakjes. Zie foto.

En bijgaand wat foto's van de jasbeschermers van mijn 39-er.
groetjes,
Maarten
Bijlagen
IMG_0094.jpg
IMG_0094.jpg (191.35 KiB) 8193 keer bekeken
IMG_0092.jpg
IMG_0092.jpg (204.23 KiB) 8193 keer bekeken
gazelle 1940 klein 005.jpg
gazelle 1940 klein 005.jpg (50.53 KiB) 8193 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door Durabo88 »

Ik zou 'm gewoon rijklaar maken. De buisversteller vervangen door een moderne stuurversteller met kabel. Je hebt dan een mooie buisversteller plus katrolletje. Dat scheelt je weer tussen de 25 en 50 euro als je 'm een keer nodig hebt.

Ik heb nooit geweten dat Gazelle ook aan binnenspatborden voor de jasbeschermers deed.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Ad transportfiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 8 dec 2012, 21.34
Locatie: HOORN

Re: Gevonden Gazelle

Bericht door Ad transportfiets »

en zo ziet de binnen spatbord jasbeschermer er uit als hij gemonteerd is.
Groet Ad
Bijlagen
kruisframe Ad 0001.jpg
kruisframe Ad 0001.jpg (269.4 KiB) 8179 keer bekeken
Plaats reactie