Mei 2012: Durabo-omafiets
Geplaatst: 6 jun 2012, 18.13
Tussen de bulk van fietsen die er op marktplaats langskomen zit soms ook een opmerkelijk exemplaar, zoals onlangs deze eind jaren 30 omafiets die onder het fantasiemerk “Mercury” werd aangeboden.
Als je goed kijkt zie je dat het oorspronkelijk een Durabo geweest moet zijn, geproduceerd door fabrikant Meerbeek in Woudenberg.
Het kroonstuk is kenmerkend, maar ook de staande achtervork die recht loopt en bij de zadellug is aangesoldeerd, zoals bij een sportfiets. Dat is vrij uniek voor een toerfiets uit die tijd, je ziet het pas in de jaren 60 bij de toerfietsen van Phoenix-Fongers-Germaan terug.
Een andere specialiteit van Durabo zijn de in eigen huis gemaakte bagagedragers. Deze hier is wel heel apart, ik heb zoiets nog niet eerder gezien:
Het horizontale vlak van de drager wordt niet door twee poten aan de buitenkant ondersteund, de poten zitten aan het binnenste gedeelte vast! Dat geeft van achteren bekeken ongetwijfeld een slank en elegant gezicht, maar als je ziet hoe de drager doorgebogen is daar waar de poten boven uitkomen dan was het misschien toch niet zo'n goed idee.
Ook de bevestiging van de bagagedrager aan de staande achtervork is weer apart. Ik kan het niet goed zien maar het lijkt met zo'n horizontaal stuk tapeind gedaan te zijn zoals dat Gazelle later in de jaren 60 deed. Misschien kan de (nieuwe) eigenaar van de fiets wat foto's sturen als hij ooit op deze pagina belandt.
Tot de volgende keer,
Fietser
Als je goed kijkt zie je dat het oorspronkelijk een Durabo geweest moet zijn, geproduceerd door fabrikant Meerbeek in Woudenberg.
Het kroonstuk is kenmerkend, maar ook de staande achtervork die recht loopt en bij de zadellug is aangesoldeerd, zoals bij een sportfiets. Dat is vrij uniek voor een toerfiets uit die tijd, je ziet het pas in de jaren 60 bij de toerfietsen van Phoenix-Fongers-Germaan terug.
Een andere specialiteit van Durabo zijn de in eigen huis gemaakte bagagedragers. Deze hier is wel heel apart, ik heb zoiets nog niet eerder gezien:
Het horizontale vlak van de drager wordt niet door twee poten aan de buitenkant ondersteund, de poten zitten aan het binnenste gedeelte vast! Dat geeft van achteren bekeken ongetwijfeld een slank en elegant gezicht, maar als je ziet hoe de drager doorgebogen is daar waar de poten boven uitkomen dan was het misschien toch niet zo'n goed idee.
Ook de bevestiging van de bagagedrager aan de staande achtervork is weer apart. Ik kan het niet goed zien maar het lijkt met zo'n horizontaal stuk tapeind gedaan te zijn zoals dat Gazelle later in de jaren 60 deed. Misschien kan de (nieuwe) eigenaar van de fiets wat foto's sturen als hij ooit op deze pagina belandt.
Tot de volgende keer,
Fietser