December 2013: Eroba sportfiets

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: December 2013: Eroba sportfiets

Bericht door fietser »

Ik denk dat het de behandeling volgens Asterduc of Remurk wordt, alleen is dat voor dit project bepaald niet economisch. Er moet ook nog de trapas gereviseerd, de voorvork gericht en een slag uit een wiel gehaald worden en eigenlijk zit ik dan al over datgene heen wat ik er ooit voor terug zal zien. Dus of ik beschouw de oppervlaktebehandeling als persoonlijk leerproject voor mij of de fiets gaat naar de familie Geurts als daar belangstelling voor is. Het besluit valt na de winter.

@Elibert: poetsolie ziet er een week lang mooi uit en het beschermt tegen roest, maar het geeft erg af totdat het vervliegt. Is niet mijn ding.

@JocoFoto:
Wat was die oorspronkelijke lak fraai zeg
Ik denk dat dat bij de Burco racefiets ook zo was die jij hier in juni als “Spot van de maand" had voorgesteld. Daar lijken trouwens de foto's van verwijderd te zijn als ik de pagina wil laden - enig idee waarom?
viewtopic.php?f=57&t=1224

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: December 2013: Eroba sportfiets

Bericht door JocoFoto »

Wat was die oorspronkelijke lak fraai zeg
Ik denk dat dat bij de Burco racefiets ook zo was die jij hier in juni als “Spot van de maand" had voorgesteld. Daar lijken trouwens de foto's van verwijderd te zijn als ik de pagina wil laden - enig idee waarom?
viewtopic.php?f=57&t=1224[/quote]

Ja. We hebben de indeling van de website verandert waar de foto's staan. Blijkbaar zijn daardoor ook de URL's verandert :(

Ga ik tzt fixen. Het zou beter zijn als dit soort foto's op het forum zelf gehost zouden worden. Ik zag op een ander forum dat foto's op tinypix na x tijd vervallen.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: December 2013: Eroba sportfiets

Bericht door Sandra »

Het zou beter zijn als dit soort foto's op het forum zelf gehost zouden worden
Je hebt de IMG-methode gebruikt denk ik? Volgende keer de foto's gewoon plaatsen via 'bijlage of foto uploaden', dan worden ze op het forum zelf gehost ;)

Groet, Sandra
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: December 2013: Eroba sportfiets

Bericht door asterduc »

fietser schreef:Ed, heb je de was tussen elke laag een tijd laten uitharden of werkte je een aantal uren aan een stuk en toen was het klaar?
De term 'politoeren' is eerder genoemd, maar is hier denk ik onjuist omdat je dan met schellak op hout werkt.

Bij de fietsen zit ik nog in experimentele fase. Ik gebruik veelal andere produkten om resultaten te vergelijken.
De commandant in jouw referentie vind ik nog steeds één van de betere. Dit was altijd al mijn favoriete product om gitaartoetsen nieuw leven te geven.

Het doet eigenlijk wat Rutger reeds heeft gemeld, de oude lak versoepelen en er enkele microdunne laagjes bovenop leggen. Hoe meer laagjes, hoe dikker de eindlaag. Deze eindlaag is echter, in vergelijking tot lak, niet duurzaam! daarvoor moet je naar een echte beschermlak grijpen.
Zelf heb ik voor het inwrijven (of politoeren zeg maar) goede ervaringen met Cellulose lak (van Gori), maar of die de onderliggende lak niet aantast is niet zeker.

Om op je vraag terug te komen, ik doe het aanbrengen en oppolieren in automatische piloot. De lak of wax mag nog niet opgedroogd zijn, dus nog niet gaan hoogglanzen.
Ik wrijf doorgaans tot de dot licht begint te stroppen. Dan wacht ik even, breng nieuw produkt (of bevochtiging) aan op de dot en wrijf er weer een laagje op. Als mijn gevoel zegt dat er genoeg product op staat laat ik het een kwartier uitdrogen om vervolgens licht op te glanzen. Als afsluiter breng ik steeds een carnauba wax aan die dan tot hoogglans wordt gewreven.
JocoFoto schreef:Btw, zit er in wax niet (vrijwel) altijd polijstmiddel? Dus een gevaar voor transfers en biezen?
naar mijn mening niet. Je hebt wel producten die zowel cleaner, polish als wax bezitten (zogenaamde all-in-one producten). maar logisch is dit niet want de cleaner gaat alle producten van de lak afhalen, de polisher gaat de lak glad maken (dwz gaatjes vullen en toppen vlakken) en de wax legt er dan een nieuwe beschermlaag op. Hoe je deze drie zaken in één handeling kunt verwezenlijken is mij een raadsel waarop nog geen enkele vertegenwoordiger een zinnig antwoord heet kunnen geven. Afblijven dus.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: December 2013: fietssprookje

Bericht door fietser »

Dinsdag 3 juni 2014. Het fietssprookje met de rode Eroba-sportfiets gaat verder. Assepoester is een prinses geworden, of het lelijke eendje een zwaan. Zo mooi als hij vijf jaar geleden was is de Eroba na de restauratie niet, maar een stuk beter dan in 2013 wel. Zie de vergelijkingsfoto’s van resp. 2009, 2013 en nu.
_eroba1.jpg
_eroba1.jpg (476.5 KiB) 7663 keer bekeken
Ik heb in de afgelopen maanden de ergste technische mankementen verholpen en de fiets een oppervlaktebehandeling gegeven. Wat ik niet gedaan heb is kloppende onderdelen erbij zoeken, het moest immers een oefenproject zonder veel onkosten worden. De vele uren waren al pro deo. Alleen het aluminium stuur en de verlichting heb ik vervangen cq. verwijderd, die waren té erg. Het zadel en het kettingscherm zijn ook nog erg, ik weet het...

Wat de mankementen betreft: de trapas is gereviseerd, een band geplakt, de roestige voorwielspaken zijn vervangen en ik heb een slag uit de kromme voorvelg gehaald. Hier het voorwiel voor (re.) en na (li.) de opknapbeurt.
_eroba2.jpg
_eroba2.jpg (103.88 KiB) 7663 keer bekeken
De oppervlaktebehandeling ging vooral daar goed waar de originele lak nog aanwezig was. Al is het rood niet meer zo rood als in 2009 en het goud niet meer zo goud. Ik heb naar het voorbeeld van Asterduc een Commandant-behandeling (reiniger + wax) op de lak losgelaten.
_eroba6.jpg
_eroba6.jpg (64.43 KiB) 7663 keer bekeken
Hier nog een vergelijking 2009 vs. 2014. Te zien is de verandering van de rode lak en de verwering van de transfer. Daar waar de belettering verdwenen is is het rood trouwens nog het beste bewaard gebleven (kortere inwerking van UV-licht).
_eroba3.jpg
_eroba3.jpg (74.06 KiB) 7663 keer bekeken
Problematischer waren de grotendeels verroeste spatborden, hoewel ook de zadelbuis niet veel beter was. Waar grote stukken lak ontbraken en waren verdrongen door roest, heb ik na aanvankelijke aarzeling tot Owatrol gegrepen, op aanraden van Asterduc gemengd met een paar druppels rode lak. Over het resultaat ben ik redelijk tevreden, het is in ieder geval een vooruitgang en de roest is een halt toegeroepen. Een meevaller is natuurlijk dat maroonrood en roestbruin sowieso niet al te ver uit elkaar liggen :mrgreen:
_eroba4.jpg
_eroba4.jpg (162.65 KiB) 7663 keer bekeken
_eroba5.jpg
_eroba5.jpg (123.59 KiB) 7663 keer bekeken
Overigens is over de spatborden en de bagagedrager van deze Eroba nog iets te vertellen. Te prijzen is dat Eroba het achterspatbord van rubbertjes tussen het mannetje (staand+liggend) en het spatbord heeft voorzien. Daar ging dacht ik Batavus zo’n vijf jaar later prat op, maar bij Eroba deden ze het al in 1949. Aan de andere kant: de bagagedrager is via twee aangesoldeerde nokken aan de buitenkant van de staande achtervork bevestigd, en dat ziet van opzij toch wel erg knullig uit. Bovendien zijn de poten van de drager net ietsje te kort zodat de spijltjes op het spatbord drukken. Zonder dat de drager doorgezakt is. Dat is een rijwielfabriek van naam onwaardig. Maar je kunt het 65 jaar na dato ook de "charme van de fiets" noemen.

Tot slot: elk sprookje heeft een goed einde, met een prins en zo. In dit geval komt de prins in de persoon van een nazaat van de eigenaren van de Eroba-fabriek. Hij neemt de fiets in zijn verzameling op.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: December 2013: Eroba sportfiets

Bericht door maartenB »

Mooi project fietser, ook die spatborden vind ik alleszins aanvaardbaar. En natuurlijk verdien je dit niet terug, maar ik vind het fiets het wel degelijk waard hoor. Zoveel zijn er niet meer...
En een happy end! :D Leuk om te lezen.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: December 2013: Eroba sportfiets

Bericht door JasperA »

Complimenten! Ik krijg spontaan zin om ook mijn schuurtje weer even in te duiken.

Owatrol met een pigment (wat je na een uurtje weer van de nog aanwezige lak moet verwijderen!) verbloemt inderdaad op een mooie manier de roestplekken, zonder afbreuk te doen aan de originaliteit van de fiets. Bijwerken met lak doet dat juist weer wel wat mij betreft.

Zojuist maar even 'bijgelezen' ten aanzien van eerder geplaatste berichten. Interessant om te lezen hoe in 4 jaar tijd een fiets kan verslechteren qua lak en roest en dat mede daardoor ook fietsen uit de jaren 50 en 60, die nog in keurige staat zijn, gekoesterd moeten worden.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: December 2013: Eroba sportfiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Super dat de Eroba weer back to live is en toegevoegd aan iets als een erfgoed.
Het zien van de foto van het balhoofd met gouden middenstuk en interessante kroon en voorspatbord is echt een smul-moment.

Goed dat `je m gered hebt.

Groeten
Maarten
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: December 2013: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Netjes hoor en goed dat ie een passende plaats krijgt.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: December 2013: Eroba sportfiets

Bericht door fietser »

Bedankt voor jullie reacties.
Interessant om te lezen hoe in 4 jaar tijd een fiets kan verslechteren qua lak en roest en dat mede daardoor ook fietsen uit de jaren 50 en 60, die nog in keurige staat zijn, gekoesterd moeten worden.
Een fiets altijd buiten laten staan en nooit iets repareren heeft inderdaad een grote impact. JocoFoto vond onlangs nog een sportfiets in deplorabele staat terug die in 2006 door een gezamenlijke vriend heel netjes was opgeknapt, opgepoetst en verkocht. Nu was het een fiets waar een junk hooguit een tientje voor durft te vragen.

Het is vooral oppassen met gekleurde fietsen en met transfers. De Eroba hierboven zal minimaal tussen 1949 en de jaren 80 (toen een postcode ingegraveerd werd en met politiekeurmerk beschermd) regelmatig zijn gebruikt en dat heeft weinig afbreuk gedaan. Veel minder in ieder geval dan de laatste vier jaar.

Dus binnen zetten die mooie sportfietsen!

Groeten,
fietser
Plaats reactie