Mei 2012: Durabo-omafiets

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Mei 2012: Durabo-omafiets

Bericht door fietser »

Tussen de bulk van fietsen die er op marktplaats langskomen zit soms ook een opmerkelijk exemplaar, zoals onlangs deze eind jaren 30 omafiets die onder het fantasiemerk “Mercury” werd aangeboden.
spot_2012-05b_durabo.jpg
spot_2012-05b_durabo.jpg (122.11 KiB) 4776 keer bekeken
Als je goed kijkt zie je dat het oorspronkelijk een Durabo geweest moet zijn, geproduceerd door fabrikant Meerbeek in Woudenberg.
spot_2012-05a_durabo.jpg
spot_2012-05a_durabo.jpg (86.21 KiB) 4776 keer bekeken
Het kroonstuk is kenmerkend, maar ook de staande achtervork die recht loopt en bij de zadellug is aangesoldeerd, zoals bij een sportfiets. Dat is vrij uniek voor een toerfiets uit die tijd, je ziet het pas in de jaren 60 bij de toerfietsen van Phoenix-Fongers-Germaan terug.
Een andere specialiteit van Durabo zijn de in eigen huis gemaakte bagagedragers. Deze hier is wel heel apart, ik heb zoiets nog niet eerder gezien:
spot_2012-05c_durabo.jpg
spot_2012-05c_durabo.jpg (60.72 KiB) 4776 keer bekeken
Het horizontale vlak van de drager wordt niet door twee poten aan de buitenkant ondersteund, de poten zitten aan het binnenste gedeelte vast! Dat geeft van achteren bekeken ongetwijfeld een slank en elegant gezicht, maar als je ziet hoe de drager doorgebogen is daar waar de poten boven uitkomen dan was het misschien toch niet zo'n goed idee.
Ook de bevestiging van de bagagedrager aan de staande achtervork is weer apart. Ik kan het niet goed zien maar het lijkt met zo'n horizontaal stuk tapeind gedaan te zijn zoals dat Gazelle later in de jaren 60 deed. Misschien kan de (nieuwe) eigenaar van de fiets wat foto's sturen als hij ooit op deze pagina belandt.

Tot de volgende keer,
Fietser
Laatst gewijzigd door fietser op 6 jun 2012, 22.52, 1 keer totaal gewijzigd.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Mei 2012: Durabo-omafiets

Bericht door Durabo88 »

Beste Herbert,

Is dit de fiets waarover je me een tijdje geleden heb gemaild? Dit is echt een schitterende fiets, jammer dat ik toen niet op tijd kon reageren. Mooi celluloid ook nog!

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Mei 2012: Durabo-omafiets

Bericht door fietser »

Klopt, dat is hem. Ik vond het ook jammer dat hij niet in jouw collectie terechtgekomen is.

´
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Mei 2012: Durabo-omafiets

Bericht door Durabo88 »

Beste Herbert,

Thanks, komt vast wel weer een volgende keer.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie