Michiel Röben

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hallo beste forumleden,

Inmiddels wel enige bekendheid vanwege mijn eigen mannier van op het oude forum presenteren maar zal me even netjes voorstellen.

Mijn naam is Michiel Röben, ik ben getrouwd met een jeugdliefde die me maar niet losliet, was eigenlijk andersom, maar goed. Ik ben een gepassioneerd verzamelaar van ?? ja van wat eigenlijk? Eerst was het antiek en klokken maar dat ligt nu stil omdat het huis eigenlijk te vol is ondanks het volume dat we ter beschikking hebben. Toen ik met de fietsen begon had ik inmiddels al een paar jaar een mooie schuur laten zetten achterin de tuin. Via via kwam ik in contact met Herbert en die adviseerde me om eens bij de club te komen kijken. Nou dat was natuurlijk de spreekwoordeilijke kat op het spek a.h.w...

Wat verzamel ik? Nou gewoon alles wat te maken heeft met fietsen en ik mooi genoeg vind om te bewaren. Meestal zijn het hele fietsen maar dar heb ik eigenlijk al genoeg van, De wens is nog een Velocipede te bemachtigen die als eerste fiets de verzameling mooi compleet zou maken. Verder heb ik 3 tandems waarvan er binnenkort 2 weg mogen. De Fongers tandem blijft dan als mooi vroeg exemplaar gehandhaafd.
Verder enkele Safety's, een zwarte type Bordeaux/Parijs en een stevig gerestaureerde groene safety, Een Humber 1898, Automoto 1905, Fongers damesrijwiel 1915, Raleigh 1919 heren, Raleigh damesrijwiel 2x 1929, Halfords laat 20er jaren, Simplex dames en herenrijwiel 1930/31 en wat Burgers rijwielen 1949/52.
Ik heb nog 2 onafgemaakte Franse projecten liggen, een Griffon damesfiets en een ?? Alcion herenfiets uit 1930. Weet het niet zeker of het een Alcion is maar het voortandwiel is uitgevoerd met A's die verwerkt zijn in het design en volgens mij deed Alcion dat...

Ik moet nog een beetje uitdunnen in het Burgers bestand. dat heb ik vorig jaar met mijn Fongers fietsen ook gedaan en dan weer eens kijken wat er nog bij kan. Ik moet toegeven dat de fietsen niet mooi geëxposeerd zijn maar als het weer mooi is zet ik de verzameling wel eens buiten als er iemand komt kijken. Dat is wel een fraai gezicht.

Oh ja dat zou ik haast vergeten, mijn hoge bi, vakkundig gerestaureerd door Maarten Waarlé. Eigenlijk momenteel de kroon op mijn collectie.

Verder een verzameling lampen van karbit, kaars en olie. En wat zadels. Ik denk dat het kleinspul nu een beetje aan de verzameling kan worden toegevoegd en de kawaliteit moet natuurlijk de komende jaren om hoog.
Direct zoek ik dus nog een Raleigh kruisframe van de jaren 10/20 en een Velocipede.

Verder ben ik samen met Kaspar Hanenberg bezig met een boek over de geschiedenis van de fiets van Velocipede tot de safety en uiteindelijk de "gewone fiets". We zijn nu een jaar onderweg en als alles volgens onze planning blijft gaan (voorlopig zitten we op schema) zal het boek uitkomen in 2013 ergens in het voorjaar. We zijn inmiddels met een uitgever in gesprek en gaan nu op zoek naar financiers. Dat is een vak apart...

Ik zal eens kijken of ik nog een aardige foto kan toevoegen aan mijn profiel.

Michiel
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Michiel Röben

Bericht door Elibert van Dalen »

welkom jij hebt ook een behoorlijke verzameling. ik spar zelf ook alle type gazelle bellen.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Elibert,
Ja ik ben echt een razende Roeland als het om verzamelen gaat. Dat is niet altijd prettig voor familileden in ons gezin. Waar moet die fiets nou weer staan het staat al vol hhoor ik ook geregeld. Daarom verkoop ik geregeld weer fietsen die ik gered heb van de schroothoop. Ik zoek nog een Raleigh kruisframe van 20er jaren en een Velocipede dan heb ik wel een beetje wat ik belangrijk vind voor mijn verzameling.

groeten en welkom op het forum,

Michiel
Plaats reactie